مجید تهرانی در گفت و گو با خبرنگار مانا با اشاره به صنعت حمل ونقل گفت: این صنعت در مقیاس ملی با رکود مواجه نیست و در مقیاس منطقه ای، اقتصاد منطقه وابسته به اقتصاد نفت و متاثر از نوسانات قیمت نفتی است اما در سطح بین الملل با چند رخداد بزرگ مواجه است که این رخدادها به زودی می تواند منجر به رکود شود.
وی افزود: اولین عامل برگزیت یا خروج انگلستان از اتحادیه اروپا است.عامل دیگر پایان پروژه جهانی سازی است و با توجه به انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور امریکا و روی کار آمدن مسئولین عوام گرا در اتحادیه اروپا، تمایل کشورها به افزایش حمایت از صنایع داخلی و یا بومی سازی صنایع شدت خواهد گرفت.
پژوهشگر حمل و نقل با بیان این نکته که در حقیقت، جهانی سازی به اهداف خود رسیده است و اکنون کاربرد ندارد و زمان اختتام این پروژه است اظهارداشت: این رخداد نیز بازی را تغییر می دهد و روی کار آمدن افرادی در کشورهایی مانند هلند، فرانسه که گرایشات ملی آنها به گرایشات بین المللی چیرگی دارد می تواند در جریان تجارت جهانی تغییرات اساسی و اصولی ایجاد کند.
تهرانی با اشاره به اینکه ممکن است در جهان رخدادهای دیگری رخ دهد که از جنس رخدادهای سیاسی و دنیای قدرت باشد گفت: بازی های قدرتی بین امریکا، چین، اروپا و روسیه نیز می تواند منجر به تحریم ها یا از بین رفتن اتحادهای تجاری و یا ایجاد اتحادهای تجاری جدید شود. بنابراین احتمال اینکه ایران در مقیاس بین المللی رکود داشته باشد بسیار بیشتر از این است که در مقیاس ملی رکود داشته باشد وعلت اینکه این دو وابسته به یکدیگر نیستند این است که ایران به پروژه جهانی سازی ملحق نشده بنابراین وابستگی کم است.
تهرانی تصریح کرد: سال 2008 میلادی که با رکود مالی جهانی مواجه بود و تمام بازارهای مالی جهان افت کردند و به بحران اقتصادی تبدیل شد بورس و واردات کشور نه تنها کاهش پیدا نکرد حتی افزایش هم پیدا کرد به گونه ای که اوج واردات سالیانه سه میلیون TEUکانتینر در همان سالی رخ داد که بسیاری از شرکت های دنیا به دلیل بحران اقتصادی ورشکست شدند.
این پژوهشگر حمل و نقل گفت: با توجه به نرخ رشد هشت درصدی که در لایحه بودجه سال 96 پیش بینی شده و محرک هایی که برای این کار در برنامه توسعه دیده شده است پیش بینی می شود که تجارت با افت ملی روبه رو نشود مگر اینکه در سیاست هایی که اکنون در کشور جاری است اتفاقاتی رخ دهد که اثر خود را در تجارت داشته باشد. درحقیقت شرایط پسابرجام گشایشگر دو زمینه کلی سرمایه گذاری و بازگشت ایران به تجارت فرامرزی بوده است.
وی ادامه داد: ممکن است تجار نگران ارزش پول ملی باشند و نرخ برابری ریال با ارزها را نرخ پایداری ندانند و به سمت افزایش حجم واردات یا تولید کالا روی آورند. در این صورت حتی این صنعت با افزایش ترافیک کالا و تجارت فرامرزی نیز مواجه خواهد شد.
وی در این باره تصریح کرد: در سطح بین الملل ممکن است با توجه به تغییراتی که رخ داده است، در سالهای 2018 و 2019 رکود دیده شود و یا حداقل کمتر از یک ماه با آنچه موسسه گالوپ از اقتصاد امریکا افشا کرد روند بازسازی و بهبود اقتصاد امریکا، اروپا بسیار کند و بی شتاب باشد.
تهرانی با بیان این که باید اقتصاد حمل و نقل را تابع تجارت فرامرزی دانست، گفت: در بخش تجارت داخلی یا حمل و نقل داخلی ایران رشد ملایم و قابل اتکایی خواهد داشت. هر چند این مساله ممکن است بدین معنی نباشد که تمامی بنادر، مسیرها و شقوق حمل و نقل رشد کند. ممکن است به جای بندر بوشهر، بندر شهید رجایی رشد کند. یا به جای فیدرها، لاینرها رشد کنند. یا به جای توسعه حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل ریلی رشد کند. اما برایند صنعت رو به رشد است.
وی گفت: این واقعیت را باید در نظر گرفت که تجربه، ناوگان، دسترسی، شرکت های مکمل و بسیاری از مزیت های رقابتی ظرفیت کافی را برای حفظ قطعی و صد در صدی بازار ایران فراهم کند.