۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶

تعقیب بازار هفته گذشته کشتیرانی از سوی کلارکسونز

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را مورد بررسی قرار داد.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۶۳۲۲
تعقیب بازار هفته گذشته کشتیرانی از سوی کلارکسونز
به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در در این گزارش با گریزی بر بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت، تعداد قابل توجه ای نفتکش های غول پیکر در دسترس آماده به بارگیری برای ماه سپتامبر در منطقه آفریقای غربی، مالکان را در هفته گذشته مجبور کرد سر تسلیم فرود آورند. علیرغم ورود جریان تازه کارگوها از آفریقای غربی، برگ برنده را چارترها به دست گرفتند و توانستند نرخ کرایه حمل را کاهش دهند. در مقایسه هفتگی، نرخ کرایه حمل نفتکش های غول پیکر در مسیر چین-آفریقای غربی از 49 WS به 48 WS افت کرد. از سوی دیگر، میزان بالایی از تقاضا در دریای کارائیب مشاهده شد. 
 
سوئزماکس
بازار تقاضای تانکرهای سوئزماکس در آفریقای غربی نیز به طور پیوسته و یکنواخت روند کاهشی را طی هفته گذشته در پیش گرفت و در نتیجه منجر به صف طولانی سوئزماکس های آماده به بارگیری شد. پاسخ نرخ کرایه حمل به بازار نیز شیب نزولی بود، به گونه ای که نرخ کرایه حمل در مسیر آفریقای غربی-مدیترانه از 75 WS به 70 WS افت کرد. افزون بر این، در مدیترانه، بازار قوی افراماکس تا حدی سبب افزایش نرخ کرایه حمل سوئزماکس شد، به طوری که نرخ کرایه حمل در تمامی مسیرهای برجسته درسراسر مدیترانه با رسیدن به 80 WS روند صعودی هفته به هفته را به نمایش گذاشت.
 
افراماکس 
بازار تانکرهای افراماکس در دریای سیاه و مدیترانه هفته شلوغی را پشت سر گذاشت، در نتیجه، نرخ کرایه حمل در تمامی مسیرهای برجسته در این مناطق روند افزایشی هفته به هفته را به نمایش گذاشت. در مسیر Mellitah-Fos، نرخ کرایه حمل 135 WS بسته شد. افزون بر این، میانگین درآمد افراماکس با رسیدن به 16 هزار و 920 دلار در روز، رشد 43 درصد هفته به هفته را به همراه داشت.
 
 
فله برها
نرخ کرایه فله برهای کیپ سایز به مسیر بهبود اخیر خود ادامه داد و هفته گذشته را پرقدرت آغاز کرد، اما در روزهای بعد افت را تجربه کرد. نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز در مسیر Dampier-Qingdao به هشت هزار و 15 دلار در روز رسید، از سوی دیگر، نرخ کرایه حمل در مسیر Tubarao-Qingdao با رسیدن به 17 هزار و 20 دلار در روز افزایش کمی را نشان داد. در مجموع، میانگین درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به 21 هزار و 706 دلار در روز، از لحاظ مقایسه هفتگی، روند نسبتا پایداری را طی کرد.
 
 پاناماکس 
تمایلات بازار پاناماکس در هفته گذشته قوی بود، نرخ کرایه حمل در هر دو منطقه روند افزایشی را نشان داد. کوتاه شدن صف شناورهای آماده به بارگیری و ورود جریان پایداری از کارگوهای تازه به ویژه از خلیج آمریکا و ساحل شرقی آمریکا منجر به افزایش نرخ کرایه حمل در منطقه آتلانتیک شد. در مجموع، میانگین در آمد فله بر پاناماکس با رسیدن به 14 هزار و 143 دلار در روز، افزایش 16 درصدی هفته به هفته را به ثبت رساند.
 
هندی سایز
میانگین درآمد سوپراماکس با رسیدن به 12 هزار و 500 دلار در روز علاوه بر بهبود در هر دو منطقه اقیانوس آرام و اتلانتیک، در مقایسه هفتگی، رشد نه درصدی را تجربه کرد. علیرغم کاهش فعالیت و تقاضای پایین، صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری در خلیج آمریکا سبب افزایش نرخ کرایه حمل در منطقه آتلانتیک شد. از سوی دیگر، در منطقه اقیانوس آرام به دلیل تقاضای بالا، بهبود نرخ کرایه حمل حاصل شد.
 
