۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰

بازار کیپ سایز شاخص بالتیک را به جلو سوق داد

به دنبال بازار رو به رشد شناورهای کیپ سایز و انتظارات از یک بازار قوی تر پیش رو، شاخص بالتیک فله خشک BDI به بالاترین سطح در بیش از سه ماه گذشته رسید.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۵۵۲۵
بازار کیپ سایز شاخص بالتیک را به جلو سوق داد
به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست نوشت: به دنبال بازار رو به رشد شناورهای کیپ سایز که کسب درآمد دو برابری را نسبت به هزینه های عملیاتی خود به نمایش گذاشت، شاخص بالتیک فله خشک BDI به بالاترین سطح در بیش از سه ماه گذشته رسید.
این گزارش ادامه داد: شاخص بالتیک فله خشک بر یک هزار و 138 واحد در روز جمعه ایستاد، بالاترین رقمی که از 26 ماه آوریل سال جاری میلادی تاکنون به ثبت رسیده است.
این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه بخش بازار کیپ سایز مهم ترین محرک BDI است، پیش بینی کرد: سه ماه چهارم سال جاری میلادی شاهد نرخ کرایه حمل قوی تری برای شناورهای کیپ سایز خواهد بود.
میانگین نرخ اجاره زمانی چارتر برای یک فروند شناور کیب سایز با ظرفیت 180 هزار DWT در روز جمعه 16 هزار و 261 دلار بسته شد، رقمی که بالاترین سطح را طی چهار ماه گذشته نشان می دهد، نرخ مذکور در آغاز ماه جاری ده هزار و 540 دلار در روز بوده است.
ناگفته نماند، با توجه به هزینه های عملیاتی درحدود هشت هزار دلار، سطح اخیر برای مالکان و اپراتورها سودآور است.
"Andreas Wikborg و Jo Ringheim" تحلیلگران گروه تحقیقی Arctic در یک گزارش گفتند: احساس قوی و مثبت بازار فله خشک تا سال 2018 ادامه خواهد داشت.
آنها همچنین پیش بینی کردند، در مجموع تقاضای تن- مایل فله خشک، رشد 3.9 درصد را در سال جاری میلادی، 4.2 درصد در سال 2018 و 4.3 درصد را در سال 2019 تجربه کند، افزون بر این، تقاضا به طور مستمر از عرضه در سال های آینده پیشی خواهد گرفت.
رشد خالص ناوگان فله خشک در سالهای جاری، 2018 و 2019، به ترتیب 3.5 ، 1.9 و صفر درصد خواهد بود، که طبیتا باید منجر به سطوح بالاتر بهره گیری، نرخ کرایه حمل و ارزش ها شود.
گروه تحقیقی Arcticهمچنین پیش بینی کرد، در سال 2018 و 2019 میانگین نرخ کرایه حمل شناور کیب سایز به ترتیب به 14 و 20 هزار دلار در روز افزایش خواهد یافت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار