۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲

تاکید سفیر عراق بر لایروبی اروندرود

سفیر عراق در ایران بر لایروبی آبراه اروندرود با مشارکت دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق تاکید کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۳۳۰۳
تاکید سفیر عراق بر لایروبی اروندرود
به گزارش  خبرنگار مانا، "راجح صابر عبود الموسوی " در همایش بازرگانان فعال ایرانی در عراق افزود: عراق متعهد به مشارکت در لایروبی اروندرود است ولی برخی مشکلات داخلی و امنیتی عراق سبب شده دولت عراق عملیات مشترک لایروبی اروندرود را به تاخیر اندازد.
وی گفت: لایروبی اروندرود به نفع دو کشور ایران و عراق است و در نهایت به توسعه بنادر آبادان ، خرمشهر و بصره خواهد انجامید.
راجح صابرعبود الموسوی درادامه با اشاره به اینکه هنوز نمی توان زمان و تاریخ مشخصی برای شروع عملیات لایروبی اروندرود تعیین کرد افزود: عراق متعهد به قراردادهای بین المللی از جمله قرارداد 1975 الجزایر است.
سفیر عراق با اشاره به اینکه دولت های ایران و عراق دارای دیدگاه مشترکی برای لایروبی اروندرود هستند، اظهار کرد: دوکشور برادر دارای ، مشترکات فراوان مذهبی ، فرهنگی و سیاسی هستند و قادراند همه چالش ها و مسائل فی مابین را حل و فصل کنند.
وی همچنین بر شتاب بخشیدن به عملیات خط ریلی خرمشهر - بصره با هدف تسهیل در روابط اقتصادی و اتصال خطوط ریلی دو کشور تاکید کرد.
سفیر عراق در ایران به وجود اشتراکات فراوان دو استان بصره و خوزستان اشاره و خواستار حضور بیشتر بازرگانان و سرمایه گذاران ایرانی در عراق شد.
وی به همکاری عراق با ایران برای رفع مشکل ریزگردها نیز اشاره کرد و گفت: حل مشکل ریزگردها به عزم ملی و فرامنطقه ای نیاز دارد چون این معضل زیست محیطی از عواملی همچون جنگ، خشک شدن تالاب ها و تغییر اقلیم به وجود آمده، نیاز به اعتبار کلان است و امید است که با تعامل و همکاری کشورهای همسایه این مشکل را حل کنیم.
وی وجود منطقه آزاد اروند را فرصتی مناسب برای رونق اقتصادی دو استان بصره و خوزستان توصیف کرد و افزود: باید از همه ظرفیت های اقتصادی برای توسعه روابط دو کشور استفاده کرد.
خاطر نشان می شود مسئولان ارشد کشورمان بارها آمادگی خود برای شرکت عملیات لایروبی اروند بر اساس قرارداد 1975الجزایر اعلام کرده اند.
اروندرود از سال 1356تاکنون لایروبی نشده و گفته می شود در برخی نقاط اروندرود تا 25متر رسوب گذاری شده است.
در صورت لایروبی اروند کشتی هایی با ظرفیت 80هزار تن قادر خواهند بود در این آبراه کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار