۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴

دومین میراث خلیج فارس ثبت جهانی می شود

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آغاز عملیات اجرایی تهیه پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی کنگ به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خلیج فارس خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۷۳۴
دومین میراث خلیج فارس ثبت جهانی می شود دکتر محمد حسن طالبیان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: از بندر تاریخی کنگ واقع در بندر لنگه همواره به عنوان یکی از مواریث مهم منطقه خلیج فارس نام برده شده است.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ارزش تاریخی این بندر و نقش آن در مراودات خلیج فارس اشاره کرد و گفت: وجود آثار تاریخی زیاد در این بندر حاکی از قدمت آن است.
به گفته وی، بافت تاریخی بندر کنگ برای گردشگران بسیار جذاب است که این بافت در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: با توجه به اهمیت فوق العاده بندر کنگ در منطقه خلیج فارس در طول تاریخ، تصمیم گرفته شد تا مقدمات ثبت جهانی این شهر تاریخی فراهم شود.
به گفته وی، هم اکنون عملیات اجرایی تهیه پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی کنگ به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خلیج فارس در سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آغاز شده است.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تصریح کرد: با توجه به گستردگی آثار تاریخی بندر کنگ، پیش بینی می شود تهیه پرونده ثبت جهانی آن دو سال به طول انجامد.
طالبیان اذعان داشت: با تکمیل پرونده ثبت جهانی بندر کنگ، این پرونده برای طی کردن مراحل ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو ارسال خواهد شد.
این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان ساخت: با این اقدام خواهیم توانست نام خلیج فارس را بار دیگر در یک کنوانسیون بین‌المللی ثبت کرد.
وی در ادامه گفته های خود به ثبت «دانش ساخت لنج سنتی ایرانی و دریانوردی در حوزه خلیج فارس» در فهرست میراث ناملموس جهانی در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: پرونده دانش ساخت لنج سنتی ایرانی و دریانوردی در حوزه خلیج فارس هر پنج معیار مورد نظر میراث ناملموس را همانند زبان، آئین و آداب و رسوم و اجرای آئین‌های خاص مانند موسیقی کار را شامل می شود.
به گفته وی در پرونده تهیه شده برای ثبت «دانش ساخت لنج سنتی ایرانی و دریانوردی در حوزه خلیج فارس» دانش سنتی مهندسی لنج‌، مسیریابی‌، شناخت اقلیم‌، شناخت حالات دریا‌ و منابع دریا تعریف شده بود.
معاون میراث فرهنگی،سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد:  امید است بتوان با ثبت جهانی بندر تاریخی کنگ، دومین میراث خلیج فارس را جهانی کرد.
لازم به ذکر است، شهر تاریخی کنگ در گذشته یکی از مراکز مهم دولت پرتغال بوده است. در زمانی که پرتغالی ها تسلط بر خلیج فارس و منطقه داشته‌اند، لنگرگاهی در کنگ ساخته بودند که کشتی‌های بزرگشان در آن لنگر می‌انداختند، همچنین قلعه بزرگی ساخته بودند که مقر حکومت آنها بود، آثار این قلعه در کنار دریا باقی‌مانده‌است. در هنگام مد، آب اطراف بقایای این قلعه را فرا می‌گیرد، اما وقتی که آب دریا در حالت جزر است قسمتی بزرگی از قلعه نمایان می‌شود، این قلعه نزد مردم کنگ به قلعه پرتغالی‌ها معروف است.
یکی دیگر از قلعه‌های این منطقه، قلعه لشتان نام دارد که گفته می‌شود راهی زیرزمینی بین آن و قلعه پرتغالی‌ها وجود داشت و از این مسیر برای رفتن به قلعه دیگر یا رساندن تجهیزات در هنگام جنگ استفاده می‌شد.
در بندرکنگ حدود ۵۶ هکتار بافت تاریخی وجود دارد که در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.
از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌توان به قلعه لشتان، موزه مردم شناسی، موزه شخصی محمد ابراهیمی، مجسمه لنج مسی، پارک جنگی، خانه هنرمندان، خانه صنایع دستی، ‌قلعه پرتغالی‌ها، خانه گلبتان، برج مدور، برکه پنج تا، برکه دریا دولت،‌ بازار ماهی فروشان و جنگل‌های حفاظت شده آکاسیاتورتلیس اشاره کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار