۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶

صنایع دریایی متولی ندارد

مدیرعامل شرکت کشتی سازی اروندان گفت: تا زمانی که صنایع دریایی ضمانت اجرایی نداشته باشد و به صورت یک سازمان تحت نظارت ریاست جمهوری قرارنگیرد، جایگاه مطلوبی را کسب نخواهد کرد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۷۰۱۲۷
صنایع دریایی متولی ندارد

ارسلان غمگین  در گفت وگو با خبرنگار مانا گفت: برجام و پسابرجام به تنهایی و بدون داشتن متولی تاثیر موثری در صنایع دریایی نخواهد گذاشت لذا پیشنهاد می کنیم یک متولی برای صنایع کشتی سازی ایجاد شود.
وی افزود: اگر تاریخچه کره جنوبی و یا کشورهای دیگری که در بخش کشتی سازی صاحب نام هستند مورد بررسی قرار گیرد، مشاهده می شود که از زمان گذار از وضعیت موجود و تا زمان استقلال صنعت کشتی سازی، دولت ها از این صنعت حمایت مستقیم کرده و به مرور زمان و بصورت تدریجی از حمایت ها کاسته و درانتها قطع شده اند.
مدیرعامل شرکت کشتی سازی اروندان تصریح کرد: تا زمانی که صنایع دریایی ضمانت اجرایی نداشته باشد و به صورت یک سازمان تحت نظارت ریاست جمهوری قرارنگیرد، جایگاه مطلوبی را کسب نخواهد کرد.
غمگین با بیان این نکته که در پسا برجام باید از فرصت ها استفاده کرد اظهار داشت: هم اکنون و با اجرای برجام بهترین زمان برای ایجاد سازمانی متعهد خواهد بود تا این سازمان نیز با توجه به شرح وظایف، تمام تلاش خود را برای پشتیبانی از صنایع دریایی بکار گیرد، قطعا در این صورت می توان از فضای پسابرجام بهره های بسیاری جست.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد دنیا، دریا محور است، خاطرنشان کرد: حتی کشورهایی که مرزهای آبی بسیارکوتاهی دارند، هزینه های بسیار زیادی در بخش های زیر ساختی در صنایع دریایی متقبل شده اند چرا که صنایع دیگر در صنایع دریایی مستتر است. کشتی سازی جزو معدود تولیداتی است که تمام صنایع در تولید آن دخالت دارند و می تواند سبب اشتغال وسیعی شود و به لحاظ ترانزیتی سود دهی بالایی برای کشور داشته باشد اما متاسفانه این صنعت جدی گرفته نشده است.
مدیرعامل شرکت کشتی سازی اروندان با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی نمی تواند متولی صنعت دریایی نیز باشد اظهارداشت: سازمان بنادرعلیرغم تلاش های زیادی که در امور دریا انجام می دهد اما وظایف خاص خود را داراست. همچنین شورای عالی صنایع دریایی درحد یک شوراست و ضمانت اجرایی ندارد و ایران با توجه به دارا بودن مرزهای طولانی آبی در حال حاضر فاقد بخشی است که مسئولیت صنعت دریایی رابرعهده داشته باشد.
وی به انعقاد قراردادهایی از سوی کشتی سازی اروندان اشاره کرد و گفت: اروندان در سال 94 و 95 حدود 346 میلیون دلار قرارداد در قالب 60 شناورمنعقد کرده است که تمامی این قراردادها از طریق تسهیلات بانکی ادامه پیدا خواهند کرد چنانچه این انتظار دو ساله برای پرداخت تسهیلات بانکی به پایان نرسد، قطعاً شاهد دلسردی متقاضیان و فسخ قراردادها خواهیم بود چرا که نتوانسته ایم اعتماد کامل را ایجاد کنیم. اگر سازمان صنایع دریایی وجود داشته باشد این سازمان موظف می شود برای صنایع دریایی تلاش کند.
غمگین با بیان اینکه در یکسال و نیم اخیر هلدینگ شستا حمایت مطلوبی از اروندان داشته است، اذعان داشت: اروندان خواستار سرمایه ای برای نوسازی صنایع در کارخانه شماره یک و ایجاد تراول لیفت در کارخانه شماره دو از هلدینگ شستا شده است، اگر سرمایه گذاری صورت گیرد و سیستم تراول لیفت در کارخانه شماره دو نصب و سرمایه ای برای نوسازی صنایع کارخانه شماره یک دریافت شود، اروندان نه تنها می تواند روی پای خود بایستد، بلکه در سطح خاورمیانه بی رقیب خواهد شد.
وی در خصوص تکمیل کاتاماران ها گفت: هلدینگ شستا درباره تکمیل شناورهای کاتاماران به ما کمک کرده است و طبق الحاقیه قرارداد در آخر دی ماه 95 به آب اندازی خواهد شد .
مدیرعامل شرکت کشتی سازی اروندان درباره پروژه های در دست اجرای اروندان اظهارداشت: در حال حاضر ساخت یک فروند بارج سه هزار تنی در کارخانه شماره یک آغاز شده است و ساخت چهار فروند لندینگ کرافت در آستانه تکمیل است. دو فروند شناور تعمیراتی مربوط به مرزبانی کل کشور که در گذشته از سوی اروندان ساخته شده بود نیز در حال تعمیر است. همچنین در کارخانه شماره دو حدود 14 شناور در داک تعمیراتی است و سه شناور دیگر در نوبت داک قرار دارند.
غمگین افزود: کارخانه شماره دو فعال است امابه دلیل دارا بودن سیستم سنتی پویا عمل نمی کند، بنابراین در پی سرمایه گذاری 25 میلیارد تومانی از سوی صاحب سهم هستیم تا سیستم تراول لیفت اجرایی شود، با ایجاد این سیستم برای 500 نفر اشتغال پایدار و مستقیم و برای دو هزار نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد خواهد شد
مدیرعامل شرکت کشتی سازی اروندان گفت: اروندان با حمایت صاحب سهام و ایجاد و اجرای سیستم تراول لیفت می تواند 12 تا 15 شناور در ماه و 120شناور در سال را تعمیر و از خروج 380 میلیارد ریال ارز جلوگیری کند .

ارسال نظرات
آخرین اخبار