به گزارش گروه بین الملل مانا، بهبود بازار فله در صنعت کشتیرانی گامی به جلو برداشته است اما احتیاط به ویژه در حوزۀ سفارش ساخت شناورها باید قابل توجه مالکان نیز قرار گیرد.
بر اساس این گزارش، رئیس کشتیرانیِ اقیانوس آرام در دهمین مجمع تامین مالی شناورها در هنگ کنگ گفت: موقعیت بسیار وخیمی را پشت سر گذاشتیم و در حال حاضر در سطح پایین و روبه بهبودی به فعالیت ادامه می دهیم.
وی با اشاره به نرخ ثابت حمل و نقل طی یک هفته گذشته ادامه داد: حال زمان آن رسیده است که تعادل را به بازار برگردانیم. مالکان به نرخ های حاضر در حمل و نقل برای شناورهای خود با عمری 25 ساله نیاز دارند تا بتوانند به لحاظ منطقی به سفارش شناورهای جدید فکر کنند.
رئیس کشتیرانیِ اقیانوس آرام از مالکان خواست با درنظر گرفتن ظرفیت مازاد در بازارهای دیگر حمل و نقل بسیار هوشیارانه اقدام کند.
وی بر استفاده از ظرفیت مازاد در بخش های دیگر مانند کاهش حمل و نقل شناورهای باری در منطقه فرااقیانوسیه که موجب رشد نرخ حمل و نقل شده است، تاکید کرد.
وی در بخشی دیگر از سخنرانی خود در دهمین مجمع تامین مالی شناورها با توجه به حاکم بودن نگرشی مثبت در بخش تقاضا افزود: رشد شناورهای فله بر در ناوگان و افزایش اوراق آنها با وجود افزایش نرخ حمل و نقل و اوراق ادامه دارد.
وی بر همین اساس و با توجه به رشد قدرتمند ناوگان در حال حاضر در مقایسه با سال گذشته ادامه داد: باید هوشیارانه پیش رفت و پیش از رسیدن به بهبودی کامل باید صبور باشیم.
در بخش دیگری از مجمع، رئیس بخش دریایی اقیانوس آرام و آسیا در گفتگو با رئیس کشتیرانیِ اقیانوس آرام گفت: شاخص بورس بالتیک فله سال گذشته 290 واحد اعلام شد و در آغاز سال جاری میلادی به 600 واحد رسید. این درحالی است که نمی توان انتظار قریب الوقوع رسیدن شاخص به 1200 واحد را داشته باشیم.
از سوی دیگر، رئیس حمل و نقل اقیانوس در چین گفت: در خصوص بهبود بازار با روسای کشتیرانیِ اقیانوس آرام و بخش دریایی اقیانوس آرام اتفاق نظر دارم و برای حفظ آن به چارتر طولانی مدت شناورها نیاز داریم.
وی در پایان ضمن اشاره به شکاف عظیم در رشد بین شاخص قیمت تولید چین (PPI) و شاخص نرخ مصرف کننده (CPI) و سرعت سریع بهبود بازار ادامه داد: شکاف بزرگ در موارد مذکور و در ماه فوریه حاکی از ذخایر محدود کالاهای داخلی است که باید در زمان خود مورد بررسی و چاره اندیشی قرار بگیرد.