۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
توصیف کلارکسونز از بازار هفته قبل حمل دریایی جهان:

آرامش نسبی بر بازار کشتیرانی حاکم شد

تحلیل کلارکسونز از بازار کشتیرانی در هفته گذشته خبر از آرامش نسبی می دهد.
نویسنده: الهام قربانی
کد خبر: ۷۷۳۲۶
آرامش نسبی بر بازار کشتیرانی حاکم شد
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در گزارش جدید خود با گریزی بر بازار تانکر، فله برها و اوراق شناور، اوضاع صنعت کشتیرانی در هفته گذشته را  آرام توصیف کرد.
 
کشتی‌های حمل نفت خام
ـ VLCCها: این هفته بازار VLCCها بسیار آرام بود که علیرغم اینکه به نظر می‌رسد رکود نسبتاً محدود باشد، منجر به کاهش اندک نرخ‌های کرایه حمل شد. همچنین حجم محمولات کمتر از حدی بود که پیش‌بینی می‌شد.
ـ  سوئزماکس‌ها: پس از کاهش نرخ‌های WAF (نرخ کرایه حمل غرب آفریقا) در اواسط هفته، مالکان کشتی تمایل کمی برای قبول بار با نرخ‌های پایین نشان دادند که منجر به افزایش سریع نرخ‌های کرایه حمل در مسیرهای جایگزین (ex-WAF) شد. در منطقه دریای سیاه و مدیترانه، نرخ‌ها اندکی کاهش یافت و با توجه به برنامه اوایل دسامبر در دریای سیاه، پتانسیل برای دو هفته پرکار و متعاقباً بهبود نرخ‌ها کاهش یافت و به این ترتیب لیست نرخ‌ها همچنان بر وفق مراد اجاره‌ کنندگان باقی ماند.
ـ افراماکس‌ها: پس از یک هفته بسیارپرکار در منطقه دریای سیاه/مدیترانه، نرخ‌های کرایه حمل پایدار ماند و نرخ‌های مربوط به مسیر تجاری دریای سیاه به مدیترانه به 115 WS افزایش یافت که البته  پتانسیل افزایش بیشتر را نیز دارد. در منطقه دریای شمال و بالتیک، دو روزبسیار پرکار به افزایش نرخ‌ها کمک کرد به طوری‌که نرخ‌های کرایه حمل بالتیک از 70 WS به 72.5 WS رسید.
 
اوضاع آرام فله‌برها
ـ کیپ‌سایزها: این هفته در مجموع بخش کشتی‌های کیپ‌سایز اندکی ملایم‌تر بود. نرخ کرایه حمل در مسیر تجاری غرب استرالیا- بندر کینگدائو به سطح 7.95 دلار به ازای هر تن کاهش یافت. با وجود این، میانگین درآمدهای مقطعی همچنان بالای 24 هزار دلار در روز باقی ماند.
ـ  پاناماکس‌ها: با وجود افزایش حجم بار در آغاز هفته، ظرفیت عظیم مقطعی در طول هفته باعث افت نرخ‌های کرایه حمل در منطقه پاسیفیک شد. در آتلانتیک، حجم نسبتاً محدود محمولات و لیست طویل کشتی‌های آماده به کار قیمت‌ها را از هفته های گذشته  نیز پایین‌تر آورد. در کل، درآمدهای مقطعی پاناماکس 6 درصد نسبت به هفته پیش از آن افت کرد و به 11 هزار و 102 دلار در روز رسید.
ـ هندی‌سایزها: به دلیل آنکه حجم محمولات جدید خارج از جنوب شرق آسیا چنان چشمگیر نبود، نرخ‌های کرایه حمل سوپراماکس‌ در طول هفته گذشته در حوزه پاسیفیک یکنواخت بود. در حوزه آتلانتیک، افزایش حجم محمولات درون قاره‌ای سبب کاهش نرخ‌های کرایه حمل در منطقه شد. در حالی‌که افزایش فعالیت‌ها در مسیرهای تجاری خارج از خلیج ایالات متحده منجر به بهبود نرخ‌های کرایه حمل شد.
 
بازار کانتینربرها
توان عمیات کانتینری در بندر سنگاپور به 2.9 میلیون TEU در ماه اکتبر 2017 رسید که نسبت به مدت مشابه سال 2016 رشد 17 درصدی داشت. این در حالی است که توان عملیاتی کل در بندر سنگاپور تا پایان ماه اکتبر سال 2017 بالغ بر 27.8 میلیون TEU رسید که نسبت به مدت مشابه سال 2016 رشد 8.5 درصدی را نشان می‌دهد. در عین حال، توان عملیات کانتینری در بندر هنگ کنگ در ماه اکتبر به 1.7 میلیون TEU رسید که نسبت به مدت مشابه سال 2016 رشد نسبی 1.4 درصدی را نشان می‌دهد. با این وجود توان عملیاتی این بندر در طول 10 ماهه اول سال 2017 با رشد 7.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2016 به 17.2 میلیون TEU رسید.
با توجه به شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای (SCFI)، نرخ‌های کرایه حمل مقطعی کانتینری در مسیر تجاری خاور دور به سواحل غربی ایالات متحده با 11 درصد کاهش در این هفته به 1249 دلار به ازای هر FEU رسید. در حالی که نرخ کرایه حمل مقطعی کانتینری در مسیر تجاری خاور دور به سواحل شرقی ایالات متحده با 6 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته، به 1801 دلار به ازای هر FEU رسید. همچنین، نرخ‌های کرایه حمل در مسیرهای خاور دور به شمال اروپا و خاور دور به مدیترانه به ترتیب با پنج  و چهاردرصد کاهش به 689 دلار به ازای هر TEU و 595 دلار به ازای هر TEU رسیدند.

بنگلادش صدرنشین اوراق کشتی ها
تعداد محدودی متقاضی برای بازیافت کشتی، سرانجام توانستند در این هفته قراردادهای مثبتی را نهایی کنند که منجر به افزایش قیمت‌ها به ویژه در پاکستان شد که شرکت‌های اوراق‌سازی مدت‌ها بود در آنجا از داد و ستد بی‌بهره بودند.
مالکان کشتی‌های حمل فله با LDT بزرگتر قطعاً از رونق ناگهانی به وجود آمده در پاکستان در این هفته سود خواهند برد. با توجه به اینکه نرخ ارز و بازار داخلی فولاد همچنان ناپایدار است،  پیش‌بینی می‌شود که این نرخ‌های بهبود یافته، موقت خواهد بود. در کل کمبود تعداد معین متقاضیان فروش در بازار به طور حتم نمی‌تواند اشتیاق به وجود آمده در بازیافت کنندگان را برانگیخته کند و در نتیجه تنها باید امید داشت که در مدت باقیمانده تا پایان سال 2017 فعالیت‌ها گسترش یابد.
از سوی دیگر، بنگلادش همچنان مقصد اول کشتی‌های تانکر برای اوراق‌سازی است، در حالی‌که هند مقصد اولیه بازیافت سبز (پاک) و کشتی‌های کوچک‌تر است. از سوی دیگر، تا وقتی که حدود قیمت‌ها حول 200 دلار به ازای هر LDT است، بازار چین همچنان ساکت و آرام خواهد ماند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار