۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱

کریدور زاگرس فعال می شود

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: با فعال سازی کریدور زاگرس 26 کشور از چین و شرق آسیا تا شرق اروپا تحت پوشش قرار خواهند گرفت و از آن متنفع می شوند.
نویسنده: وحید باسره
کد خبر: ۷۳۸۳۸
کریدور زاگرس فعال می شود
امیر امینی که در حاشیه همایش یک روزه «بررسی مطلوبیت کریدور شماره 10 ؛ بندر امام خمینی(ره)- مرز بازرگان و راه های تجاری سازی آن» سخن می گفت این کریدور را پیوند دهنده مرزهای شمالی و غربی کشور دانست و اظهار داشت: طول کریدور زاگرس 1410 کیلومتر است و ما برای فعال سازی آن طرح جامع حمل و نقلی را دست بررسی و اقدام داریم.
وی یکی از اهداف فعال سازی این کریدور را بازیابی نقش ایران در مجامع تجاری و حمل و نقلی بین المللی عنوان کرد و افزود: ما از طریق کریدور زاگرس تجارت از مسیر شمال- غرب و شمال- جنوب را در مسیر کشورهای هدف در دست خواهیم گرفت.
به گفته امینی بر اساس مطالعات انجام شده، کریدور زاگرس 20 درصد جمعیت داخل کشور را در بر گرفته و می تواند محور توسعه باشد در عین حال که 200 میلیون نفر از جمعیت کشورهای پیرامون و آسیا و اروپا را نیز تحت پوشش خود قرار می دهد.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی از جمله اهداف مطالعات کریدور زاگرس را نشان دادن سریع، ارزان و مطمئن بودن این مسیر اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: با فعال سازی کریدور زاگرس 26 کشور از چین و شرق آسیا تا شرق اروپا تحت پوشش قرار خواهند گرفت و از آن منتفع شده و در بخش های صنعتی، کشاورزی، خدمات و گردشگری شاهد کمک به توسعه تجارت بین این کشورها و ایران خواهیم بود و تجارت بین المللی را رونق می بخشد.
وی در ادامه اظهاراتش با اعلام اینکه کریدور زاگرس در مجموعه کریدورهای تراسیکا پیشنهاد و تصویب شده است و افزود: طبیعتا ما باید بخش نرم افزاری این کریدور را که شامل مسائل گمرکی، تسهیل عبور و مرور و ترخیص و واردات کالاست را دنبال کنیم.
امینی اشاره ای نیز به بخش عملیاتی این کریدور داشت و در این زمینه اظهار کرد: مذاکراتی با یک شرکت ایتالیایی برای سرمایه گذاری در این محور انجام شده است.
وی در تشریح نحوه سرمایه گذاری در کریدور زاگرس گفت: بخشی از این محور به صورت BOT و بخشی دیگر به صورت BLT به سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حال واگذاری است و بخشی دیگر نیز از طریق منابع دولت در حال انجام هستیم.
امینی سرمایه گذاری در این محور را بسیار بزرگ و کلان دانست و در خاتمه افزود: هر کیلومتر از 1410 کیلومتر کریدور زاگرس بین 10 تا 15 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار