۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸

سرنوشت آزادی صیادان کنارکی همچنان نامعلوم!!

نویسنده: سید امیر حسین عظیمی
کد خبر: ۷۲۷۳۱
سرنوشت آزادی صیادان کنارکی همچنان نامعلوم!!
دزدی دریایی در ایران 10سال است که قربانی می گیرد، بدترین آن اخیرا و بیش از 600 روزاست که ادامه دارشده و هرچند به کمک واسطه ها، رایزنی هایی برای آزادی اسیران در بند دزدان دریایی صورت گرفته است، اما تاکنون کسی آزاد نشده است و دراین میان خانواده های اسرای در بند دزدان دریایی بیشترین آسیب را دیده اند وعلاوه برتوان معیشتی از نظر روحی نیز به شدت آسیب پذیرشده اند، سرنوشت آزادی صیادان همچنان درهاله ای از ابهام است ولی آن چه که ازهمه مهم تراست اینکه چرا از سفر این صیادان به چنین نقاط پرخطری جلوگیری نمی شود. 
به گزارش خبرنگار مانا از چابهار پدیده دزدی دریایی سال هاست که به دغدغه ماهیگیرانی که درآب های فراساحل به صید می پردازند تبدیل شده است درواقع این پدیده در اقیانوس هند ازسال1991 آغازشد و زمانی که عمرآخرین دولت رسمی سومالی پایان یافت، جنگ داخلی وقحطی های مداوم مردم این کشور، شاخ آفریقا را به تامین معاش از این طریق سوق داد.
 
ده سال رویارویی با دزدان دریایی
بیش از ده سال است که ماهیگیران ایرانی درگیر این پدیده شده اند واز آنجا که استان سیستان وبلوچستان بیش از 37درصد صید کشور را به خود اختصاص داده و رتبه دوم صید در اقیانوس هند را داراست، ماهیگیران این استان بیش از همه با این دغدغه روبرو هستند، موضوعی که به وضوح در صحبت های مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان به آن اشاره شده است که می گوید: ازسال 87 تاکنون 53 شناورچابهار وکنارک به وسیله دزدان دریایی سومالی به سرقت رفته اند.
ماهیگیران این استان بارها قربانی دزدی وگروگان گیری های دریایی شده اند اما این دزدی ها واسارت ها همه به جزیکی به صورت مقطعی پایان یافته است، هرچند مالکان این لنج ها مبالغ زیادی را متضرر شده اند.
آنچه اخیرا و بیش از 600 روزاست که ادامه دارشده، اسارت دو لنج به نام های سراج وجابر در6 فروردین 94 به هنگام ماهیگیری در آب های نزدیک سومالی است که در پی این اتفاق 30صیاد اسیر دزدان دریایی شدند. چندی بعد لنج جابر با هر مشقتی که بود فرار کرد اما شناور ناخداجمال الدین دهواری با 20خدمه از آن زمان تاکنون در اسارت دزدان است.
براساس آخرین خبرها هشت نفراز صیادان براثر شکنجه های دزدان جان باخته وچهار نفر دیگر نیز موفق به فرار شده اند اما همچنان هشت نفردیگر در چنگال دزدان اسیر اند.
 
انسداد روابط ایران وسومالی و آزادی صیادان با واسطه
ابراهیم فروزان فر مالک لنج سراج در گفتگو با مانا می گوید: دزدان دریایی برای آزادی این صیادان یک میلیون دلار طلب کرده اند، مبلغی که خانواده قربانیان قادر به پرداخت آن نیستند، از سوی دیگر و به گفته معاون صید سازمان شیلات از آنجایی که طرف مقابل دولت رسمی سومالی نیست روند آزادی به کندی پیش می رود، هرچند که دستگاه های امنیتی بیش از مسائل مشابه، خود را درگیراین موضوع کرده اند.
استاندار سیستان وبلوچستان چندی پیش در گفتگو با مانا با اشاره به انسداد روابط ایران وسومالی گفته بود: ایران در تلاش است از طریق واسطه این جریان را فیصله دهد، موضوعی که نماینده مردم کنارک وچابهار هم به آن اذعان کرد و گفت: تاکنون از طریق واسطه های محلی خود در دوبی موفق شدیم برای ماهیگیران آب وغذا بفرستیم ورایزنی هایی را با آن ها صورت دادیم.
 
جبران خسارت ها
مضاف بر این موارد، خانواده های این صیادان ماه هاست چشم انتظار نان آوران خود هستند و از این موضوع به شدت آسیب دیده اند، اگر از آسیب های روحی بگذریم، خانواده های صیادان در بند دزدان دریایی عملا توان معیشتی خود را ازدست داده اند، موضوعی که استاندار سیستان وبلوچستان به فرمانداری های کنارک وچابهار دستور داده است نسبت به رفع مشکلات معیشتی این خانواده ها اقدام کند.
از سوی دیگر و در دی ماه امسال مالک لنج سراج در نشستی با استاندار سیستان وبلوچستان خواستار توجه به صاحبان لنج های آسیب دیده شده وگفته بود: دزدان دریایی پس از درخواست پول و عدم پرداخت مبلغ درخواست شده به آنان، لنج او را به صخره کوبیده وآن را شکسته اند.
البته معاون صید سازمان شیلات در گفتگو با مانا از برآورد خسارت های وارد شده به 53 لنج به سرقت رفته در توافق با وزارت کشور خبر داده است که برای جبران خسارات لایحه ای به دولت ارسال شده است، موضوعی که در صورت تحقق می تواند نگرانی های مالک سراج را تا حدودی برطرف کند.
 
آموزش به صیادان؛ دوری از نقاط پرخطر
خسارت ها وآسیب ها را باید از منشا آن پیگیری کرد، اینکه چرا صیادان ایرانی باید در آب های پرخطر ماهیگیری کنند، جای سوال است، هرچند که به گفته معاون صید سازمان شیلات و برطبق دستورالعمل صید فراساحل، آموزش وتوانمند سازی صیادان وآشنایی آن ها با نقاط پرخطر از وظایف این سازمان است. وظیفه ای که شیلات به آن عمل می کند اما بر آن نظارت ندارد، به گفته معاون صید این وظیفه ناخداومالک لنج است که از نقاط پرخطردوری کنند.
اکنون این دوری نکردن از نقاط پرخطر سال هاست ماهیگیران را قربانی وخانواده های زیادی را عزادارکرده است، به نظر می رسد سازمان شیلات باید به شیوه پویاتری عمل کند وبا نظارت برصید های فراساحل با متخلفان برخورد قانونی کند، موضوعی که قطعا عزم دیگر نهاد ها را نیزمی طلبد.
برچسب ها: دزدان دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار