۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

در دفاع و صنایع دریایی صاحب سبک هستیم نه مقلد

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز ما در دفاع دریایی و صنایع نظامی دریایی مقلد نیستیم بلکه مجتهد و صاحب سبک هستیم و این برای دیگران و دشمنان تولید هزینه کرده است که میلیاردها دلار تغییرات در بخش نظامی خود برای توان مقابله با ما ایجاد کند.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۶۹۶۲۵
در دفاع و صنایع دریایی صاحب سبک هستیم نه مقلد
به گزارش مانا، امیر دریابان علی شمخانی امروز در مراسم افتتاحیه هجدهمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی ایران در جزیره کیش با اشاره به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل قرار داریم، اظهار داشت: در دوران پسابرجام هستیم؛ در این دوران معبری به اسم پسابرجام باز شده است که این معبر هم سیم‌ خاردار ، هم مین‌، هم بمب، هم نهر و هم تیربارچی به اسم ایالت متحده آمریکا دارد که باید ماهرانه از این معبر نظیر دفاع مقدس استفاده کنیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: باید تیربار را خاموش کرد، نه آنکه خودی را زد؛ در سفری دیپلماتیک، اقتصاددانی در ارتباط با برجام از خارجی‌ها مطالبه‌گری می‌کند، اما این مطالبه‌گری نباید تبدیل به اعتراف در داخل شود. این مطالبه‌گری به عنوان حق ملی است و نباید آن را تبدیل به اعتراف کرد بلکه باید تیغ مطالبه‌گری را تیزتر کرد، نه اینکه در داخل مناقشه ایجاد کرد و خطاب من به اصحاب رسانه است.
وی گفت: باید از فرصت‌های در اختیار کشور بهره‌برداری کرد و کشور را در ارتقای ظرفیت یاری رساند.
شمخانی با تأکید بر اینکه نگاه ما به دریا نگاه فرصت‌‌ساز است، گفت: هیچ تهدیدی علیه ایران واقع نمی‌شود و اگر واقع شود، در دریا است و پاسخ هیچ تهدید خارجی علیه ایران داده نمی‌شود و اگر داده شود، آن هم در دریا است. دریا فرصت بزرگی است که باید طبق فرمایشات مقام معظم رهبری از آن استفاده شود. 
شمخانی با تاکید بر اینکه باید از فرصت‌های در اختیار کشور بهره‌برداری دقیق داشت اظهارکرد: در ترسیم راهبرد برای توسعه دریا محور پایه‌ها و الزاماتی باید مورد توجه باشد.
دبیرشورای عالی امنیت ملی توضیح داد: در این حوزه باید باور، ارزش و اعتقاد داشته باشیم، موقعیت و جغرافیا مشخص باشد، پتانسیل علمی و دانشی داشته باشیم، الزام در رقابت، فرصت و تهدید در دستور کار باشد، تجربه و امنیت مورد توجه باشد و در کنار اینها نیت و اراده رهبران هم باید وجود داشته باشد.
شمخانی گفت: برای ما ایرانیان از نظر اعتقادی و باور دینی اسناد و مستنداتی در قرآن آمده است که ما را تأیید کند در این چارچوب توسعه‌مند عمل کنیم.
وی تاکید کرد: دریا به قدری ارزش دارد که حتی جهاد در دریا ثواب بیشتری در جهاد در خشکی دارد.
دبیرشورای عالی امنیت ملی ادامه داد: کشور ایران 5200 کیلومتر مرز ساحلی دارد و از 15 کشور همسایه ما 12 کشور با ما مرز آبی دارند، ما موقعیت جغرافیایی مناسبی در ارتباط با اقیانوس هند داریم و ذخایر انرژی زیادی در آب وجود دارد. این طبیعت را خداوند در اختیار ما قرار داده است.
