محمود صابری در گفتگو با خبرنگار مانا ضمن اشاره به برخی مزایای بندر لنگه، اظهار کرد: اتصال از سه جهت به شبکه جادهای کشور، موقعیت مناسب قرارگیری بندر به لحاظ جغرافیایی، نزدیکی به تنگه هرمز و آبهای بینالمللی، وضعیت مناسب توسعه فیزیکی طی سالیان اخیر و ارتباط قوی ساکنان آن با اتباع کشورهای حاشیه خلیجفارس از مهمترین ویژگیهای این بندر هستند.
وی با تاکید بر قرارگیری مدیریت اصولی و تأثیرگذار حوزه دریایی و بندری در کنار این مزایا افزود: این ویژگیها باعث شده بندر تجاری لنگه همچنان در عرصه ملی و بینالمللی حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد و به عنوان یکی از کانونهای ثقل تجارت دریایی در ساحل شمالی خلیجفارس قلمداد شود.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه با اشاره به اجرای طرحهای توسعه این بندر، خاطرنشان کرد: با اجرای فاز اول و دوم طرح توسعه دریایی بندرلنگه، طول موجشکن این بندر از ١٥٠٠ متر به ١٩٧٥ متر و مساحت حوضچه نیز از ١٠ هکتار به ٣٠ هکتار رسیده است.
به گفته صابری، در حال حاضر، فاز سوم پروژه لایروبی شامل ٢٥ درصد نهایی از مساحت ٣٠ هکتاری حوضچه در حال اجراست.
وی خاطرنشان کرد: با بهرهبرداری کامل از طرح توسعه دریایی بندرلنگه امکان پهلوگیری شناورهای با ظرفیت پنج هزار تن با آبخور پنج و نیم متر و کشتیهای کانتینری در این بندر فراهم میشود. همچنین، پس از پایان لایروبی، بیش از ٩ هکتار محوطه جدید نیز در این بندر استحصال خواهد شد.
وی تاکید کرد: بندرلنگه با دارا بودن ٥٠٠ متر اسکله و ٣٥ هکتار وسعت به عنوان اصلیترین بندر منطقه غرب هرمزگان در اقتصاد دریایی کشور نقشآفرینی میکند و علاوه بر صادرات کالا، پشتیبانی از فعالیتهای ترانزیتی، وارداتی و کابوتاژ را نیز بر عهده دارد.
صابری در انتها نیز با اشاره به توسعه فضای پسکرانه بندر لنگه، بیان کرد: شروع فعالیتهای کانتینری در این بندر یکی از اقداماتی است که شرایط توسعهای را بیش از گذشته در بندر لنگه فراهم میسازد.