 
 
سفارش ساخت شناورها
در بخش تانکر، شرکت کشتیرانی DSD یکی از شرکت های تابعه DSD AS نروژ سفارش ساخت تانکرهای سایز متوسط 50 هزار DWT را به یارد کشتی سازی Hyundai Vinashin ویتنام داده است. افزون بر این، شرکت مذکور سفارش ساخت دو فروند تانکر انتخابی را نیز داده، این دو فروند با ظرفیت 52 هزار cu m قرار است در سال 2020 تحویل داده شوند.

 کروز

شرکت کشتی سازی فین کانتینری ایتالیا قرارداد ساخت یک فروند شناور کروز به ظرفیت 40 هزار و 700 تناژ خالص را برای شرکت کروز Silversea مستقر در موناکو- شبه جزیره‌ای در قلب اروپا- اعلام کرد. این شناور ظرفیت پذیرش 596 مسافر را دارد و قرار است در سال 2020 تحویل داده شود. افزون بر این، گروه کشتی سازی Vard AS نروژ که ده یارد شامل پنج یارد در نروژ، دو یارد در رومانی، دو یارد در برزیل و یک یارد در ویتنام را در اختیار دارد، سفارش ساخت یک فروند کشتی کروز به ظرفیت پنج هزار تناژ خالص را از شرکت Coral Expeditions استرالیا دریافت کرد. این شناور با ظرفیت پذیرش 120 مسافر در نیمه نخست سال 2019 تحویل داده خواهد شد.
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، در مجموع 515 فروند شناور سفارش داده شده است که از لحاظ عددی، افزایش 24 درصدی سال به سال را به نمایش می گذارد.
 
 تانکر
در بخش تانکر نیز 147 فروند از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون سفارش داده شده است که از لحاظ عددی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد 68 درصدی را نشان می دهد. در مجموع می توان گفت: از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، تانکرهای نفتکش سهم 29 درصدی را ازمجموع کل سفارشات از لحاظ عددی را به خود اختصاص می دهند که نسبت به کل سال 2016 افزایش 21 درصدی را به همراه دارد.
 
 
 
اوراق سازی
 با توجه به اینکه تعطیلات تابستان به پایان رسیده، بسیاری از بازیگردانان این صنعت معتقدند که برای یکبار دیگر شاهد ورود موجی دیگر از شناورها برای اوراق سازی و افزایش روند فعالیت در این زمینه خواهند بود. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، در مجموع،24 میلیون و 900 هزار DWT ظرفیت برای اوراق سازی به فروش رسیده است، رقمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشم گیری را نشان می دهد، اوراق سازی در بخش فله خشک نیز افت47 درصد افت را به همراه داشته است.
 
 
 
 
 
اخبار تجاری مهم فله خشک
کل صادرات سنگ آهن استرالیا با رسیدن به 62 میلیون تن در ماه جولای سال جاری میلادی، افت پنج درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به همراه داشت. افزون بر این، پایین ترین میزان صادرات استرالیا از ماه فوریه سال جاری میلادی را نیز نشان می دهد. از سوی دیگر، کل محمولات سنگ آهن این کشور در هفت ماه نخست سال جاری میلادی با رسیدن به 463 میلیون تن رشد دو درصدی سال به سال را تجربه کرد. پیش بینی می شود صادرات سنگ آهن استرالیا با رسیدن به 837 میلیون تن در کل سال جاری میلادی، افزایش سه درصدی را در مقایسه با کل سال گذشته به همراه داشته باشد. 
محمولات سنگ آهن برزیل با رسیدن به 34 میلیون تن در ماه آگوست سال جاری میلادی، رشد نه درصدی را در مقایسه با ماه آگوست سال 2016 به نمایش می گذارد. از سوی دیگر، صادرات افت یک درصدی را در ماه آگوست به همراه داشت. کل صادرات سنگ آهن برزیل در ماه های ژانویه الی آگوست سال جاری میلادی، با رسیدن به 249 میلیون تن رشد سه درصدی سال به سال را نشان داد. پیش بینی می شود صادرات این محصول از برزیل در کل سال جاری میلادی شاهد رشد شش درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خواهد بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار