روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶

ایران نباید به سراغ صنعت اوراق کشتی برود/ مخالف انتقال بین حوزه ای از دریای خزر هستیم/حیات خلوتِ زباله کشورهای همسایه نباشیم

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۶۸۴۵۲
ایران نباید به سراغ صنعت اوراق کشتی برود/ مخالف انتقال بین حوزه ای از دریای خزر هستیم/حیات خلوتِ زباله کشورهای همسایه نباشیم
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به عنوان یک سازمان نظارتی و حاکمیتی معتقدیم جمهوری اسلامی ایران نباید به سراغ اوراق سازی کشتی برود. 
دکتر پروین فرشچی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مانا گفت: یک سال است سند جامع توسعه دریایی تهیه شده است اما هنوز به تصویب مقامات اجرایی مربوطه نرسیده، کمیته ای برای اجرای آن ایجاد نشده و حتی ساز و کار اجرایی شدن آن هنوز نهایی نشده است.
وی افزود: علیرغم جلسات متعدد در خصوص برنامه ششم، بخش دریایی باز هم مغفول ماند اما ممکن است در ذیل برنامه ششم پنجره هایی باز کرد و سند جامع توسعه دریایی را در آن گنجاند. این سند باید به عنوان بخشی از برنامه ششم توسعه و در پیوست این برنامه مطرح شود.
به گفته وی ارگان های دریایی در بیست و چهارمین همایش ارگان های دریایی باید از سند جامع توسعه دریایی به عنوان یک دستاورد دفاع کنند و به جدیت به دنبال اجرای سند جامع توسعه دریایی، سند توسعه فناوری های علوم دریایی و سند گردشگری دریایی باشند. 
وی در خصوص علت عدم اجرای بخشنامه ها و قوانین محیط زیستی افزود: در بسیاری موارد اجرای قوانین با یک یا دو نهاد نیست و با توجه به اینکه ذینفعان متعدد هستند کنترل آنها برای عمل به اجرای قانون بسیار مشکل است.
وی خاطر نشان کرد: اگر ضعفی در اجرای قانون وجود دارد به این دلیل است که سازمان محیط زیست یک سازمان اجرایی نیست بلکه ناظر بر اجرای قوانین است و در اجرای قوانین مسئولیتی ندارد. 
پیش بینی پسروی آب دریای خزر طی 15 سال آینده
وی با اشاره به پیش بینی پسروی آب دریای خزر طی 15 سال آینده گفت: در حال حاضر سالیانه 18 تا 24 سانتیمتر پسروی سطح آب دریای خزر به وقوع می پیوندد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص طرح انتقال آب دریای خزر گفت: نیاز آبی نباید به قیمت از دست دادن جنگل های هیرکانی و از بین رفتن اکوسیستم های منطقه باشد. 
وی تصریح کرد: دریای خزر در حال پسروی است و برداشت آب به مقدار زیاد در دراز مدت تاثیر مخرب بر روی این دریا می گذارد و ممکن است نیاز آبی را برای کوتاه مدت جواب دهد اما در دراز مدت باعث خشکسالی و تغییرات اکوسیستم منطقه می شود.
وی اظهار داشت: در هیچ نقطه ای از دنیا انتقال بین حوزه ای به عنوان بهترین گزینه مطرح نیست و اگر سایر گزینه ها مانند مدیریت سدها، مدیریت چاه ها، آب های زیرزمینی، تغییر روش کشاورزی، مدیریت خاک و ... به نتیجه نرسد گزینه انتقال بین حوزه ای با شرایط خاص و به عنوان آخرین راه انتخاب می شود.
فرشچی گفت: موافق انتقال بین حوزه ای از دریای خزر نیستیم و اگر سایر گزینه ها به نتیجه نرسیده باشد و نیاز آبی کشور هم زیاد باشد انتقال بین حوزه ای از دریای عمان جای مطالعه دارد.
وی در خصوص پروژه آب شیرین کن انتقال آب از خلیج فارس به یزد و کرمان افزود: سرمایه گذاری های مربوط به این پروژه در دولت گذشته صورت گرفته است و دو فاز آن هم انجام شده است ضمن اینکه مجوز تنها برای مصرف آب شرب داده شده است.
حیات خلوتِ زباله کشورهای همسایه نباشیم
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تقاضای بسیار بالای اوراق سازی کشتی در کشور گفت: صنعت اوراق سازی کشتی و بازیافت آن یک صنعت بسیار پردرآمد و در عین حال کثیف ترین صنعت دنیاست. 
وی تصریح کرد: این صنعت احتیاج زیادی به نیروی انسانی ارزان دارد و در عین حال آلودگی بسیاری را تولید می کند. 
فرشچی گفت: برخی کشتی های مغروقه را از سایر کشورها خریداری کرده اند و به دنیال جایی برای بازیافت آنها هستند در حالیکه ما نباید حیات خلوت زباله های کشورهای همسایه باشیم.
وی افزود: با توجه به شرایط زیست محیطی، شکنندگی، اکوسیستم و بسته بودن دریای خزر به این نتیجه رسیده ایم که دریا جای مناسبی برای اوراق سازی، بازیافت و تعمیر کشتی نیست.
وی تصریح کرد: در مرحله اول و به عنوان یک سازمان نظارتی و حاکمیتی نظر ما این است که جمهوری اسلامی ایران نباید به سراغ اوراق سازی کشتی برود در مرحله دوم کشتی های مغروقه بسیاری در اروند رود، خلیج فارس و دریای عمان وجود دارند که تقاضا برای اوراق آنها بسیار زیاد است که اگر قرار باشد بر اساس منافع ملی یک کارخانه بازیافت کشتی داشته باشیم کارگروهی از ارگان های دریایی تشکیل شده که این کارگروه تصمیم می گیرد، کارخانه اوراق سازی در چه محلی باشد.
وی خاطرنشان کرد: در خلیج فارس و دریای خزر به هیچ عنوان اجازه ایجاد کارخانه اوراق سازی داده نمی شود اگر قرار باشد در دریای عمان چنین کارخانه ایجاد شود باید جانمایی صورت گیرد و تکنولوژی انتخاب و ضوابط و مقررات کنوانسیون بازیافت کشتی حتما رعایت شود در این صورت ممکن است اجازه تاسیس یک مرکز بازیافت کشتی در سواحل دریای عمان داده شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار