روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

زمستان، بازار شناورهای تانکر را تکان می دهد

شرکت کارگزاری Maersk Broker در تحلیلی زوایای مختلف بازار تانکر را در ماه اکتبر مورد بررسی قرار داد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۷۱۹۹
زمستان، بازار شناورهای تانکر را تکان می دهد
به گزارش گروه بین الملل مانا شرکت کارگزاری Maersk Broker  با رصد دقیق بازار تانکر در ماه گذشته در تحلیلی به موشکافی زوایای مختلف این بازار پرداخت.
 
قیمت نفت- کاهش موجودی انبارهای نفت به سطوح پایین‌تر و تمدید احتمالی کاهش تولید اوپک، سبب استمرار روند افزایشی قیمت های نفت خام در ماه اکتبر شد،هر بشکه نفت خام برنت نیز با گذر از کانال 60 دلار در بازار داد و ستد شد. 
نرخ کرایه حمل – با نزدیک شدن به فصل زمستان، نرخ اجاره تانکر حمل نفت خام روند بهبود را در ماه اکتبر به خود گرفت، اگر چه با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه از سرعت این بهبود کاسته شد، اما بازار نرخ کرایه حمل تانکرهای حمل فرآوردهای نفتی ضعیف تر باقی ماند.
فعالیت سفارش ساخت شناور-  بازار سفارش ساخت سطح پایینی از فعالیت را به نمایش گذاشت، اما فعالیت قابل توجهی عمدتا پیرامون سفارش ساخت تانکر حمل نفت خام در بازار رصد شد.
فعالیت بازار شناور دست دوم- تقویت بازار نرخ کرایه حمل تانکرهای نفت خام منجر به تقویت ارزش شناورهای دست دوم شده است.
 
*قیمت های نفت خام 
به دنبال روند نزولی موجودی انبارهای نفت خام و از سوی دیگر ارسال سیگنال هایی از سوی کشورهای صادر کننده نفت خام اوپک که خبر از تصمیم آنها برای تمدید کاهش تولید می داد، بازار شاهد استمرار روند افزایشی قیمت های نفت خام در سراسر ماه اکتبر سال جاری میلادی بود. از سوی دیگر، به دنبال ورود زره پوش نیروهای امنیتی عراق به سمت کرکوک، انتقالات نفت خام عراقی از خط لوله سیهان نیز کاهش پیدا کرد، این مسئله سبب افزایش قیمت نفت خام شد، به طوری که در نهایت بهای هر بشکه نفت برنت/ نفت وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) به ترتیب 54 دلار و 30سنت و 60 دلار و 30 سنت تعیین شد.
 
*نرخ اجاره
با فرا رسیدن فصل سرما، نرخ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر روند افزایشی را طی می کند و مالکان نیز نسبت به بازار خوش بین تر هستند. به دنبال تقاضای خیلی قوی محمولات غلات در حوزه آتلانتیک و مدیترانه، تانکرهای سوئزماکس بازار قوی را به نمایش گذاشت، اما از سوی دیگر، به استثنای مسیرهای تجاری دریای سیاه/ مدیترانه، بازار تانکرهای افراماکس در اکثر مسیرها روند نسبتا کساد را به نمایش گذاشت. از لحاظ حمل محصولات و فرآوردهای نفتی، فعالیت خوب بازار معاملات در هفته پیش از تعطیلات (هفته طلایی چین ) سبب شد تانکر LR 1( افراماکس ) و LR2 ( سوزماکس) شروع خوبی را تجربه کنند، سپس نرخ کرایه حمل هر دو تانکر شیب نزولی را پیمود، اما از سوی دیگر افزایش نرخ کرایه حمل تانکر (LPG حمل گاز مایع ) نشانه های از بهبود را برای روزهای پیش رو به همراه داشت. بازار تانکرهای افراماکس / سوئزماکس و هندی درکشمکش و تقلا برای افزایش نرخ کرایه حمل و کسب درآمد بیشتر هستند.
 
*سفارش ساخت 
در مجموع بازار ساخت سفارش تانکر فعالیت کمی را به نمایش گذاشت، اما داستان در مورد تانکرهای نفت خام به شکل دیگری روایت شد. جالب این جاست که در این ایام یاردهای کره به استثنای هیوندایی میپو، علاقه مندی خود را به ساخت تانکرهای حمل فرآوردهای نفتی نشان داده اند. پیش بینی می شود بازار در هفته ها و ماههای پیش رو شاهد افزایش تقاضای نفت خام باشد.
 
*بازار تانکرهای دست دوم 
همان طور که زمستان  از راه می رسد، درآمد تانکر حمل نفت خام روند بهبود را در پیش گرفته است، این مسئله منجر به تقویت ارزش های دارایی نیز شده است، شرکت Gener8 Maritime آمریکا -ارائه دهنده خدمات حمل و نقل دریایی نفت خام- را می توان گواهی بر این روند مذکور گرفت، به طوری که شرکت مذکور قیمت خوبی را از فروش نفت کش غول پیکرخود (ساخت سال 2010) کسب کرد.
فعالیت اوراق تانکرهای حمل محصولات و فرآوردهای نفتی نیز در سطح پایین باقی ماند، این مسئله ربطی به بی رغبتی مالکان نداشت، بلکه از نبود شناورهای مدرن نشات گرفت. قیمت اوراق نیز به دنبال نرخ پایین و فعالیت ضعیف بازار چارتر، روند ملایمی به خود گرفت.
علیرغم مذاکرات مختلفی که در بازار انجام گرفت، اما عملا تعداد سفارش های ساخت که در ماه اکتبر سال جاری میلادی به روی کاغذ آمد، کم بود. فعالیت بازار سفارش ساخت عمدتا بر محور تانکرهای نفت خام چرخید. شرکت نفت Rosneft روسیه سفارش جدید ساخت ده فروند تانکر ARC7 ice-class shuttle را به سفارش قبلی خود برای ساخت تانکر افراماکس به کشتی سازی Zvezda هموطن اضافه کرد. کشتیرانی MOL ژاپن نیز در شرف امضای قرارداد سفارش ساخت یک فروند نفتکش غول پیکر به کشتی سازی NACKS چین منوط به تحویل در اواخر سال 2018 قراردارد. شرکت دریایی Kyklades – مالک تانکر یونانی- در حال مذاکره با بزرگترین کشتی سازی دنیا- صنایع سنگین هیوندایی کره جنوبی- برای سفارش ساخت پنج فروند نفت کش غول پیکر به همراه پنج فروند انتخابی است. کشتی سازی مذکور هم چنین مذاکراتی را با مالکان داخلی برای ساخت مجموعه ای از نفتکش های غول پیکر است. شرکت حمل و نقل انرژی کشتیرانی کاسکوی چین (CSET) نیز در مرحله مذاکره برای سفارش ساخت تانکرها به دو یارد داخلی دولتی است. گفته می شود، مذاکرات برای سفارش ساخت چهار فروند نفتکش غول پیکر و سه فروند تانکر سوئزماکس به کشتی سازی دالیان DSICچین و دو فروند سوئزماکس، سه فروند افراماکس و دو فروند تانکر نفت خام به کشتی سازیGSI این کشور در جریان است.
شایان ذکر است: انتظار می رود برنامه تشویقی اوراق سازی چین در سال آینده به پایان خود برسد.
 
*چارترینگ تانکرهای نفت خام
نرخ معادل اجاره زمانی(TCE ) تانکرهای نفت خام در اکثر مسیرها به استثنای چند مسیر، استمرار روند افزایشی نشات گرفته از تقویت فصلی نرخ کرایه حمل که از ماه سپتامبر آغاز شده بود را به نمایش گذاشت. اگرچه قطعا این روند افزایشی مورد استقبال مالکان تانکر قرار می گیرد، اما هم چنین روشن است که رشد مذکورعمدتا منطقه ای بوده و مالکان در برخی از مناطق خیلی بیشتر از دیگر مناطق منفعت برده اند.
در حالی که انتظار می رود اعضای کشورهای اوپک کاهش تولید را در جلسه پیش رو ماه جاری تمدید کنند، اما عرضه کنندگان غیر اوپکی خصوصا آمریکا قادر به جبران این کاهش درعرضه هستند. نرخ کرایه حمل در مسیر خاورمیانه/ آسیا در ماه اکتبر به 30 هزار دلار در روز افزایش پیدا کرد، اما در پایان ماه روند کاهشی را در پیش گرفت.
 
*سوئزماکس 
بازار تانکرهای سوئزماکس شاهد رشد خیلی قوی نرخ کرایه حمل در اروپا به ویژه حوزه آتلانتیک و مدیترانه بود، در مناطق مذکور نرخ کرایه حمل عملا دوبرابر شد. در حالی که تعداد قراردادهای اجاره زمانی بلند مدت در بازار اندک بود، اما تجارت مرتب و منظم تانکرهای سوئزماکس در مسیرهای مدیترانه و دریای سیاه خیلی فعال بود، تعداد زیادی قرارداد برای بازه زمانی سه ماه با نرخ کرایه حمل 20 هزار الی 20 هزار و 600 دلار نیز بسته شد.
 
*افراماکس
بازار افراماکس در اکثر مسیرهای تجاری بازار نسبتا کسادی را تجربه کرد و یا اینکه شاهد درآمد کمتری بود. نوسانات منطقه ای نیز بر بازار افراماکس حاکم بود، اشتهای برای تانکرهای افراماکس مدرن ( عمدتا بزرگ) نیز روند افزایشی اندکی را تجربه کرد، برای این نوع شناورها، تعداد انگشت شماری قرارداد اجاره زمانی برای بازه زمانی 12 ماه و به نرخ کرایه حمل 15 هزار دلار در روز بسته شد. به عبارت دیگر در روند مشابه ای با بازار اجاره زمانی تانکرهای سوئزماکس، تعداد قراردادهای اجاره زمانی بلند مدت در بازار افراماکس نیز اندک بود، در واقع، بازار چارترینگ تانکرهای افراماکس برای بازه زمانی کوتاه تر در خاورمیانه به طور قابل توجهی فعال بود.
برچسب ها: تانکر زمستان
ارسال نظرات
آخرین اخبار