معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به پروژه شهر لجستیکی خلیج فارس گفت: به واسطه این طرح در پسکرانه بندر شهید رجایی بزرگترین پروژه لجستیکی حمل ونقل دریایی و بندری ایجاد خواهد شد.
جلیل اسلامی افزود: برای اجرای این طرح زمینی به مساحت بالغ بر 2700 هکتار اختصاص داده شده است تا وظیفه لجستیکی، مراکز توزیع و خدماتی و ارزش افزوده را برای حمل و نقل دریایی و بندری کشور و منطقه خلیج فارس در حوزه بنادر کشور ایفا کند.
وی در خصوص آخرین وضعیت مزایده بندر شهید رجایی نیز گفت: با توجه به اهمیت پروژه و اینکه مزایده با حضور شرکت های ایرانی و خارجی برگزار می شود باید از نظر حقوقی دقت کافی صورت می گرفت که این کار انجام شده و در مراحل نهایی است و تا مهر ماه شرکت ها طرح و پیشنهادهای خود را ارائه و نتیجه اعلام می شود.
وی با اشاره به حضور شرکت های آسیایی و اروپایی در مزایده افزود: در پایانه 1 و 2 بندر شهید رجایی در مجموع پنج شرکت خارجی و داخلی حضور داشته اند.
اسلامی با اشاره به اثرات مثبت برجام در حوزه کشتیرانی ها و بیمه های دریایی اظهار داشت: خوشبختانه در دوره تحریم هیچ یک از بنادر ما تحریم نشدند اما برخی خطوط کشتیرانی تردد خود به بنادر ایرانی را قطع کرده بودند که به واسطه برجام اکثر آنها مجددا در بنادر کشور حضور پیدا کردند به گونه ای که در حال حاضر حدود 17 خط بزرگ کشتیرانی به بنادر کشور تردد دارند.
وی با بیان اینکه بنادر کشور طی سالیان گذشته همواره ظرفیت پذیرش کشتی های بزرگ را دارا بوده اند، افزود: طی سال های اخیر طرح توسعه بندر چابهار مورد توجه قرار گرفته و فاز اول توسعه بندر چابهار به زودی افتتاح خواهد شد.
وی ادامه داد: در بنادر شمال و جنوب کشور نیز پروژه های بزرگ زیرساختی و تامین تجهیزات انجام شده که به واسطه آنها ظرفیت کافی برای جابه جایی کالاهای وارداتی به کشور وجود دارد و هیچگونه محدودیتی برای پذیرش کشتی های ورودی به بنادر نیست.
وی با بیان لزوم توسعه بنادر از نظر وسعت گفت: به همین منظور برنامه ریزی های لازم برای تجهیز بنادر برای ایفای نقشی بهتر در سال های آینده صورت گرفته است.
اسلامی افزود: تاکنون کلیه تجهیزات مربوط به فازهای طرح جامع سازمان بنادرو دریانوردی خریداری و زیر ساخت ها توسط شرکت های داخلی و کمک شرکت های خارجی انجام شده است. ضمن اینکه در داخل کشور ظرفیت و توان مهندسی و عملیاتی کافی برای توسعه زیرساخت ها وجود دارد.
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی در پایان با بیان دارا بودن بیش از 250 میلیون تن ظرفیت جابه جایی در بنادر کشور خاطر نشان کرد: این رقم بیش از ظرفیت تجاری کشور است که امیدواریم طی سال های آینده از کلیه این ظرفیت ها استفاده شود و بنادر کشور بتوانند نقش فراملی، منطقه ای و حتی بین المللی ایفا کنند.
وی هدف بنادر کشور را ارائه نقشی فراتر از جابه جایی کالا ذکر کرد و گفت: با توجه به پتانسیل تجاری و ملی، جمعیتی و پسکرانه های کشور بنادر می توانند نقش تامین کننده ، ارائه خدمات لجستیک، سرویس های ترانزیتی و... را برای کشورهای منطقه ایفا کنند.