۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
در سال جاری میلادی:

بازار تانکر تنها یک برنده دارد!

در سال جاری میلادی، بازار تانکرهای نفت و گاز به استثنای حمل کننده های گاز طبیعی مایع LNG، کساد را تجربه می کند.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۲۸۵
بازار تانکر تنها یک برنده دارد!
به گزارش گروه بین الملل مانا، بر طبق نظر سنجی سالانه لویدزلیست از تحلیگران پیش بینی درآمد، بازار حمل کننده های نفت خام، فرآورده های نفتی و گاز نفتی مایع LPG در سال جاری میلادی شاهد کسب درآمد خیلی کمتری نسبت به سال گذشته است، اما از سوی دیگر، بازار حمل کننده های گاز طبیعی مایع LNG روند معکوسی را به نمایش می گذارد.
با این وجود، انتظار می رود، سطح درآمد برای مالکان کشتی بالاتر ازهزینه های عملیاتی قرار گیرد، این بدان معنی است که جریان خروجی وجه نقد وهم چنین مشکلات مالی شدید وجود ندارد.
روایت سه بخش حمل کننده های نفت خام، فرآورده های نفتی و گاز نفتی مایع تا اندازه ای مشابه یکدیگر است، اگر چه تقاضای شناور به دنبال تجارت پر رونق دریابرد روند افزایشی به خود گرفته، اما از سوی دیگر، ظرفیت مازاد ناشی از تحویل تعداد زیادی شناور نیز افزایش یافته است. 
این واقعیت در مورد ناوگان گاز مایع طبیعی LNG نیز صدق می کند، به طوری که به دنبال تحویل شناورهای جدید، بخش کشتیرانیLNG نیز رشد خالص ناوگان را در سال جاری میلادی تجربه می کند، اما با این وجود، تقاضای قوی کارگو از کشورهای مصرف کننده سنتی و نوظهور به همراه افزایش صادرات از استرالیا و آمریکا، منجر به رشد دور رقمی تقاضای این شناور و در نتیجه روند صعودی درآمد شده است.
این گزارش ادامه داد: به طور معمول، تمامی بخش های گاز و تانکر امید به روند صعودی قوی تقاضا در این فصل از سال دارند، با توجه به تقاضای قوی برای سوخت، می توان سه ماه چهارم خوبی را انتظار داشت. پس از نه ماه بازار ضعیف، مالکان نیاز به مشاهده روند صعودی و رو به جلو در بازار دارند.
 
نفتکش های غول پیکر
 
 
 
 
همان طور که انتظار می رفت، درآمد نفتکش های غول پیکر در سال جاری میلادی خیلی پایین تر خواهد بود. این مسئله عمدتا به بخش عرضه مربوط می شود، حتی دستور کاهش تولید نفت از سوی کشورهای عضو اوپک نتوانست به وضعیت بازار کمک کند.
بر اساس آمار ارائه شده از سوی لویدزلیست اینتلیجنس، ناوگان نفتکش های غول پیکر در اوایل ماه جاری رشد 6.2 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان داد.
در ادامه این گزارش آمده است: نیجریه و آمریکا تولید و صادرات نفت خام را در سال جاری میلادی افزایش داده اند، تعدادی از بشکه های نفت بر روی نفتکش های غول پیکر از حوزه آتلانتیک به سمت آسیا در حال سرازیر شدن هستند، این مسئله افزایش تقاضای تن مایل را به همراه دارد. با نگاهی بر آینده، سوای نوسان معمول فصلی، مالکان امیدوار هستند که سفرهای طولانی و روند افزایش تن مایل به قوت خود باقی بماند به طوری که افزایش درآمد را در پی داشته باشد.
 
 
سوئزماکس 
در سال جاری میلادی، عرضه بیش از حد، بازار تانکرهای سوئزماکس را به ستوه آورده و سبب روند نزولی درآمد شده است، بر اساس داده های لویدزلیست اینتلیجنس، سوئزماکس رشد ناوگان خالص 7.9 درصد سال به سال را در اوایل ماه جاری به نمایش گذاشت. 
افزون بر این، مجموع 15 فروند سوئزماکس قرار است در اواخر سال جاری میلادی و اوایل سال آینده تحویل داده شوند، تحویل این شناورها حتی در فصل اوج تقاضای زمستان نیز سبب جلوگیری از رشد نرخ کرایه حمل خواهد شد.
از جنبه امیدوار کننده قضیه، می توان انتظار داشت به دنبال بهبود مصرف نفت اروپایی، شاهد افزایش تقاضای برای تانکرهای سوئزماکس باشیم. افزون بر این، افزایش صادرات نفت از سوی کشورهای نیجریه و لیبی که جزء اعضای اوپک هستند اما در عین حال از معافیت کاهش تولید نفت برخوردارند، می تواند سبب افزایش تقاضا برای این نوع تانکرها شود.
بنابر آمار و ارقام منابع دست دوم که اوپک برای نظارت بر تولید خود استفاده می کند، در سه ماه دوم و سه ماه سوم سال جاری میلادی، تولید نفت نیجریه به یک میلیون و 600 هزار بشکه الی یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز رسید، ناگفته نماند در سه ماه نخست یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز بوده است. افزون بر این، تولید نفت لیبی نیز به تدریج به 932 هزار بشکه در روز در فواصل ماههای جولای الی سپتامبر سال جاری میلادی افزایش یافت، در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، میانگین تولید نفت روزانه لیبی 390 هزار بشکه در روز گزارش شده است. 
افزون بر این، صادرات بالای نفت خام آمریکا نیز یک محرک تقاضا به شمار می آید، به طوری که داده های لویدزلیست اینتلیجنس نشان می دهد، تقریبا 30 درصد از صادرات نفت آمریکا از طریق تانکرهای سوئزماکس در سال جاری میلادی انجام گرفته است.
 
