به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از موسسۀ تحقیقاتی کلارکسونز، شاخص ClarkSea که نشان دهندۀ میانگین درآمد در بخش تانکر، فلّه بر، کانتینربر و شناورهای حمل کنندۀ گاز است در ماه نوامبر سال 2016 میلادی به رقم 10 هزار و 574 دلار در روز رسید که خبر از کاهش 11 درصدی آن از آغاز سال 2009 میلادی تاکنون می دهد.
بر اساس این گزارش، در بخش شناورهای حمل فلّۀ خشک، بازار برای مدتی تحت فشار جدی بود و درآمد شناورهای کیپ سایز در ماه نوامبر سال 2016 میلادی در مقایسه با نرخ میانگین سال 2009 میلادی 14 درصد کاهش داشت.
این گزارش ادامه داد: درآمد نفتکش ها در سال جاری میلادی در مقایسه با درآمد قابل توجه آن در سال 2015 میلادی کاهش یافت. این درحالی است که رشد تجاری در سال 2016 میلادی تقویت شده بود.
کلارکسونزافزود: با وجود رشد ثابت ناوگان در دو بخش تانکر و شناورهای حمل کنندۀ نفت خام، این بازار تحت فشار بود به گونه ای که میانگین درآمد این نوع شناورها در ماه نوامبر در مقایسه با میانگین سال 2009 میلادی 23 درصد کاهش یافت.
این گزارش ضمن اشاره به تاثیر رشد سریع ناوگان LPG و وخامت اوضاع در این بخش افزود: بازار شناورهای PCTC نیز تحت فشار جدی بود به گونه ای که درآمد یک فروند شناور با ظرفیت شش هزار و 500 CEU به ازای هر روز در ماه نوامبر به 16 هزار دلار رسید که 24 درصد در مقایسه با میانگین اعلام شده در سال 2009 میلادی کاهش داشت.
از سوی دیگر، در بخش شناورهای حمل کالای عمومی، بازار چارتر کانتینربرها به پایین ترین حد خود در سال 2016 میلادی رسید؛ به گونه ای که نرخ چارتر شش تا 12 ماهه برای یک فروند شناور کانتینری با ظرفیت دو هزار و 750 TEU به ازای هر روز در ماه نوامبر به شش هزار و 50 دلار رسید که خبر از نزول 26 درصدی آن در مقایسه با نرخ میانگین سال 2009 میلادی می دهد.
در مقابل و در برخی قسمت ها مانند شناورهای RO-RO نرخ درآمد در سال جاری میلادی به نسبت ثابت بود و آمار ثبت شده در ماه نوامبر خبر از افزایش 43 درصدی آن در مقایسه با میانگین ثبت شده در سال 2009 میلادی می دهد.
نرخ چارتر شناورهای مسافربری در ماه نوامبر نیز 46 درصد در مقایسه با سال 2015 میلادی افزایش یافت و به طور کلی بخش شناورهای کروز شاهد رشد و توسعۀ بسیار خوبی در سال 2016 میلادی بودند.
بیشتر شرکت های مالک شناورها امیدوارند تا در سال 2017 میلادی، تغییرات مثبتی را در صنعت کشتیرانی شاهد باشند.