به گزارش گروه بین الملل مانا مرین لینک در تحلیلی با اشاره به جنگ رقابتی در بازارجهانی به دنبال چالش بین دو ائتلاف مهم اخیردرصنعت کشتیرانی نوشت: ائتلاف موسوم به اقیانوسیه متشکل از چهارخط کشتیرانی -CMA CGM فرانسه، کاسکوی چین، Evergreen تایوان وOrient Overseas هنگ کنگ - 40 خط سرویس دهی مسیرهای شرق به غرب را با پهلوگیری در 100 بندر، پوشش خواهند داد.
ائتلاف مذکور با استقرار 350 کشتی کانتینری که از ظرفیت حمل 3.5 میلیون TEU برخوردارهستند، می تواند سرویس دهی در بازار را برای تعدادی از مسیرهای تجاری شامل 20 مسیر محدود به اقیانوس آرام و شش مسیر اروپا-آسیا، فراهم کند.
از سویی دیگر، ائتلاف بزرگ دیگری موسوم به 2M متشکل از مرسک دانمارک و MSC سوئیس از سال 2015 فعالیت خود را آغاز کرده است و با ظرفیت حمل 2.1 میلیون TEU مدیریت بیش از 200 فروند شناور را بر عهده دارد.
بر طبق گزارش موسسه معتبرآلفالاینر، ائتلاف اقیانوسیه قراراست از لحاظ ظرفیت حمل، برهردومسیر تجاری محدود به اقیانوس آرام و آسیا-اروپا تسلط یابد.
این گزارش ادامه داد: ائتلاف اقیانوسیه حدود 35 درصد از ظرفیت مسیر تجاری آسیا-اروپا را به کنترل خود در خواهد آورد که از این نظر در سطح برابری با ائتلاف M2 قراردارد، اما از 22 درصد مالکیت ائتلاف موسوم به THE پیشی گرفته است.
لازم به ذکر است، خطوط کشتیرانی Evergreen تایوان وOrient Overseas هنگ کنگ بر این باورند، ائتلاف مذکورتوانایی درآمدی شان را افزایش می دهد و درمیان چالش های ناشی ازکاهش تجارت جهانی، بهبود در کارآمدی عملیاتی را تجربه خواهند کرد.
ناگفته نماند، کمیسیون دریایی فدرال آمریکا و وزارت اقیانوسیه و شیلات کره جنوبی رضایت خود را نسبت به تشکیل ائتلاف اقیانوسیه اعلام کرده اند.