لازم به ذکر است: در شرایطی که با ظرفیت مازاد در بازار تانکرها روبه رو هستیم، بازار تانکرهای افراماکس شاید نخستین بخش تانکرهای حمل نفت خام باشد که بهبود نرخ کرایه حمل را تجربه می کند. ناوگان تانکرهای افراماکس شاهد رشد 2.1 درصدی سال به سال دراوایل ماه جاری بود که نسبت به رشد ناوگان تانکرهای نفتکش غول پیکر و سوئزماکس درصد کمتری را نشان می دهد.
از آنجایی که تانکرهای افراماکس سهم مهمی از صادرات نفت خام لیبی و آمریکا را برعهده دارند، جرقه های از فعالیت در بخش تقاضای این نوع تقاضا وجود دارند.
با این وجود، بازار ضعیف سوئزماکس از رشد درآمد تانکرهای افراماکس جلوگیری می کند، چرا که کشتی های بزرگتر از کشتی های کوچکتر ارزان تر می توانند باشند، بنابراین گزینه جذاب تری برای چارترها خواهد بود.
حمل کننده های 'گاز طبیعی مایع  LNG 
 
پس از سه سال درآمد ضعیف، بازار روی خوشش را به مالکان تانکر گاز طبیعی مایع LNG نشان داده است، به عبارت دیگر، نرخ اجاره نقدی این تانکرها از نیمه دوم سال گذشته روند صعودی به خود گرفت و در نهایت دراوایل ماه جاری به 60 هزار دلار در روز رسید. اگر درآمد بتواند بالاتر از این سطح قرار گیرد، اکثر مالکان در بازار نقدی شاهد سودآوری خواهند بود.
بر اساس پیش بینی بانک سرمایه گذاری DNB Markets نروژ، انتظار می رود، ناوگان LNG و تقاضای تن مایل در سال جاری میلادی به ترتیب شاهد 8.1 و 13 درصد باشد.
تاریخ نشان می دهد که فصل زمستان برای مالکان تانکرهای LNG بسیار روبه جلو است، واردات قوی آسیای شمال شرقی و پروژه های جدید صادرات در سراسر جهان از محرک های عمده بازار نیز هستند. افزون بر این، تحلیلگران از سوخت LNG به عنوان منبع انرژی برتر جهان در دهه های آینده سخن به میان می آورند. 
 
کشتی های غول پیکر حمل گاز VLGC
 
 
تشدید ظرفیت مازاد، افت نرخ کرایه حمل کشتی های غول پیکر حمل گاز VLGC را به همراه داشته است، با این وجود، خوش بینان بازار امید به آغاز یک روند بهبود آرام در این بخش از بازار در فصل زمستان دارند.
بر اساس داده های لویدزلیست اینتلیجنس، در اوایل ماه جاری ناوگان VLGC رشد 11.7 درصدی سال به سال را تجربه کرد. شش فروند از این نوع شناور نیز قرار است به ناوگان جهانی در اواخر سال جاری میلادی و اوایل سال آینده افزوده شود. 
شرکت کلارکسونز پلاتو( (Clarksons Platou یک چشم انداز ناامیدکننده ای را برای بخش تقاضای شناور متصور است، به این دلیل که اگر چه صادرات نفت خام از آنگولا و الجزائر روند فزاینده ای به خود گرفته، اما از آن سوی افت تولید نفت خام در خاورمیانه سبب خنثی شدن نقش آنگولا و الجزائر بر بازار تقاضای شناور خواهد شد. با این وجود، مالکان چشم امید به افزایش صادرات از آمریکا دوخته اند.
بر اساس آمار و ارقام دولتی آمریکا، در شش ماه نخست سال جاری میلادی، صادرات پروپان از این کشور به 900 هزار بشکه در روز رسید. بر طبق برآورد بانک Wells Fargo، صادرات LPG نیز به یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز در ماه سپتامبر سال جاری میلادی رسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار