۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶

جدیدترین نقل قول کلارکسونز از بازار کشتیرانی جهان

جدیدترین تحلیل گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در بازار حمل و سفارش ساخت شناورهای جدید منتشر شد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۴۸۳
جدیدترین نقل قول کلارکسونز از بازار کشتیرانی جهان
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را مورد بررسی قرار داد.
 نفتکش های غول پیکر
در هفته گذشته، علیرغم اینکه به نظر می رسید توازن عرضه و تقاضا بر وفق مراد چارترها باشد، اما با این وجود، مالکان در نهایت موفق شدند نرخ کرایه حمل را کمی کاهش دهند. فعالیت بالا در آفریقای غربی مالکان را مجذوب ساخت، به طوری که آنها تعداد قابل توجهی کشتی بدون بار ballast را از خاورمیانه ها به آفریقای غربی فرستادند، از سوی دیگر، صف کوتاه نفتکش های غول پیکر آماده به بارگیری رشد نرخ کرایه حمل در مسیرهای خاورمیانه را به همراه داشت. علاوه بر این، نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی نیز روند افزایشی هفته به هفته را نشان داد. علاوه بر این، در مسیر آفریقای غربی- خلیج آمریکا نرخ کرایه حمل با رسیدن به 65 WS روند صعودی را به نمایش گذاشت.
سوئزماکس
بازار تانکرهای سوئزماکس در ابتدای هفته گذشته ساکت و آرام بود، نرخ کرایه حمل برای بارگیری در آفریقای غربی به 65 WS تنزل یافت. با این وجود، کارگوهای تازه به بازار روانه شدند و در نتیجه نرخ کرایه حمل کمی پایدار شد، به طوری که در مسیر آفریقای غربی- مدیترانه نرخ کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس در پایان هفته گذشته به 67.5 WS رسید. از سوی دیگر، بازار مدیترانه- دریای سیاه علیرغم افزایش تقاضا، هفته نسبتا آرام و ساکتی را سپری کردند.
افراماکس
در ابتدای هفته گذشته، میزان بالای تقاضا باعث بهبود نرخ کرایه حمل در دریای سیاه و مدیترانه شد. با این وجود، میزان بالای تقاضا چارترها را ناامید و مالکان را امیدوار ساخت، به طوری که در نهایت نرخ کرایه حمل روبه کاهش رفت. در مسیرهای مدیترانه-دریای سیاه و سراسر مدیترانه، نرخ کرایه حمل به 110 WS و 107.5 WS تنزل پیدا کرد.
 
 
*فله برها
کیپ سایز
به همراه میزان بالای تقاضا و افزایش فعالیت در مسیرهای استرالیای غربی، برزیل و آفریقای جنوبی، نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز در سراسر هفته گذشته به طور پایداری روند افزایشی را به نمایش گذاشت. نرخ کرایه حمل در مسیر Tubarao- Qingdao به 19 هزار و 25 دلار برای هر تن افزایش یافت. روی هم رفته، میانگین نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز با رسیدن به 24 هزار و 18 دلار در روز رشد 11 درصدی هفته به هفته و بالاترین نرخ کرایه حمل طی سه سال گذشته را نشان داد.
 پاناماکس
در هفته گذشته، تمایل بازار پاناماکس رو به کاهش رفت، به طوری که نرخ کرایه این شناور علیرغم جریان معقول کارگوها از اقیانوس آرام شمالی و استرالیای شرقی شیب نزولی به خود گرفت.علاوه بر این، به دنبال فعالیت محدود، نرخ کرایه حمل در مسیر بندر سانتوس برزیل و بندرQingdao چین با رسیدن به 32 هزار و 20 دلارشاهد روند نزولی هفته به هفته بود. به طور کلی، صف طولانی پاناماکس های آماده به بارگیری در سراسر آتلانتیک نیز منجر به افت نرخ کرایه حمل شد.
 هندی سایز
جریان مستمر کارگوهای تازه از اقیانوس آرام شمالی و آسیای جنوب شرقی منجر به افزایش نرخ کرایه حمل در اقیانوس آرام شد، میانگین نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس با رسیدن به 13 هزار و 438 دلار در روز شاهد رشد هشت درصدی  را به همراه داشت. در ضمن، صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری در ساحل شرقی آمریکای جنوبی و میزان تقاضای پایدار در خلیج آمریکا، نرخ کرایه حمل سوپراماکس در منطقه آتلانتیک را افزایش داد.
 
 
 
 
سفارش ساخت شناورها
در بخش کشتی کانتینری، کشتیرانی CMA CGM فرانسه سفارش ساخت نه فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 22 هزار TEU را به کشتی سازی چینی داد. شناورها قرار است بین دو یارد شرکت کشتی سازی ملی چین CSSC تقسیم شود، به طوری که چهار فروند را یارد Shanghai Waigaoqiao و چهار فروند دیگر در یارد Hudong Zhonghua خواهد ساخت، سازنده آخرین کشتی کانتینری هنوز معلوم نشده است. گفته می شود در ماه نوامبر سال 2019 شناورها تحویل داده شوند. علاوه بر این، شرکت کشتی سازی دووی کره جنوبی DSME سفارش ساخت پنج فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 22 هزار TEU را از شرکت کشتیرانی MSC سوئیس دریافت کرد. شناورهای مذکور نیز قرار است در ماه نوامبر سال جاری میلادی تحویل داده شوند.
در بخش حمل کننده گاز، شرکت Petredec سنگاپور یک گروه بین المللی که در زمینه خرید، فروش، حمل و نقل و توزیع حمل کننده های گاز مایع طبیعی LPG فعالیت می کند، سفارش ساخت کشتی های غول پیکر حمل گازVLGC را با ظرفیت 84 هزار cu.m به یارد چینی Jiangnan همراه یک گزینه انتخابی برای دو شناور اضافی دیگر داد. قرار است در سه ماه چهارم سال 2019 شناورهای مذکور تحویل داده شوند. علاوه بر این، یارد ژاپنی Sasaki Zosen سفارش ساخت دو فروند VLGC با ظرفیت پنج هزار cu.m را از مالک داخلی دریافت کرده است، زمان تحویل شناورها سال 2019 خواهد بود.
در نهایت، در بخش کشتی کروز، شرکت های کشتی کروز Saga Cruises انگلستان سفارش ساخت یک فروند کشتی کروز با ظرفیت 900 مسافر را به یکی از یارد های اصلی آلمان Meyer Werft داد که قرار است در سه ماه سوم سال 2020 تحویل داده شود.
 
 
 
 
 
 
اخبار تجارت های اصلی فله
تولید فولاد خام چینی با رسیدن به 75 میلیون تن در ماه آگوست سال جاری میلادی، رشد نه درصد سال به سال را به نمایش گذاشت. تولید این محصول چینی در ماه ژانویه الی آگوست سال جاری میلادی با رسیدن به 567 میلیون تن، رشد شش درصدی سال به سال را به همراه داشت. از سوی دیگر، انتظار می رود سرعت رشد در ماه های آینده رو به کندی رود چرا که به دنبال اقداماتی برای بهبود کیفیت هوا در بیجینگ و مناطق دیگر، تولید فولاد در ماه های زمستان کنترل خواهد شد. اما در حال حاضر پیش بینی می شود تولید فولاد چینی در با رسیدن به 842 میلیون تن رشد چهار درصدی را در کل سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته تجربه کند.
علاوه بر این، واردات زغال سنگ حرارتی کره جنوبی با رسیدن به 11 میلیون تن در ماه آگوست سال جاری میلادی رشد 33 درصدی را شاهد بود، رقمی که نزدیک به رکوردشکنی ماه دسامبر سال 2016 قرار دارد. واردات زغال سنگ این محصول کره جنوبی با رسیدن به 78 میلیون تن طی ماه های ژانویه الی آگوست سال جاری میلادی، افزایش 21 درصدی را به همراه داشت. گرمای بیشتر از حد معمول تابستان جاری عامل محرکی برای واردات زغال سنگ کره جنوبی محسوب می شود.
 
 
اخبار بازار کانتینری
بر طبق شاخص کرایه حمل کانتینری شانگهایSCFI، نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیر شانگهای چین- ساحل غربی آمریکا به یک هزار و 484 دلار برای هر TEU در هفته گذشته رسید که نسبت به یک هزار و 586 دلار برای هر TEU در هفته پیش از آن، افت 6.4 درصدی را نشان می دهد. در مسیر شانگهای- ساحل شرقی آمریکا نرخ کرایه حمل به دو هزار و 105دلار برای TEUدر هفته گذشته رسید که نسبت به هفته پیش از آن، 7.2 درصد افت را نشان می دهد. علاوه بر این، نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیر اروپای شمالی- شانگهای و مدیترانه- شانگهای نیز با رسیدن به 737 دلار برای هر TEU و 709 دلار برای هر TEU به ترتیب کاهش 4.6 درصدی و 2.9 درصدی هفته به هفته را به همراه داشت.
کل جابجایی در پنج بندر اصلی ساحل غربی آمریکا( لانگ بیچ، لس آنجلس، اکلند و Seattle-Tacoma) به دو میلیون و 100 هزار TEU در ماه آگوست سال جاری میلادی رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 5.7 درصد افزایش را نشان داد. درهشت ماه نخست سال جاری میلادی، کل جابجایی در این بنادر با رسیدن به 15 میلیون TEU نسبت به مدت مشابه سال گذشته،6.8 درصد رشد داشت.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار