۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲

خط آهن آستارا-آستارا رقیبی برای حمل و نقل دریای خزر نیست

معاون حمل و نقل داخلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: خط آهن آستارا-آستارا رقیبی برای حمل و نقل دریایی در دریای خزر نیست.
نویسنده: وحید باسره
کد خبر: ۷۵۷۸۶
خط آهن آستارا-آستارا رقیبی برای حمل و نقل دریای خزر نیستصادق تخمه چیان در گفتگو با مانا ضمن اعلام این مطلب که اگر خط آهن آستارا- آستارا به زودی به قزوین وصل شود، بازار حمل و نقلی کشورهای پر جمعیت قفقاز را تحت پوشش قرار خواهد داد، خاطر نشان کرد: این خط این پتاسیل را دارد که بارهای اروپا به آسیا و بالعکس را جذب خود کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا خط آهن آستارا- آستارا رقیبی برای حمل و نقل دریایی در دریای خزر خواهد بود، تصریح کرد: این خط آهن در صورتی که به صورت کامل به بهره برداری برسد نه تنها رقیبی برای حمل و نقل دریایی در دریای خزر نخواهد بود بلکه یک حوزه جدید بار برای کشور ایجاد خواهد کرد.
تخمه چیان در شرح این موضوع افزود: خط آهن آستارا- آستارا باری را که جذب خواهد کرد ارتباطی با بار موجود که از کشور ترانزیت می شود ندارد.
این مقام مسئول در راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره این پرسش که توان جذب بار این خط چقدر خواهد بود، اظهار داشت: برآوردها در این زمینه فعلا غیرکارشناسی شده و در حد حدس و گمان است به شکلی که از پنج تا هشت میلیون تن تخمین زده می شود.
وی با اشاره به اینکه خط آهن از آستارای جمهوری آذربایجان وارد خاک ایران شده است، گفت: امیدوار هستیم که در زمستان سال جاری رشت نیز به این خط آهن متصل شده و سپس با الحاق به قزوین به شاخه های مختلف ریلی در کشور تا بنادر جنوبی کشور متصل شود.
غلامرضا نجفی مدیر اداره کل بازرگانی بین‌المللی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه این گفتگو ضمن تاکید بر اینکه ایران به لحاظ شرایط ژئواستراتژیک در موقعیتی است که هر راه تازه ای که باز شود، حجم بار تازه ای برای ترانزیت به کشور وارد می شود، خاطر نشان کرد: راه آهن آستارا- آستارا و دیگر طرح های مشابه تاثیری بر حمل و نقل دریایی در دریای خزر نخواهد داشت و جای نگرانی برای فعالین این عرصه نیست.
وی با اعلام این مطلب که هم اکنون حجم مبادلات هند و روسیه به پنج میلیون تن در سال می رسد، اظهار داشت: بخش عمده ای از این فرصت ترانزیتی می تواند از طریق ایران و خط آهن آستارا- آستارا انجام شود.
نجفی در ادامه افزود: انتظار داریم این خط ریلی که در قالب کریدور شمال- جنوب فعالیت خواهد کرد ضمن جذب بخشی از بار کشورهای حوزه CIS، بازار روسیه و از آن طریق و از مسیر فنلاند مراودات اروپا به این کشورها را نیز تحت پوشش قرار دهد.
مدیر اداره کل بازرگانی بین‌المللی راه آهن جمهوری اسلامی ایران برآورد کارشناسی ارزش توان نهایی جذب بار ترانزیتی از کشور را رقمی حدود 1870 میلیارد دلار اعلام کرد و ادامه داد: این به معنای 10 درصد از ارزش کل ترانزیت در سراسر جهان است به همین دلیل این تصور که راه آهن آستارا-آستارا می تواند دیگر بخش های حمل و نقلی در شمال کشور را مختل کند، درست نیست چه آنکه هدف این خط جذب بارهایی است که از طریق کانال سوئز به منطقه ما گسیل می شوند که با این خط در مدت زمان و هزینه بسیار کمتری به مقصد می رسند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار