بهروز دولتشاهی کارشناس حمل و نقل دریایی در گفتگو با مانا با اشاره به رکود بخش دریا به طورکلی و بخش کانتینر به طور اخص در باره دلایل رکود گفت: قرار بر این بود که بخشی از ظرفیت های موجود حمل دریایی به صورت اسکراپ از بازار خارج شود اما این کار صورت نگرفته است زیرا هزینه نگهداری کشتی های نو بسیار بیشتر از کشتی های کهنه است. از سوی دیگر ظرفیت های بسیاری جهت حمل دریایی وارد بازار شده است و در نتیجه جهان دریانوردی با کاهش تقاضا روبرو شده است.
وی درادامه به اثرات کاهش قیمت نفت اشاره کرد و افزود: کشورهای دارای منابع نفت که خریدار کالاهای شرق آسیا مانند کره، ژاپن، چین و...بودند خرید های خود را کاهش دادند و آمارها نیز حاکی از این است که واردات این کشورها کاهش پیدا کرده است زیرا این کشورها درآمد کافی برای خرید کالاهای مصرفی را ندارند.
این کارشناس حمل و نقل دریایی دلیل مهمتر رکود در بخش حمل و نقل دریایی را کاهش رشد اقتصادی دنیا به رهبری چین بیان کرده و گفت: کشتی های فله بری که مواد اولیه مانند زغال سنگ یا سنگ آهن را به سمت چین حمل می کردند به دلیل کاهش رشد اقتصادی چین با ظرفیت اضافه مواجه هستند و به عبارت دیگر حجم تجارت جهانی آنگونه که انتظار می رفت صورت نگرفت.
وی دلیل رکود حمل و نقل دریایی در منطقه خلیج فارس را کاهش قیمت نفت عنوان کرد و اظهار داشت: کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس به دلیل کاهش درآمد واردات خود را کاهش داده اند و به عبارتی دلیل کاهش حمل و نقل دریایی در منطقه خلیج فارس کاهش قدرت خرید کشورهایی مانند عراق، کویت، عربستان، قطر، بحرین، امارات وعمان است.
دولتشاهی خاطرنشان کرد: تا زمانیکه قیمت نفت به مرز 70 تا 75 دلار نرسد این رکود ادامه خواهد داشت.
وی با بیان لزوم حفظ ظرفیت حمل از سوی کشتیرانی های داخلی گفت: چنانچه کشتیرانی ها ظرفیت اضافه ای دارند باید آن را خارج از حوزه ایران بکار بگیرند تا ظرفیت لازم همواره در اختیار کشتیرانی باقی بماند.
وی با بیان اینکه روابط بین المللی کشور باید اصلاح شود تصریح کرد: باید بتوان با دنیای خارج ارتباط برقرار کرد همچنین امنیت باید افزایش یابد تا به تبع آن سرمایه گذاری افزایش یابد. جامعه ای که در آن سرمایه گذاری صورت نگیرد نمی تواند به رونق برسد.