۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
آلفالاینر:

رشد جابه جایی کانتینری جهانی قد کشید

به دنبال رشد قوی حجم جابه جایی کانتینری در سراسر مناطق اصلی، رشد کل حجم جابه جایی کانتینری جهانی در سال جاری میلادی پا را فراتر از شش درصد گذاشت.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۹۵۹
رشد جابه جایی کانتینری جهانی قد کشید به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینر با اشاره به اینکه در سال جاری میلادی، رشد حجم جابه جایی کانتینری جهانی از شش درصد نیز فراتر رفت، نوشت: به دنبال رشد قوی برآورد شده 6.7 درصد در نیمه نخست سال جاری میلادی، روند پر قدرت جابه جایی کانتینری در سه ماه سوم سال نیز استمرار داشته است.
این گزارش ادامه داد: بنادر چینی (شامل هنگ کنگ) با رشد 9.3 درصدی جابه جایی کانتینری در سه ماه سوم سال جاری میلادی، جایگاه نخست را از آن خود کردند. افزون بر این، در نه ماه نخست سال جاری میلادی، کل جابه جایی بنادر این کشور  رشد 9.3 درصد را تجربه کردند.
انتظار می رود به دنبال رشد قوی جابه جایی کانتینری، تولید ناخالص داخلی GDP در سطح TEU حدود 1.7 برابر رشد تولید ناخالص داخلی جهانی افزایش را نشان دهد، به طوری که روند مشاهده شده تولید ناخالص داخلی GDP در سطح TEU کمتر از 1.0 رشد تولید ناخالص داخلی جهانی طی دو سال گذشته، درجهت عکس تغییر مسیر خواهد داد.
افزون بر این، ثابت شده است که پیش بینی ها در مورد اینکه تجارت کانتینری به یک مرحله بلوغ از توسعه خود رسیده است و انتظار می رود رشد تولید ناخالص داخلی حجم کانتینری تنها مساوی با تولید ناخالص داخلی جهانی خواهد بود، بیش از اندازه بدبینانه است، اگرچه، از سوی دیگر احتمال بسیار کمی نیز وجود دارد که رشد تولید ناخالص داخلی حجم کانتینری به دو یا سه برابر نسبت تولید ناخالص داخلی جهانی که پیش از سال 2008 شاهد آن بودیم، بازگردد.
در آخرین گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی WEO که در دهم ماه جاری منتشر شد، صندوق بین المللی پول IMF پیش بینی کرد، سال جاری میلادی و سال آینده به ترتیب شاهد رشد تولید ناخالص داخلی جهانی 3.6 و 3.7 خواهد بود. لازم به ذکر است: در مقایسه با نرخ رشد 3.2 درصد سال گذشته که پایین ترین رشد سالانه را از بحران مالی 2009 به نمایش گذاشت، آنچه برای سال های 2017 و 2018 پیش بینی می شود بازگشتی دوباره و قدرتمدانه به مسیر بهبود، قلمداد می شود.
این گزارش در پایان نوشت: بهبود چشم انداز در جدیدترین آمار و ارقام جابه جایی کانتینری نیز به وضوح قابل مشاهده است، به گونه ای که حجم جابه جایی کانتینری در مسیرهای پرترافیک محدود اقیانوس آرام و آسیا-اروپا رشد 5.3 درصد را به ثبت رسانده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار