به گزارش گروه بین الملل مانا، در سال گذشته علیرغم وجود چالش در بازارهای کشتیرانی، شلوغ ترین خط کشتیرانی دنیا- تنگه های مالاکای مالزی و سنگاپور(SOMS)- شاهد افزایش بیش از 3.4 درصدی ترافیک بود.
آمار و ارقام نشان می دهد، تنگه های مالاکا و سنگاپور رشد مستمری را از سال 2012 تاکنون به مدت پنج سال تجربه کردند، به طوری که 75 هزار و 477 فروند شناور با بیش از 300 gt از تنگه های مذکورعبور کردند.
علاوه بر این، در سال 2016، میانگین تعداد ترانزیت شناورها در بندر Klang VTS مالزی، 229 فروند در روز به ثبت رسیده است که نسبت به 222 فروند در سال 2015، روند افزایشی را به نمایش می گذارد.
ترافیک نفتکش های غول پیکر در سال 2016، تعداد نفتکش های غول پیکرعبوری از تنگه های مالاکا و سنگاپور در حدود 5973 فروند گزارش شده است که نسبت به 5324 فروند در سال 2015، رشد 12.19 درصدی یا به عبارتی 649 فروند بیشتر را نشان می دهد.
علاوه بر این، در سال گذشته، در مجموع ترافیک تانکر شامل نفتکش های غول پیکر در SOMS به 19 هزار و 466 فروند رسید که نسبت به 18 هزار و 470 فروند سال 2015، رشد 5.39 درصدی را به همراه داشته است.
لازم به ذکر است: در سال 2016، تانکرها با سهم 23 درصدی، جایگاه دومین نوع شناورعبوری از تنگه ها را به خود اختصاص دادند.
ترافیک کشتی های کانتینری
کشتی های کانتینری با سهم 33 درصدی ، جایگاه نخست شناورهای عبوری از تنگه های- مالاکای مالزی و سنگاپور(SOMS)- را از آن خود کردند.
ناگفته نماند، 25 هزار و 876 فروند کشتی کانتینری در سال 2016 از تنگه ها عبور کردند که نسبت به 25 هزار و 393 فروند سال گذشته، روند صعودی را در پیش گرفت، اما با این وجود، در مقایسه با رکورد ترانزیت کشتی های کانتینری در سال 2008 با 26 هزار و 359 فروند، در جایگاه پایین تری قرار گرفته است.
ترافیک فله برها
ترافیک فله برها در تنگه های مالاکای مالزی و سنگاپور با رشد مستمر 4.3 درصدی از سال 2011 تاکنون روبه رو بوده است، به طوری که در سال 2016، در حدود 15 هزار و 547 فله بر از SOMS عبور کردند که نسبت به 15 هزار و 169 فروند فله بر در سال گذشته، رشد 2.49 درصدی یا به عبارت دیگر، 378 ترانزیت بیشتر فله را نشان می دهد.
افزون بر این، ترافیک فله برها سهم 12 درصدی از مجموع ترافیک شناورها در تنگه های مذکور را بر عهده داشت.