به گزارش خبرنگار مانا محمد راستاد در نشست خبری که بعد از ظهر امروز(پنج شنبه) در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: بندر چابهار از نقاط مهم و راهبردی ترانزیتی و حلقه واسط جنوب شرق آسیا ، شرق آفریقا ، افغانستان و آسیای میانه است که با افتتاح فاز نخست ظرفیت آن از دو و نیم میلیون تن به هشت و نیم میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت راهبردی این بندر مقامات عالی 13 کشور برای حضور در مراسم افتتاح اعلام آمادگی کرده اند، خاطر نشان کرد: توسعه بندر چابهار محدود به مزایای صرف در تجارت دریایی نیست بلکه موتور محرک توسعه اقتصاد کشور خواهد بود.
راستاد ادامه داد: در کنار فعالیت های بندری در این بندر فعالیت های لجستیکی و ارزش افزوده در جهت ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیت منطقه آزاد صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به ایجاد حوضچه آرامش 300 هکتاری در بندر شهید بهشتی تصریح کرد: با توجه به بادهای موسمی چهار ماهه در منطقه، این حوضچه آرامش به عنوان یکی از بخش های مهم بندر با ایجاد 1470 متر موج شکن احداث شده که بدین ترتیب هیچ مشکلی در حوزه تخلیه و بارگیری نخواهیم داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی بندر چابهار را دوستدار محیط زیست اعلام کرد و در این باره گفت: در آغاز طرح توسعه بندر شهید بهشتی 32هزار کلونی مرجان های دریایی برای حفاظت بیشتر به پنج کیلومتری محل پروژه انتقال داده شد که با پایش دو ساله پس از حصول اطمینان از تثبیت این مرجان ها، پروژه ادامه پیدا کرد.
وی یادآور شد: با توجه به امکانات ایجاد شده در بندر شهید بهشتی چابهار طی ماه های اخیر بهره برداری آزمایشی از این بندر با ورود سه فروند کشتی حامل گندم اهدایی هند به افغانستان آغاز شد که خوشبختانه با سرویس دهی مناسب این بندر در همان ابتدا جایگاه ترانزیتی خود را احیاء کرد.
راستاد با بیان اینکه صرفا به محوطه سازی اکتفا نکرده ایم اظهار داشت: در پسکرانه 450 هکتار اراضی را تملک کرده ایم تا زمینه فعالیت های ارزش افزوده و لجستیکی برای فازهای بعدی مهیا شود.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی بندر شهید بهشتی چابهار را دروازه بین المللی تجارت دریایی دانست و افزود: با توجه به ظرفیت ایجاد شده و جایگاه مناسب این بندر در جذب بار سایر کشورها بسیار خوش بین هستیم و امیدواریم این پروژه به موفقیت کامل برسد.
وی در خصوص مشوق های سرمایه گذاری در بندر چابهار گفت: سازمان بنادر و دریانوردی برای ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران در بندر شهید بهشتی 30 درصد تخفیف در حقوق و عوارض بندری در نظر گرفته است. همچنین با به حداقل رساندن اجاره ثابت و متغیر در این بندر سعی شده مشوق های ویژه ای برای اپراتورهای بندری و سرمایه گذارن ایجاد شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اولویت ما در سرمایه گذاری جذب کشورهای هدف مانند هند است چراکه به این صورت می توان به بازاریابی برای این بندر کمک کرد.
اپراتور بندر چابهار هندی است
راستاد در ادامه این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که تکلیف پورت اپراتوری این بندر با هندی ها چه خواهد شد گفت: در قالب قرارداد85 میلیون دلاری که با شرکت IPTL هند که به صورت BOT منعقد شده قصد داریم بهره برداری موقت یا دائم را به این شرکت واگذار کنیم و یا اینکه این شرکت در مشارکت با اپراتورهای محلی پورت اپراتوری بندر چابهار را برعهده بگیرد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با طلب قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان مجری فاز اول بندر چابهار تصریح کرد: با این قرارگاه تعامل و همکاری خوبی داریم و هم اکنون آخرین صورت وضعیت های این پیمانکار در شرف پرداخت است.
