به گزارش گروه بین الملل مانا " John d'Ancona" مدیر آسیایی گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در کنفرانس دریایی Clyde & Co در سنگاپور گفت: علیرغم دیدگاه برخی از کارشناسان مبنی بر اینکه صنعت کشتیرانی در یک رکود طولانی مدتی باقی خواهد ماند، اما این امکان وجود دارد که عملا صنعت مذکور در روند بازگشت به شرایط نرمال و عادی قرار گیرد.
"d'Ancona " درادامه افزود: رونق صنعت جهانی کشتیرانی از سال 2003 الی 2009 را نمی توان یک دوره عادی و نرمال در تاریخ این صنعت به شمار آورد، چنانچه در مدت زمان مذکور میانگین درآمد روزانه در شاخص Clarksea حدود 48 هزار و 489 دلار برای بوده است و در بازه زمانی 2009 تا 17 ماه می سال جاری میلادی میانگین درآمد روزانه در شاخص مذکور حدود 10 هزار و 95 دلار گزارش شده است.
این گزارش ادامه داد: متاسفانه پس از بحران مالی سال 2008، مالکان کالا تصور می کردند به آسانی می توانند نرخ کلان بازگشت سرمایه مانند بازه زمانی 2003 الی 2009 را کسب کنند، اما دوره مذکور یک دوره عادی نبود که بتوان تجربه مشابه ای را داشت.
"d'Ancona "همچنین تاکید کرد: به نظر می رسد بخش فله خشک پس از یک دوره طولانی که با افت نرخ کرایه حمل دست به گریبان بوده شرایط بهبود را تجربه می کند، از طرف دیگر، بخش کشتی کانتینری که نیز شاهد چالش های فراوانی بوده حادثه ای مانند فروپاشی کشتیرانی هانجین را نیاز دارد تا به عنوان زنگ هشداری، نسبت به مسائل هشیارتر عمل کند.
علاوه بر این، در بخش فراساحل نیز برای اینکه بتوان علایمی را از بهبودی شاهد بود، نیاز به دارو درمان بیشتری وجود دارد.
از طرف دیگر، از آنجایی که مالکان بیشتری به سمت تناژ دست دوم گرایش دارند، می توان انتظار داشت کشتی سازی ها چالش های بیشتری را پیش رو داشته باشند.
در ادامه این گزارش آمده است: جدای از مسائل ذخیره و عرضه، ظهور تکنولوژی و هوشمند سازی می تواند تغییرات عمده ای را ایجاد کند.
به عبارت دیگر، از تکنولوژی اطلاعات می توان برای به وجود آوردن ارزش در صنعت کشتیرانی استفاده کرد، چرا که این فن آوری می تواند حمل و نقل شناورها را بهبود بخشد و تحویل کارآمدتر کارگو را تضمین کند.
صنعت کشتیرانی می تواند از داده های بزرگتر برای بهبود تحویل و کاهش حوادث بهره گیری کند و در عین حال اتوماتیکی شدن به صورت چشم گیری می تواند به عملیات، دریانوردی، مدیریت پرسنل و سیستم های یکپارچه سازی ناوگان کمک شایانی را ارائه دهد.