بر اساس این گزارش، ناوگان جهانی شناورهای FSRU طی پنج سال گذشته با نرخ رشد مرکب سالانه 21 درصدی همراه شد. این درحالی است که هم اکنون 24 فروند شناور FSRU با مجموع ظرفیت 82 میلیون تن در سال (mpta) در سطح جهان در حال فعالیت و 74 mpta دیگر در حال ساخت یا مرحلۀ برنامه ریزی هستند.
این گزارش ضمن اشاره به مزیت های مختلف این شناورها نسبت به پایانه های خشکی ادامه داد: هزینه کمتر، راه اندازی سریع و انعطافپذیری این شناورها به جذابیت آنها در عرصۀ حمل و نقل می افزاید.
اما اخیراً نرخ اجاره شناورهای FSRU تحت فشار بود و درحال حاضر به 100 هزار دلار در روز رسیده است که در مقایسه با نرخ 120 تا 130 هزار دلار در روز در بازۀ زمانی سالهای15 ـ2013میلادی کاهش یافته است.
بر همین اساس، یکی از علل کاهش نرخ شناورهای FSRU افزایش تعداد بازیگران این عرصه و به دنبال آن رقابت در این صنعت است. دلیل دیگر، کاهش قیمت شناورهای FSRU است که کاهش نرخ اجاره این شناورها را به همراه دارد. دلیل سوم که موجب ایجاد فشار بیشتر بر نرخ چارتر شناورهای FSRU شده است، وجود شناورهای قدیمی حمل LNG است که به دنبال قرارداد تبدیل به FSRU هستند.
در همین راستا، موسسۀ مشاوره ای Drewry میزان بازگشت سرمایه با هر دو شناور را محاسبه و اعلام کرد: نرخ بازگشت سرمایه برای یک فروند شناورنوساختFSRU ؛ 16درصد و قیمت آن در بازار 250 میلیون دلار است. همچنین، درآمد روزانۀ این شناور در یک قراردادبلند مدت 20 ساله به 100 هزار دلار می رسد. در مقابل، نرخ بازگشت سرمایه برای یک فروند شناور حمل LNG نوساز 13 درصد است. قیمت شناورهای حمل LNG در حال حاضر 185 میلیون دلار برآورد شده است که در قرارداد بلند مدت روزانه 70 هزار دلار درآمد دارند. بنابراین، سرمایه گذاری در بخش شناورهای FSRU در مقایسه با شناورهای حمل LNG گزینۀ مناسب تری به نظر می رسد.
در پایان این گزارش، تحلیل گر ارشد حمل و نقل LNG در موسسۀ Drewry گفت: همزمان با سخت تر شدن شرایط در بازار، انتظار می رود بهبود نرخ چارتر شناورهای LNG در بلند مدت بهبود یابد اما، در خصوص نرخ چارتر شناورهای FSRU نمی توان به صراحت تغییری را اعلام کرد چراکه رقابت در حال افزایش است و دانش تکنولوژی این شناورها در جهان روبه گسترش است. پیش بینی می شود نرخ چارتر شناورهای FSRU بین 90 تا 10 هزار دلار طی سه و چهار سال آینده متغیر باشد که در این حالت نیز در مقایسه با نرخ چارتر شناورهای حمل LNG باز نیز افزایش یابد.