به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست در گزارشی به نقل از موسسه رتبه بندی مودیز آمریکا با اشاره به اینکه به دلیل روند مستمرعرضه بیش از حد شناورها و درآمدهای عملیاتی پایین، چشم انداز منفی نسبت به صنعت کشتیرانی تداوم خواهد داشت، نوشت: پس از اینکه درآمد دو رقمی صنعت کشتیرانی در سال 2016 روند نزولی را در پیش گرفت، شرایط بازارعملیاتی برای صنعت کشتیرانی رو به بی رونقی گرائیده است، علاوه بر این، این درآمد در سال جاری میلادی نیز ثابت باقی خواهد ماند.
این موسسه رتبه بندی مالی همچنین هشدار داد: با این وجود، پیش بینی می شود، درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک ( که به اختصار ebitda نامیده می شود) در سطح پایینی نیز قرار گیرد.
در ادامه این گزارش آمده است: در صورتی که رشد عرضه بیش از دو درصد از رشد تقاضا پیش گیرد و درآمد کل عملیاتی با افت بیش از پنج درصدی سال به سال همراه باشد، می توان پیکان چشم انداز صنعت کشتیرانی را در جهت منفی دید.
اما از سوی دیگر، در صورتی می توان پیکان چشم انداز صنعت کشتیرانی را در جهت مثبت دید که عرضه بیش از اندازه شناورها به صورت اساسی کاهش یابد و رشد ebitda سال به سال از 10 درصد فراتر رود.
در ادامه این گزارش آمده است: از یک سو توسعه آبراه کانال پاناما که محرکی برای افزایش اوراق سازی شناورهای از نوع پاناماکس است و از طرف دیگر، تشدید قوانین زیست محیطی که محرکی برای اوراق شناورهای قدیمی است، مثبت ارزیابی می شود، چراکه تا حدی ایجاد تعادل را در توسعه ظرفیت ناوگان جهانی به همراه خواهند داشت.
موسسه رتبه بندی مودیز با اشاره به بهبود در بخش کانتینری و فله خشک نیز پیش بینی کرد: احتمال نمی رود وضعیت بازارهای کانتینری و فله خشک از شرایطی که در سال 2016 در آن قرار داشته، بدتر شود و انتظار می رود رشد عرضه کمتر از دو درصد ار رشد تقاضا پیشی گیرد.
علاوه بر این، انتظار می رود، نرخ کرایه حمل در بخش های مذکور با افزایش تدریجی همراه باشند. البنه پیش بینی می شود، بخش فله خشک ثابت باقی بماند و نرخ کرایه حمل به دنبال تقاضا افزایش از چین، روند بهبود را در پیش گیرد.
در بخش کانتینری نیز پیش بینی می شود، رشد عرضه از رشد تقاضا پا را فراتر گذارد و کاهش نرخ کرایه حمل را به همراه داشته باشد، البته نسبت به سال 2016، در سطح بالاتری خواهد بود.
موسسه رتبه بندی مودیز با اتخاذ رویکرد منفی نسبت به بخش تانکر، گفت: سطوح بالایی از تحویل شناورهای برنامه ریزی شده برای سال جاری میلادی و سال آینده، نرخ کرایه حمل را در 12 ماه آینده پایین نگاه خواهد داشت.