۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
با هدف اشاعه فرهنگ دریایی؛

40 کتاب درسی رنگ دریا گرفت

محتوای دریایی از سال 93 تاکنون به حدود 40 کتاب درسی در مقاطع مختلف افزوده شده است و برآورد می شود طی این مدت حدود 6 میلیون دانش آموز بیش از گذشته با مفاهیم دریایی آشنا شده باشند.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۵۵۵۴
40 کتاب درسی رنگ دریا گرفت
مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به نقشه جامع علمی کشور گفت: این سند که مطالبه کننده اصلی آن رهبر معظم انقلاب است در سال 89 ابلاغ شده و در حقیقت به عنوان پشتیبان سند چشم انداز کشور ترسیم شده است. 
دکتر محمد علی حسن زاده افزود: در نقشه جامع علمی کشور در13 بند وظایف و راهبردهای سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان دستگاه متولی حوزه دریا مشخص شده است که از جمله این راهبردها می توان به مدیریت دانش، اشاعه فرهنگ دریایی، بازنگری در کتب درسی و ... اشاره کرد.
وی اساس فعالیت سازمان بنادرو دریانوردی را نقشه جامع علمی کشور بیان کرد و اظهار داشت: به طور کلی تاکنون 20 درصد از موارد سند که مرتبط با بخش دریایی بوده توسط سازمان بنادر و دریانوردی محقق شده است که البته میزان پیشرفت در حوزه های مختلف متفاوت بوده زیرا این کار به برنامه ریزی ، دستورالعمل و ...نیاز دارد.
وی با بیان این نکته که ترویج فرهنگ دریایی به شیوه های مختلف در حال انجام است خاطر نشان کرد: اشاعه فرهنگ دریایی با توجه به گروه هدف اعم از شرکت های دریایی و بندری، دانشجوها ، پژوهشگران، دانش آموزان و عامه مردم متفاوت است.
حسن زاده افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته به این نکته دست یافتیم که به منظور استفاده از فرصت دریا در حوزه های اقتصادی، رفاهی ، امنیتی، اجتماعی و تعاملات راهبردی باید فرهنگ توسعه دریا پایه را در کشور ترویج کنیم که یکی از راه های نشر دانش و اطلاع رسانی آموزش و پرورش بود. 
وی تصریح کرد: کشورهای پیشرفته در حوزه دریا مانند هلند، پرتغال، انگلیس از حدود پنجاه سال پیش مطالب دریایی را در کتب دانش آموزان خود وارد کرده اند همچنین کشورهایی مانند کره جنوبی، ژاپن، دانمارک و سوئد که امروزه در حوزه دریا حرفی برای گفتن دارند، حداقل از بیست سال پیش مطالب دریایی را به طور منظم در کتب درسی خود وارد کرده اند. 
مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در ایران نیز به منظور اشاعه فرهنگ دریایی در میان دانش آموزان از سال 1393 تفاهم نامه ای با دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش امضاء شده است. به همین منظور گروهی در سازمان بنادرو دریانوردی و گروهی در آموزش و پرورش تشکیل شده و اطلاعات و عکس های مختلف دریایی با تعامل با سازمان های مختلف در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرارداده می شود و گروه تشکیل شده تصمیم می گیرد که از اطلاعات داده شده در کدام کتاب ها و مقاطع تحصیلی استفاده شود. 
حسن زاده گفت: از سال 93 تاکنون به حدود 40 کتاب درسی در مقاطع مختلف محتوای دریایی افزوده شده است و برآورد می شود طی این مدت حدود 6 میلیون دانش آموز بیش از گذشته با مفاهیم دریایی آشنا شده باشند. 
وی افزود:همچنین با استناد به نقشه جامع علمی کشور مجوز چاپ مجله عملی ترویجی تحت عنوان صنعت حمل و نقل دریایی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده ایم که با ارتقاء آن به علمی و پژوهشی این مجله به عنوان یکی از معتبرترین مجلات تخصصی دریایی در کشور و منطقه خواهد بود. 
وی ایجاد کانال تلگرامی" مرکز بررسی و مطالعات راهبردی " و دسترسی عموم به خصوص محققین و پژوهشگران به کتب تخصصی دریایی و بندری کتابخانه مرکزی سازمان بنادر و دریانوردی را از دیگر اقدامات توسعه فرهنگ دریایی برشمرد. 
 رونمایی از کتب دریایی با ادبیات عامه به زودی
مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این نکته که استان های ساحلی آشنایی بیشتری با دریا دارند گفت: نشانه های دریا را می توان در غذا، شغل، لباس ، ازدواج ، مرگ و زندگی ساحل نشینان مشاهده کرد اما در استان های مرکزی عملا درکی از دریا وجود ندارد بنابراین برای اینکه تعاملی بین فرهنگ دریایی ساحل نشینان و سایر نقاط کشور ایجاد کنیم کلیه موضوعات حوزه های دریایی شهرهای ساحلی در قالب کتبی با ادبیات عامه پسند تالیف شده است که به زودی رونمایی خواهد شد. 
وی در پایان با بیان لزوم یک عزم ملی در جهت اشاعه فرهنگ دریایی افزود: سواحل مکران بسیار بکر است اما تاکنون استفاده ای از آن نشده است، سعی ما این است که در بستر سازی این بخش ها کمک کنیم که البته این امر بستگی به این دارد که تا چه اندازه این موضوع به عنوان یک مطالبه ملی سرلوحه کار بخش های مختلف قرارگیرد. 
برچسب ها: کتب دریایی دریا
ارسال نظرات

نظرات کاربران

محمد Ukraine ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
0
0
باتشکر از زحمات شما

لطفا ساخت فیلمهای سینمایی و سریالهای تلوزیونی با گوشه هایی از صنعت دریایی را از یاد نبرید البته مفهوم دریا در ذهن مردم ما بدلیل کج سلیقگی فیلمسازان ما عبارتست از:
آفتاب سوزن + مردم سیه چرده+ فقر+ بیکاری+ قاچاق+ لنچ های چوبی از رده خارج + ....

در حالیکه میتوان تصاویر زیبا تری از دریا و کشتی و سکوخای دریایی و ... که عامل پیشرفت هستند نشان داد.
آخرین اخبار