۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳

دریای خزر در کشورهای همسایه خشک می شود؟!

نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۶۰۵۲
دریای خزر در کشورهای همسایه خشک می شود؟!دریای خزر بعنوان بزرگترین دریاچه جهان که پنج کشور ساحلی ایران، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و روسیه را احاطه کرده، بهترین مقصد گردشگری دریایی است که در چند دهه اخیر دستان توانگر انسانها برای نابودی آن دست بکار شده اند، آلودگی های زیست محیطی نشات گرفته از فاضلابها و پسماندهای خانگی، صنعتی، کشاورزی شهری و همچنین استخراج ذخایر نفتی از سوی کشورهای همسایه دریای خزراز جمله آذربایجان، روسیه و قزاقستان و.. به این آلودگی دامن زده است.
از سوی دیگر شبکه تلویزیونی روسی نتیجه گزارش پژوهشی گروه بین المللی دانشمندان را از نشریه آمریکایی Geophysical Research Letters منتشر کرده است که دراین گزارش آمده اگر میزان بخار آب خزر با روند فعلی ادامه یابد، بخش هایی از دریای خزر فاقد آب خواهد بود و پس از 75 سال پهنه های گسترده ای از قلمرو آبی روسیه و قزاقستان خشک می شود و همزمان آب های دریای خزر در نواحی ایران افزایش خواهد یافت. در این باره خبرنگار مانا گفتگویی با قربانعلی محمدپور مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان انجام داده است که در ادامه می خوانید:
 
*اخیرا کارشناسان محیط زیست عنوان کرده اند "در ساحل انزلی هر صد متر یک مجرای فاضلاب است که به دریا می ریزد" این ادعا تا چه اندازه درست است و چه راهکاری برای حل این معضل وجود دارد ؟
در حال حاضرشهر انزلی با حدود 14 کیلومتر طول در ناحیه شهری دارای سه خروجی فاضلاب شهری؛ خیابان اطبا جنب هتل ناز خزر، خیابان پاسداران بلوار زیر اسکله، خیابان پاسداران جنب پارک بادی که مدیریت آن با شرکت آب و فاضلاب شهرستان است . البته دو خروجی آب سطحی میدان نخل خیابان اطبا و انتهای خیابان پاسداران وجود دارد که مدیریت آن با شهرداری انزلی است .
 
*تا به امروز برای حل این موضوع چه اقداماتی انجام شده است؟
برگزاری جلسات مختلف درسطح ستاد وشهرستان، احداث تصفیه خانه غرب انزلی با ظرفیت 2000 متر مکعب، ساخت ایستگاه پمپاژ، پیشرفت 80 درصدی تصفیه خانه شرق انزلی و200 کیلومتر لوله گذاری در سطح شهر صورت پذیرفته است. البته لازم به ذکر است در راستای طرح احیای تالاب انزلی پروژه ایستگاه پمپاژ وکیوم کلویرانزلی نیز در دست اجرا است که در این فعالیت فاضلاب 2500 نفر به ایستگاه اصلی منتقل شده واز آنجا به تصفیه خانه غرب انتقال می یابد.
 
*مهم ترین مشکلات زیست محیطی که برای گردشگران و آبزیان ایجاد می شود، چیست؟
 کاهش میزان اکسیژن، بالارفتن املاح مغذی، افزایش فلزات سنگین، افزایش دترجنت ها (LAS)، افزایش بیماریهای انگلی ومیکروبی، شکوفایی جلبکی، مرگ ومیر ومهاجرت آبزیان، شیوع انواع بیماریهای پوستی وگوارشی از جمله خطراتی است که ورود فاضلاب ها برای منابع آبهای سطحی بویژه رودخانه ها ودریا ها ایجاد می کند.
 
*به ادعای کارشناسان بیشترین آلودگی ایجاد شده در دریای خزر به دلیل برداشت ذخایر نفتی کشورهای همسایه بوده است که در حال حاضر این مقدار کاهش یافته است.  تا چه اندازه این عبارت درست است؟ ایا تنها مشکل اصلی آلودگی دریا به این موضوع باز می گردد؟
البته یکی از معضلات دریای خزر برداشت غیر اصولی بدون مدیریت نفت از این دریا از سوی کشورهای همسایه ایران است که این امرعلیرغم پیگیری بعمل آمده تا به امروز ثابت نشده است. در این راستا و برای جلوگیری از تداوم این امرایران با دیگرکشورهای حاشیه دریای خزر کنوانسیون تهران را پایه ریزی کرد که در چنین مواقعی بتوان مانع خطرات احتمالی شد و اقدامات قانونی را در صورت بروز پیگیری کرد. البته این امرخاص آلودگی نفتی نبوده وسایر موارد و منابع آلاینده با منبع آبی وخشکی را دربرمی گیرد.
 
*شبکه تلویزیونی روسی گزارشی ازپژوهش گروه بین المللی دانشمندان که در نشریه آمریکایی Geophysical Research Letters منتشر شده، ارائه داد که درآن عنوان شده است؛ اگر میزان بخار شدن آب خزر با روند فعلی ادامه یابد، بخش هایی از دریای خزرخشک خواهد شد و پس از 75 سال پهنه های گسترده ای از قلمرو آبی روسیه و قزاقستان خشک و همزمان خزر در بخش ایران بیشتر خواهد شد. این پیش بینی تا چه اندازه صحیح است وچه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟
 قسمت عمیق دریای خزر در مرزهای آبی ایران قرار دارد و میزان عمق در سایر کشورها بویژه مرز روسیه وقزاقستان کم است. تغییرات آب وهوایی واقلیمی، گرمایش زمین به دلیل افزایش گازهای گلخانه ای، افزایش جمعیت و بهره برداری های بیشتر آب رودخانه های حوزه آبریز دریای خزر برای تولید وسایر کاربری ها سبب شده است که امروزه تراز آبی دریای خزر کاهش یابد که این امر هرچه سریعتر باید مهندسی شده وراهکار مناسب آن دیده شود . بنابراین  این پیش بینی مطلبی است که نمی توان از آن به سادگی گذرکرد، تامین بیشترین سهم آب دریای خزر از رودخانه ولگای روسیه است که باید با مدیریت صحیح آب این رودخانه و در نظر گرفتن حق آبه زیست محیطی بطور قابل ملاحظه ای این معضل را مرتفع کرد
ارسال نظرات
آخرین اخبار