وی گفت: نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده کشور ما با گرایشات مرتبط دریا قابلیت‌های فراوانی برای ما ایجاد کرده‌اند و از نظر پتانسیل‌های علمی مراکز علمی تخصصی وابسته به دانشگاه‌ها و سازمان‌ها در این حوزه داریم که فرصت تامین علمی مناسب برای ما در دوران پس از انقلاب فراهم کرده است.
شمخانی گفت: 78 میلیون جمعیت ایران سه میلیارد دلار گردش مالی صنعت دریایی در ایران را تجربه می‌کنند و این یعنی بازار؛ با این قدرت منطقه ایران، قابلیت بازار وسیع‌تری در مسائل مرتبط مستقیم و غیرمستقیم دریایی وجود دارد.
وی امنیت موجود در ایران را حاصل تلاش مردم، نیروهای نظامی و تجربه دفاع مقدس دانست و گفت: امروز متروی تهران امن‌تر از متروی پاریس است هیچ تحرکی دور از چشم مردمان ما نیست و سیستم امنیتی قدیم حاصل از تجربه جنگ تحمیلی در کشور حاکم است.
وی با تاکید بر اینکه راه مقابله با ناامنی فراتر از مرزها است، گفت: برخورد حرفه‌ای با پدیده‌های ناامنی در دریاها و اقتدار ایران در دریا مورد اذعان فرامنطقه‌ای در ایران است. مقابله با دزدان دریایی باب‌المندب و حضور در دریاهای دور دست مبتنی بر توانمندی بومی امنیت قطعی برای ایران فراهم کرده است.
شمخانی بیان کرد: البته در این حوزه الزاماتی هم داریم، فرصت‌هایی به نام سواحل خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد که به ما دیکته کرده است این فرصت بالقوه را هرچه سریعتر بالفعل کنیم.
دبیرشورای عالی امنیت ملی گفت: امروز ساخت شناورهای نظامی در کشور ناشی از سنگ‌بنای تجربه عملیات‌هایی در دفاع مقدس نظیر خیبر، بدر، والفجر و از این قبیل بوده است و دانش بومی در کشور در دفاع مقدس ایجاد شده است.
شمخانی گفت: امروز ما در دفاع دریایی و صنایع نظامی دریایی مقلد نیستیم بلکه مجتهد و صاحب سبک هستیم و این برای دیگران و دشمنان تولید هزینه کرده است که میلیاردها دلار تغییرات در بخش نظامی خود برای توان مقابله با ما ایجاد کند.
دبیرشورای عالی امنیت ملی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در توسعه دریامحور و رشد سواحل مکران گفت: در شورای عالی امنیت ملی قانون حمایت از توسعه صنایع دریایی دنبال می‌شود و توسعه سواحل مکران را به عنوان مصوبه شکل داده‌ایم تا به سامان برسد و در برنامه ششم اعمال شود.
وی تاکید کرد: امروز مهمترین موضوع تاثیرگذار در امنیت ملی، اقتصاد، معیشت، اشتغال و رفاه است.
شمخانی افزود: بستر این نیاز فراهم است که همت می‌طلبد و ما به عنوان مدیران دولتی و دیگران با عرق ملی باید بدانیم که می‌توانیم چه سهمی در استفاده از این فرصت به منظور حل معضلات مردم و توسعه اقتدار دریایی داشته باشیم.
دبیرشورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: البته در این حوزه وظیفه دولت نسبت به بخش خصوصی این است که به آنها نگوید شما نمی‌توانید و یا قادر نیستید بلکه باید خواسته‌های بخش خصوصی را بشوند به آنها بگوید چه کار کنیم تا شما فعال‌تر شوید.
وی اظهار داشت: باید بدانیم که ظرفیت توانایی و امور فنی در بخش تعمیر و نگهداری ما در بنادر جنوبی کشور نظیر بندرعباس بر بنادری نظیر جبل‌علی مقدم است.
شمخانی تاکید کرد: خلیج فارس امن است چون ایران مقتدر است.
برچسب ها: صنایع دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار