ولی الله حیاتی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه هم اکنون سطح اشتغال در شرکت های حمل و نقل دریایی منطقه هم اکنون ، چهارهزار نفر است گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته و شرایط پسا برجام، این تعداد اشتغال به 10هزار نفر خواهد رسید.
وی با اشاره به ظرفیت های موجود در خرمشهر و اینکه بندر خرمشهر در زمینه ساخت کشتی سازی، صنایع دریایی و فراساحل پیشرو است، افزود: هنوز از ظرفیت های موجود به طور کامل استفاده نشده است.
فرماندار ویژه خرمشهر خاطر نشان کرد: با جذب سرمایه گذاری جدید خارجی در صنایع دریایی می توان خرمشهر را به قطب صنعت دریایی در جنوب خوزستان تبدیل کرد.
حیاتی با اشاره به اینکه خرمشهر با قرار گرفتن در منطقه آزاد اروند و دسترسی به آبهای شیرین و بین المللی چشم انداز روشنی در زمینه تجارت و صادرات کالا دارد تصریح کرد: در حال حاضر صادرات کالا در خرمشهر از طریق مرزدریایی و مرز بین المللی شلمچه انجام می شود.
وی برنامه اتصال خط آهن خرمشهر به بندر امام خمینی (ره) و اتصال آن به بندر بصره در ترانزیت کالا در خرمشهررا راهبردی تازه در تحول اقتصادی این بندر برشمرد.
فرماندار ویژه خرمشهر لایروبی اروندرود را مطالبه اصلی مردم و تجار منطقه بیان کرد و افزود: چنانچه لایروبی اروندرود با مشارکت طرف عراقی انجام شود امکان تردد کشتی های بالای 25هزار تن در آبراه اروند فراهم می شود.
آخرین بار، لایروبی اروند رود در سال 1356 با مشارکت دو کشور ایران و عراق انجام شده است.
برآوردها نشان می دهد در برخی نقاط اروندرود بیش از 15متر رسوب گذاری شده است.
همه کشتی ها و شناورهای تجاری بنادر بصره، ابوفلوس عراق و بنادراروندکنار، خسروآباد، آبادان و خرمشهراز طریق آبراه اروندرود امکان پذیر است.