۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴

مجلس با تصویب قوانین دریایی به یاری دولت بشتابد/ عمومیت باید به سواحل بازگردد

نماینده رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی از آمادگی مجلس برای تصویب قوانین بازگشت عمومیت به سواحل و جلوگیری از انحصار سواحل از سوی نهادها و سازمانها خبر داد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۰۲۹۳
مجلس با تصویب قوانین دریایی به یاری دولت بشتابد/ عمومیت باید به سواحل بازگردد
دکتر اسدالله عباسی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مانا درباره راهکار مجلس نسبت به جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در سواحل دریاچه خزر گفت: مجلس با تصویب قانون و قانون گذاری در این باره می تواند در اجرای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز به یاری دولت بشتابد 
وی افزود: ازسوی دیگر دولت باید اقدام جهادی و جدی داشته باشد، چرا که از سواحل این دریاچه سوء استفاده های زیادی شده و می شود و برای جلوگیری از این سوء استفاده ها نیاز است به دریا و نوار ساحلی توجه ویژه ای شود همچنین آلودگیهای زیست محیطی، گردشگری مورد بررسی قرار گیرد تا استفاده از سواحل برای عموم مردم امکان پذیر باشد.
عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به انحصاری بودن برخی از سواحل خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از سواحل در اختیار نهادها و سازمان هاست و این امر استفاده از سواحل را انحصاری کرده است، بجز سواحل مرزی کشورکه امنیتی ودارای شرایط ویژه است، دیگر نواحی نباید به سازمانها و نهادها اختصاص داده شود و عمومیت باید به سواحل باز گردد.
به گفته این مقام مسئول چنانچه این موضوع نیاز به قانون داشته باشد مجلس آمادگی دارد که قانونی در این زمینه تصویب کند.
نماینده رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهاراتش گفت: باید یک عزم جدی دراین باره وجود داشته باشد چرا که جنگل، منابع طبیعی و دریا جزء منابع ملی هستند و باید از آنها صیانت و نگهداری شود، حفظ این منابع به معنی حفظ سلامت کشور، روح و روان شهروندان است. به این موضوعات باید از زوایه ملی بودن نگاه کرد ودر این راستا اقدامات جدی، اساسی و قانونی انجام شود. 
عباسی با بیان اینکه آلودگی دریایی بیشتر منشا فرهنگی دارد اذعان داشت: قانون گریزی از مهمترین مشکلات آلودگی دریایی است و اما رویهم رفته در سفره زیر زمینی آب استانهای ساحلی به دلیل استفاده از نهادهای کشاورزی مانند سموم دفع آفت و کود شیمیایی باعث شده است که آلودگی هایی  ایجاد شود از سوی دیگر آلودگهای جاری مانند آلودگی رودخانه ها و نهرها است که محیط زیست باید آنها را کنترل و مدیریت کند.
وی با بیان اینکه آلودگی ها موجود به آبزیان دریای خزر صدمه وارد کرده است تصریح کرد: در پی این آلودگی ها در سال گذشته ماهیان کفال دچار بیماری مشکوکی شدند که تلفات زیادی به همراه داشت و علل اصلی این بیماری، آلودگی دریای خزر بود اما بطور اخص این بیماری ناشناخته بوده است. در حال حاضرمحیط زیست برنامه ریزهایی در این حوزه انجام داده است اما باید بطور دقیق و علمی برحل این مشکل تمرکز کند.
نماینده رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در این باره ادامه داد: با توجه به اینکه این مشکل در سالجاری حل شده است اما می توان از زوایه تهدید به موضوع نگاه کرد و محیط زیست باید در این باره هشیارانه عمل کند که آسیب های جدی به این حوزه وارد نشود. درست است برخی از مشکلات قابل پیش بینی نیست اما بهتر است محیط زیست اقدامات پیشگیرانه و علمی را انجام دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار