۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷

نگاهی به پنج رخداد در حمل فله خشک

نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۷۴۵۴۵
نگاهی به پنج رخداد در حمل فله خشک
لویدزلیست، در تحلیلی به بررسی زوایای مختلف پنج رخداد در فله خشک که در ماه های آینده شاهد آن خواهیم بود، پرداخت. 
در شرایطی که نرخ کرایه حمل بالاتراز هزینه های عملیاتی قرار می گیرد، خوش بینی، امید و تغییر واژه هایی هستند که به ذهن خطور می کنند.
با این وجود، همیشه این خطر نیز حس می شود که عمر این بهبود می تواند کوتاه باشد، به گونه ای که روند رشد بالای تقاضا که در سه ماه نخست سال جاری میلادی شاهد آن بودیم، ممکن است خیلی امتداد نداشته باشد.
دغدغه اصلی دیگر را می توان رشد ناوگان در شرایطی که از یک سو تحویل شناورهای جدید استمرار دارد و از طرف دیگر، اوراق سازی به کندی انجام می گیرد، دانست. چنانچه به دلیل قیمت پایین، تمایل به ساخت شناور جدید افزایش یافت، این بی توجهی و بی احتیاطی در میزان بیش از حد سفارشات، سبب کاهش شاخص بالتیک فله خشک به پایین ترین سطح در سال گذشته شد.

1-ادغام 
شرکت های که در لیست سرمایه بیش از یک میلیارد دلار بازار قرار گرفته اند، خیلی آسان تر می توانند در جلب اعتماد مالکان و وام دهندگان پیروز شوند، این مسئله، دست کم، منطقی رایج و متداول در پشت مذاکرات بین طرفین است.
برای نمونه می توان به خرید کل 14 فله بر ناوگان شرکت کشتیرانی Quintana یونان از سوی شرکت (Golden Ocean Group (GOGL- شرکت کشتیرانی فله خشک مستقر در نروژ- اشاره کرد. به دنبال این قرارداد، ناظران با اشتیاق به نظاره گریسته بودند که آیا برخی از شرکای کوچک تر دیگر از نمونه مالک یونانی برای خروج از فعالیت مستقیم شناور بدون قطع ارتباط با کشتیرانی پیروی خواهند کرد یا نه. 
ناگفته نماند، شرکت کشتیرانی Quintana یونان یک ارائه دهنده خدمات بین المللی حمل و نقل کشتیرانی از طریق مالکیت و اپراتور شناورهای فله خشک است.
"Hans Olstad" رئیس شرکت کشتیرانی Torvald Klaveness نروژ، گفت: بازار فله خشک هم چنان از هم گیسخته است و مالکان کوچکتر برای دستیابی به بازار، استقرار شناورها و هزینه های جاری در تلاش و تکاپو به سر می برند.
وی در ادامه افزود: بانکها و موسسات مالی شرکت های بزرگتر را برای معامله ترجیح دادند، چنانکه بتوانند اقتصادهای خود را در میان صنعتی که برای مدت مدیدی دچار آفت درآمد پایین شده است، پابرجا نگه دارند.
از طرف دیگر، بانکهای کشتیرانی پرتفولیوی های کشتیرانی خود را دوباره ساماندهی می کنند و شاهد آن هستیم که نقش فعال و قابل توجهی در موضوع ادغام و تشکیل ائتلاف ها در این صنعت بر عهده دارند.
با این وجود "Rahul Sharan " تحلیل گر موسسه تحقیقی Drewry با اشاره به اینکه بهبود بازار می تواند انگیزه ها برای ادغام را کاهش دهد، افزود: من معتقدم وقتی که بازار روند بسیار کندی را طی می کند و مالکان برای کسب سود کوشش زیادی به خرج می دهند، شاهد افزایش ادغام خواهیم بود، چرا که خطوط با هدف کاهش هزینه ها به گردهم خواهد آمد. اما وقتی بازار بهبود یابد، تلاش ها برای ادغام کم رنگ خواهد شد.
 
2-آیا تقاضا ادامه خواهد یافت؟
پاسخ شرکت کشتیرانی Nordic دانمارک که فعالیت فله برهای بزرگ را بر عهده دارد، به این سوال منفی است.
در سه ماه نخست سال جاری میلادی، چین 271 میلیون تن سنگ آهن و 17 میلیون و 100 هزار تن زغال سنگ را وارد کرد که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 و 50 درصد رشد داشت.
با این وجود، "Jan Rindbo" مدیر ارشد اجرائی شرکت دانمارکی Nordic پیش بینی کرد، ماه های دیگر سال جاری میلادی شاهد میزان بالای تقاضا مشابه آنچه در سه ماه نخست ثبت شد، نخواهد بود، چرا که میزان تقاضا در مدت مذکور به طور غیر معمول و غیرفصلی بالا بود و بسیاری را شگفته زده ساخت، همچنین نگرانی هایی درباره بروز علایمی از روند کند اقتصاد چین نیز وجود داشت.
وی در ادامه افزود: انتظار نمی رود نرخ رشد مذکور پایدار باقی بماند.
"Banchero Costa " شرکت کارگزاری پیشگام در ژنو ایتالیا فعال در حوزه دریایی گفت: در اواسط ماه می سال جاری میلادی، ذخیره انبار سنگ آهن در بنادر چینی به 139 میلیون تن رسید، این مسئله نیز مزید بر نبود چشم انداز مشخصی برای ماه های باقی مانده سال جاری شد.
انجمن جهانی فلز نیز رشد یکنواخت تقاضای فلز در چین در سال جاری میلادی را پیش بینی کرده است.
به گفته گروه تحقیقی کلارکسونز لندن، افت قیمت های سنگ آهن و فلز به طور منفی تمایل بازار چارتر را تحت تاثیر خود قرار می دهد، از طرف دیگر، تجارت زغال سنگ و غلات قوی می ماند.
"Peter Sand " تحلیل گر انجمن کشتیرانی بیمکو گفت: تقاضای حمل و نقل دریایی برای غلات باید روند صعودی را در پیش گیرد، همانطوری که حجم بیشتری از تجارت جهانی سویا برای سه ماه دوم سال جاری میلادی پیش بینی شده بود.
شورای بین المللی غلات نیز پیش بینی خود برای کل تجارت غلات در سال 2017-2018 را به 346 میلیون تن افزایش داد، رقمی که 25 میلیون و 400 هزار تن بالاتر از میزان پیش بینی صورت گرفته در ماه گذشته، است.
 
3-نگرانی های بخش عرضه 
چنانچه قیمت شناورهای دست دوم با در پیش گرفتن روند افزایشی به سمت ارزش شناورهای سفارش داده شده جدید حرکت می کند، ممکن است سرمایه گذاری در زمینه سفارش ساخت برای مالکان مجذوب جلوه کند، از طرف دیگر، بسیاری از مقامات صنعت کشتیرانی نسبت به سفارشات جدید هشدار دادند و معتقدند اگر در سطح وسیعی این اتفاق رخ دهد، منجر به مازاد ظرفیت طولانی مدتی خواهد شد.
افزون بر این، تلاش یاردهای چینی برای افزایش قیمت ساخت شناورهای جدید به دلیل سودآور نبودن قیمت های موجود، خبر خوبی می تواند باشد.
شاخص قیمت ساخت شناور جدید در یادهای چین برای یک فله بر هندی سایز با ظرفیت 38 هزار و 800 DWT با رشد 1.6 درصدی به 19 میلیون و 900 هزار دلار در ماه آوریل سال جاری میلادی رسید، از طرف دیگر فله بر آلتراماکس با ظرفیت 64 هزار DWT با رشد 2.2 درصدی به 22 میلیون و 700 هزار دلار افزایش یافت.
به گفته بیمکو، تحویل شناورهای جدید روند کندی را طی خواهد کرد، به طوری که در چهار ماه نخست سال جاری میلادی، 20 میلیون DWT ظرفیت شناور تحویل داده شد.
"Rahul Sharan "تحلیل گر Drewry در این باره گفت: پیش بینی شده بود که عرضه شناور 26.5 درصد از میزان تقاضا تا پایان سال جاری میلادی فراتر رود، این در حالی است که افزایش مذکور تا پایان سال گذشته 28.5 درصد است.
وی در ادامه افزود: بر این اساس، نرخ کرایه چاتر مسیر افزایشی را دسته کم تا دو سال آینده، ادامه خواهد داد.
 