رشد بیش از چهار درصدی در بنادر کشور
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری 15 درصد کاهش نشان می دهد خاطر نشان کرد: مبنای این پرسش درست نیست چراکه تنها در حوزه غیرنفتی و در هشت ماهه نخست سال جاری 66 میلیون و 266 هزار و 706 تن تخلیه و بارگیری صورت گرفته که بیانگر رشد 6.4 درصدی است.
وی با بیان اینکه در مدت هشت ماهه 20 میلیون و 455 هزار و 844 تن واردات غیر نفتی از بنادر کشور صورت گرفته است گفت: این رقم حاکی از کاهش 1.4 درصدی در حوزه واردات است در عین حال که با 33 میلیون و 302 هزار تن صادرات در این بخش شاهد رشد 6.6 درصدی هستیم.
راستاد حجم ترانزیت صورت گرفته از طریق بنادر کشور را سه میلیون و 708 هزار و 441 تن اعلام کرد که نسبت به هشت ماهه سال گذشته 24.5 درصد رشد داشته است .
این مقام مسئول حجم ترانشیپ صورت گرفته از بنادر را دو میلیون و 268 هزار و 49 تن اعلام داشت که در این بخش نیز شاهد رشد 68.4 درصدی هستیم.
وی حجم تخلیه و بارگیری مواد نفتی در هشت ماهه نخست سال جاری را 31 میلیون و879 هزار و 907 تن دانست و گفت: در این بخش شاهد نیم درصد افت بوده ایم.
وی در نهایت حجم کل تخلیه و بارگیری مواد نفتی و غیرنفتی کشور از بنادر تا پایان آبان ماه سال جاری را 98 میلیون و 164 هزار و 613 تن اعلام کرد که نشان از رشد 4.1 درصدی دارد.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی عملکرد کانتینری بنادر با 21.9 درصد رشد تا پایان آبان ماه سال جاری به یک میلیون و 973 هزار و 856 TEU رسیده است.
عوارض بندری تعدیل می شود
راستاد در پاسخ به پرسش خبرنگار مانا در خصوص لازم الاجرا شدن کنوانسیون سوخت کم سولفور از سال 2020 و تحمیل هزینه های مضاعف به مالکان شناورها و اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در جهت کنترل این هزینه ها در تعامل با IMO تصریح کرد: این قانون از دو سال آینده لازم الاجرا است با این حال در این قانون تنفس هایی برای برخی موارد پیش بینی شده است. اما نباید از نظر دور داشت که این قانون هم اکنون در برخی از حوزه ها مانند دریای بالتیک به شکل شدیدتری درحال اجرا است. بنابراین به نظر می رسد اجرای قانون سوخت کم سولفور غیر قابل اجتناب است.
وی در خصوص پرسش دیگری که دغدغه مالکان کشتی را نسبت به بالا بودن عوارض بندری مطرح می کرد، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال رقابت پذیری بنادر کشور است به همین منظور در پی ایجاد رویکردی تازه در حوزه حقوق و عوارض بندری است.
راستاد با تاکید بر اینکه اگر در این خصوص بازنگری صورت نگیرد در رقابت با کشورهای منطقه دچار مشکل خواهیم شد به همین منظور به دنبال تعدیل و بازبینی این تعرفه ها هستیم.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در انتها با اشاره به حضور اخیرش در سی امین اجلاس مجمع عمومی سازمان بین المللی دریانوردی خاطر نشان کرد: در آن مجمع اعلام کردیم که انتخابات شورای IMO به شکل سیاسی درآمده در حالیکه قاعدتا باید در انتخاب اعضاء قابلیت ها و ظرفیت های فنی مد نظر باشد در حالیکه هم اکنون مسائل سیاسی در اولویت قرار گرفته اند این اقدام هیئت ایرانی با استقبال دیگر هیئت ها مواجه شد.