به گزارش گروه بین الملل مانا، رئیس ائتلاف کشتیرانی پاک در کنفرانس بین المللی اتاق کشتیرانی در لندن به نمایندگان گفت: نگرانی اصلی در خصوص تغییرات آب و هوایی و پذیرش آن اتفاق افتاده است و صحبت ها از نیاز به اتخاذ یک استراتژی کاملا کارآمد در میان است. اما در این میان اما و اگرهای بسیاری وجود دارد. برای مثال: این اقدام باید کارآمد باشد اما محدود کننده است. ما نمی خوایم اجبارا قانونی داشته باشیم بلکه می خواهیم که این اقدام آرمانی باشد. ما نمی خواهیم اقدامات بازارپسندی اتخاذ کنیم.
بر اساس این گزارش، رئیس ائتلاف کشتیرانی پاک با حضور در پنل کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن در کنفرانس بین المللی اتاق کشتیرانی در لندن به توسعۀ نقشه راه IMO که در کتابخانه بریتانیا نگه داری می شود، اشاره کرد و گفت: با مطالعۀ مقاله های ICS درمی یابیم که نگرانی در خصوص کاهش انتشار آلاینده ها در صنعت کشتیرانی بسیار پررنگ است و نزدیکی افکار را در این راستا مشاهده می کنیم اما تمام این افکار چیزهایی نیستند که ما بخواهیم و تمایلی نسبت به اجرای آنها داشته باشیم. آیا در نهایت این صنعت کشتیرانی است که باید به دنبال راهکاری برای تغییرات آب و هوایی باشد. من اینطور فکر نمی کنم.
کنفرانس مذکور با یک سخنرانی اصلی از سوی دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی آغاز شد. وی پذیرفته است که تمام دنیا ناظر بر IMO هستند تا این سازمان از استراتژی خود و تا ماه آوریل سال 2018 میلادی برای کاهش انتشار آلاینده ها در صنعت کشتیرانی خبر دهد.
وی در این سخنرانی نیاز به همکاری معجزه آسا را در اولویت خواند و گفت: می دانیم که جهان نظاره گر ماست و یکی از عوامل محرک در این صنعت میل به اجتناب از تحمیل قوانین یک سویه و از جانب مناطق است.
وی به اثرات موجود از تغییرات آب و هوایی و مضرات آن در صنعت کشتیرانی اشاره کرد و ادامه داد: کاهش انتشار آلاینده ها موضوعی کلیدی و کاملا متفاوت از آنچه است که سازمان بین المللی دریانوردی و یا صنعت بخواهد با آن کنار بیاید. کربن زدایی باید به منظور حفاظت از مکان هایی مانند جزایر مارشال طی 25 تا 30 سال انجام شود که حتی به طول عمر یک شناور جدید هم نمی رسد.
وی افزود: خط به پایان رسیدن شاخص طراحی کارایی انرژی (EEDI) وجود دارد درحالی که امکان بالارفتن آن نیز هست اما باید نسبت به این موضوع دیدی واقع بینانه داشته باشیم. افزون بر آن، EEDI در سطحی پایینی قرار دارد و قرار نیست با کاهش انتشار آلاینده ها از شناورها کاهش یابد. این موضوع روی کاغذ به نظر خوب می رسد اما آیا به طور عملی توانسته موفقیت آمیز باشد؟ من که اینطور فکر نمی کنم.
در مقابل، مدیر اتاق بین المللی کشتیرانی و مدیرعامل شرکت کشتیرانی Teekay گفت: گام های بسیاری در حال برداشته شدن است و اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد. John Maggs- رئیس ائتلاف کشتیرانی پاک- در این باره بسیار نا امیدانه صحبت می کنند و کمکی در جریان به نتیجه رسیدن مباحث از ایشان نمی بینیم.
وی ادامه داد: در صنعتی که بسیاری از اپراتورها و بخش ها در آن فعالیت می کنند، زمان بسیاری نیاز داریم تا آنچه گفته شده روی کاغذ بیاید و بعد هم اجرایی شود. اما آنچه روشن است، نهایی شدن مصوبات تا هشت ماه آینده است. آنچه تصویب خواهد شد بسیار مثبت و واقعی است.
مدیر شرکت دریانوردی Paralos در ادامۀ بحث گفت: کشتیرانی یک صنعت مسئول است. من یک شهروند هستم. من نمی خواهم سیاره ای که در آن زندگی می کنیم به زیر آب برود و همچنین یک تاجر هستم و فکر نمی کنم این دو مورد با یکدیگر ناسازگاری داشته باشند و بالعکس با یکدیگر در ارتباط هستند.
مدیر شرکت حمل و نقل دریایی کمیسیون اروپا نیز در پایان گفت: هشت ماه آینده برای تمامی فعالان این صنعت یک فرصت بی سابقه است تا گردهم آییم و فکری بیاندیشیم. چراکه این تنها یک سوال درخصوص اعتبار موسسات مختلف نیست بلکه اعتبار سازمان بین المللی دریانوردی به عنوان یک موسسه قدرتمند و قوی در آن سنجیده می شود که می تواند کشتیرانی جهان را به سوی آینده ای پایدار و مقاوم تر سوق دهد. اگر راه حلی در این زمینه اتخاذ نشود، راه حل و روش های منطقه ای وارد عمل خواهند شد.