به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه Drewry در گزارش خود اعلام کرد، به دنبال بهبود تقاضا و به همراه شرایط بهتر بازار در بخش های رقابتی، ناوگان کشتی های چند منظوره جهان سهم بیشتری از بازار را در اختیار گیرد و هم چنین شاهد بهبود نرخ کرایه حمل در سال 2018 خواهد بود.
این گزارش ادامه داد: علیرغم طرح های مقامات چینی برای کاهش تولید فلزات با هدف پایین آوردن سطح آلودگی هوا در شهرها و هم چنین کاهش صادرات با شیب تند، چشم انداز مثبت بلند مدتی برای بخش کشتی های چند منظوره و کشتی های حامل محمولات سنگین وجود دارد.
از سوی دیگر، علیرغم اینکه اقدامات زیست محیطی برای پاک سازی هوا منجر به کاهش در حدود 50 میلیون تن تولیدات فلزات از سه ماه چهارم سال جاری میلادی خواهد شد، برخی معتقدند صادرات چینی برای مشتریان آسیای جنوب شرقی در خاورمیانه و ترکیه، از جذابیت کمتری برخوردار خواهد شد و از این رو حجم تجارت تغییرمی کند.
این را نیز باید اضافه کرد که نشانه هایی از تقاضای قوی تر در بخش های رقابتی وجود دارد، به طوری که پیش بینی نرخ کرایه حمل در هر دو بازار کانتینری و فله بر یک روند صعودی در سال جاری میلادی و سال آینده است. بر این اساس، یکی از خطوط کانتینری اعلام کرده است که نسبت به کالای پروژه ای کمتر از گذشته علاقه مند است، چرا که بارگیری این محموله نیازمند زمان بیشتری است.
در ادامه این گزارش آمده است: علیرغم اینکه تعداد قابل توجه ای شناورهای قدیمی تر در ناوگان کشتی های چند منظوره وجود دارد، اما بخش اعظمی از شناورهای جدید تحویل داده شده طی پنج سال گذشته، کشتی های حامل محمولات سنگین هستند.
"Susan Oatway" تحلیل گر پیشگام کشتیرانی ترکیبی در موسسه Drewry گفت: بهبود در بسیاری از محرک های اصلی دیگر برای بازار کشتی های چند منظوره بدان معنی است که ما نسبت به آینده خوش بینیم. از سوی دیگر، انتظارات برای تولید ناخالص داخلی جهان GDP همراه با انتظارات برای شاخص های مدیران خرید PMI و افزایش قیمت نفت منجر به بهبود سرمایه گذاری و بنابراین افزایش تقاضا برای محمولات فله و کالاهای پروژه ای خواهد شد.