به گزارش گروه بین الملل مانا "ماریا ماسلوسکی" معاون و تحلیل گر ارشد موسسه تحقیقاتی مودیز آمریکا گفت: روند ادغام و تشکیل ائتلاف در میان شرکت های کشتیرانی کانتینری در سال 2018 نیز ادامه پیدا خواهد کرد، چرا که شرکت های بزرگتر به دنبال بزرگ تر کردن جای پای خود در بازار و کسب سهم بیشتر هستند،از سوی دیگر، هدف اصلی شرکت های کوچکتر بر پاشنه افزایش کارآمدی برای حفظ سودآوری می چرخد.
این گزارش ادامه داد: ادغام و تشکیل ائتلاف به شرکت ها کمک خواهد کرد تا بتوانند کارآمدی عملیاتی را از طریق ترکیب دارایی های کشتیرانی خود ارتقا بخشند، به طوری که نه تنها گستره مشتری خود را افزایش می دهند، بلکه دیگر به قبول بدهی بیشتر که ممکن است ترازنامه را تحت تاثیر قرار دهد و ریسک های مبادله به بارآورد، نیازی نخواهند داشت.
این موسسه اعتبارسنجی و رتبه بندی معتقد است: خطوط کشتیرانی گوش به زنگ خواهند بود تا بتوانند در صورت امکان با خطوط کشتیرانی که تصمیمی برای ورود به میدان ندارند، و احتمال می دهند به دنبال عدم منابع و ظرفیت با ضرر رقابتی مواجهه شوند، ائتلاف تشکیل دهند،
برای مثال می توان به خط کشتیرانی ون های تایوان اشاره کرد که خدمات رسانی خاص و محدوده مشخصی را به بازار ارائه می دهد و حاضر به رقابت با خطوط کشتیرانی بزرگتر در مسیرهای اصلی تجاری نیست.
در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه اگر چه ردپای ادغام خطوط کشتیرانی و تشکیل ائتلاف در چشم انداز صنعت کشتیرانی پر رنگ است و انتظار استمرار این روند نیز می رود، نوشت: این تغییر فاز را می توان پرورده ذهن مالکانی دانست که به دنبال کسب درآمد بیشتر و هم افزایی هزینه ها هستند، اما از سوی دیگر از این نکته نیز نباید غافل ماند، معیار سنجش اجرای عملیاتی قوی است و براساس آن می توان تصمیم گرفت که آیا چنین قراردادهایی موفقیت آمیز هستند و یا اینکه در انتها به در بسته خواهند خورد!!
مودیز در پایان با اشاره به ادغام کشتیرانی های هاپاگ لوید آلمان و UASC اتحادیه عرب و همچنین کشتیرانی CMA CGM فرانسه و NOLسنگاپور، گفت: تاثیر ادغام ها و کسب مالکیت بر روی شایستگی اعتباری شرکت ها بستگی به عوامل مختلفی شامل توانایی و تمرکز شرکت بر بازسازی رتبه خود ظرف بازه زمانی 12 الی 18 ماه درنظر گرفته شده از سوی این موسسه، خواهد داشت.