به گزارش خبرنگار اعزامی مانا به چابهار، امیرحسین اسماعیلی که در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران سخن میگفت ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: طرح توسعه بندر چابهار به عنوان نخستین بندر اقیانوسی کشور از سال ۱۳۸۴ در دستور کار قرار گرفت که با همکاری شرکت هاسکولنیک هلند طرح های مطالعاتی آن انجام گرفت.
وی در این باره ادامه داد: طی این مطالعات مشترک با شرکت هلندی و در اولویت اول در بخش زیست محیطی ۳۲ هزار کلونی مرجانی با موفقیت از محوطه عملیات مهندسی به محیط امن در ۵ کیلومتری اسکله فعلی انتقال یافت.
اسماعیلی با بیان اینکه قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان برنده مناقصه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در همکاری با شرکت هلندی از سال ۸۴ با ۳۴۱ میلیون دلار اعتبار پیش بینی شده فرآیند عملیاتی پروژه را آغاز کرده است، تصریح کرد: پس از انتقال مرجان ها عملیات برای ساخت حوضچه آرامش ۳۰۰ هکتاری آغاز شد که هم اکنون مورد بهره برداری قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه برای ایجاد این حوضچه می بایست زمین از دریا استحصال می شد، افزود: برای این مهم یک و نیم میلیون متر مکعب مواد معدنی به محوطه عملیاتی انتقال یافت.
به گفته مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی طی این فرآیند ۱۴۷۰ متر موج شکن با ارتفاع ۱۰ متر احداث شده است.
اسماعیلی در این باره با تاکید بر اینکه این موج شکن از نوع "برم دار استاتیکی" است، خاطر نشان کرد: این نوع موج شکن نخستین بار در کشور اجرا شده است که توان جذب فشار ۳۱ صدم جی در مواقع بحرانی مانند زلزله را دارد.
وی آبخور ایجاد شده در بندر شهید بهشتی چابهار را بیش از ۱۶ متر اعلام کرد و گفت: برای دستیابی به این عمق ۱۶ میلیون متر مکعب مصالح از داخل حوضچه لایروبی شده است.
اسماعیلی زمین استحصال شده از دریا را در این پروژه ۲۰۳ هکتار اعلام کرد و افزود: در طرح توسعه بندر شهید بهشتی ۵۰۳۰ متر دایک پیرامونی ایجاد شده همچنین پنج میلیون متر مکعب مصالح سنگی استفاده شده است.
این مقام مسئول با اعلام اینکه اسکله بندر شهید بهشتی از نوع کی وال گوژ پشتی است تصریح کرد: ایننوع اسکله برای اولین بار در بنادر کشور احداث شده است.
وی طول اسکله را به همراه اسکله خدماتی بیش از ۱۷۰۰ متر اعلام داشت و افزود: در بندر شهید بهشتی دو پست کانتینری با ۳۲ هکتار پسکرانه و سه پست اسکله چند منظوره با ۳۳ هکتار پسکرانه و یک اسکله خواهیم داشت.
اسماعیلی ادامه داد: با اجرای نهایی طرح توسعه بندر شهید بهشتی به زودی این بندر توان رقابت با بنادر داخلی و منطقه ای را خواهد یافت.
مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار برای دستیابی به این مهم تا کنون علاوه بر فعالیت های صورت گرفته ۸۰ کیلومتر عملیات زه کشی و ۱۲۰ کیلومترکابل گذاری انجام گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه با این اقدامات بندر شهید بهشتی توان پهلوگیری کشتی های ۱۰۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تن را خواهد داشت، گفت: در هدف نهایی بندر شهید بهشتی پنج فاز پیش بینی شده بود که طی آن به ظرفیت ۸۲ میلیون تن کالا می رسید.
اسماعیلی اما خبر داد که فاز پنجم به دستور وزیر راه و شهرسازی و در جهت تامین حقوق شهروندی و دسترسی راحت تر شهروندان به دریا و ساحل احرا نخواهد شد.
وی با اعلام اینکه در نهایت طرح توسعه بندر در ۴ فاز و ۲۱ پست اسکله انجام خواهد شد ظرفیت نهایی بندر شهید بهشتی را ۷۷ میلیون تن دانست.
اسماعیلی در آخر اشاره ای نیز به طرح توسعه راه آهن بندر چابهار داشت و افزود: این طرح با پیشرفت ۲۵ درصدی در حال اجراست.
لازم به توضیح است که طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار طی هفته آینده با حضور مقامات عالی داخلی و خارجی و طی مراسمی رسمی افتتاح خواهد شد.