4-گسترش مقررات 
حادثه غرق شدن Stellar Daisy - حمل کننده غول پیکر سنگ معدن مبدل از نفتکش غول پیکر- تلنگری برای شرکت کشتیرانی Polaris کره جنوبی – مالک شناور و اپراتور کارگوهای خشک، شامل; سنگ آهن، زغال سنگ، سنگ معدن و غلات- بود تا همه شناورهای ناوگان خود را مورد بررسی قرار دهد.
بر این اساس، حمل کننده های غول پیکر سنگ معدن VLOC شرکت Polaris کره جنوبی به طور کامل در بنادری که عملیات بارگیری یا تخلیه را انجام می دهند، از سوی لویدز رجیسترو ریجستر کره ای، همچنین مقاماتی از خود شرکت مورد بازرسی و کنترل قرار خواهند گرفت.
در حادثه غرق شدن Stellar Daisy که در آبهای اروگوئه رخ داد، تنها دو تن از 24 خدمه توانستند جان سالم به در برند.
ناوگان شرکت کشتیرانی Polaris کره جنوبی 24 فروند حمل کننده غول پیکر سنگ معدن VLOC با ظرفیت شش میلیون و 780 هزار DWT را در اختیار دارد، از این تعداد،21 فروند VLOC مبدل هستند، افزون بر این، 26 فروند VLOC مبدل دیگر نیز در ناوگان فله خشک جهانی حضور دارند.
ناگفته نماند، به دنبال نگرانی از مسائل امینی وفنی، بسیاری از شرکای اروپایی خواستار خروج این نوع شناورهای مبدل از ناوگان شدند، به طور قطع می توان گفت، برداشته شدن این شناورها توازن بازار را بهبود خواهد بخشید.
این سوال که کدام ممنوعیتی ممکن است لازم الاجرا شود، بستگی به نگاه و دیدگاه قانون گذاران به نتایج بررسی ها دارد. 
مقررات دیگری که همه به آن آشنا هستند، کنترل مدیریت سیستم آب توازن کشتی ها از سوی سازمان بین المللی دریانوردی است که از ماه سپتامبر سال جاری میلادی لازم الاجرا خواهد شد.
بر اساس چهارچوب مقرراتی جدید، شناورهایی که در آبهای بین المللی باید تجارت می کند باید مجهز به سیستم های Type approval باشند، (سیستمی که نشان می دهد محصول شما با استاندارهای کیفیت شناخته شده و مقررات و قوانین بین المللی مطابقت دارند)، اما نصب هر سیستم یک میلیون الی یک میلیون و 500 هزار دلار هزینه در بردارد.
صنعت کشتیرانی در این مورد آهسته حرکت می کند، نه تنها به دلیل هزینه نصب سیستم، بلکه به دلیل اینکه تصویب این قانون از سوی آمریکا هنوز معلوم و مشخص نیست است، چرا که این کشور قوانین سختگیرانه تری در آبهای خود به کار می گیرد.
Gary Vogel " مدیر ارشد اجرائی شرکت Eagle Bulk – یکی از بزرگترین اپراتورها و مالک های شناورهای حمل فله خشک سوپراماکس در این باره گفت: رویکردهای مختلف اتخاذ شده از سوی IMO و آمریکا برای صنعت کشتیرانی خیلی مشکل زا بوده است.
 
5- دیجیتالی شدن 
وقتی شرکت نفت، فلزات و معدن چند ملیتی BHP مستقر در ملبورن استرالیا سیستم تجارت کالای آن لاین خود را در ماه ژانویه سال جاری میلادی راه اندازی کرد، جنبش و هیاهویی در این زمینه به پا خاست.
علیرغم اجماع نظر در این مورد که پلتفورم الکترونیکی تنها می تواند برای مسیرهای استاندارد و غیر پیچیده، مانند حمل سنگ آهن از استرالیای غربی به چین بر روی شناور کیب سایز، کاربرد داشته باشد، اما ابتکار دیجیتالی در بزرگترین شرکت معدن جهان، شوک هایی را برای کارگزاران شرکت های کشتیرانی در سراسر دنیا وارد آورد.
سازمان مبادلات شاخص بالتیک نیز با اعلام این مطلب که ابتکارات جدید برای دیجیتالی کردن فضای پسا- تجارت همچنان نامشخص هستند، باعث ایجاد عصبانیت و آشفتگی در میان کارگزاران شد. 
شرکت کشتیرانی Klaveness نیز یک پلتفورم موسوم به Klaveness Digital را ایجاد کرد که به مشتریان خود در جریان و روند کار قرارداد طرح ریزی و برنامه ریزی تردد شناورها کمک خواهد کرد.
بسیاری از مدیران اجرائی کشتیرانی همچنان بر این باورند که کارگزاران در تسهیل تجارت ها، به ویژه برای شناورهای کوچک در تجارت های غیر استاندارد بسیار مفید و حیاتی هستند.
با این وجود، برای اینکه هوش مصنوعی با دانش تجاری قوی و توانایی شبکه ای بتواند در صنعت کشتیرانی توسعه پیدا کند، نیاز به زمان وجود دارد.
بنابراین انتظار می رود کارگزاران ارزش بیشتری را به خدمات خود اضافه کنند، این اتفاق شاید از طریق ابزار دیجیتالی تحقق یابد
این تحلیل در پایان با اشاره به شکل گیری گرایش دیجیتالی شدن نوشت: برخی از مالکان معتقدند که صنعت دیجیتالی شدن راهی به سمت جلو برای صنعت کشتیرانی است.
برچسب ها: فله خشک
ارسال نظرات
آخرین اخبار