۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴

ایجاد کریدور ترانزینی برای مقابله با دزدان دریایی

اندونزی، مالزی و فیلیپین به توافقی مبنی بر ایجاد یک کریدور تزانزیتی برای شناورهای تجاری در منطقۀ پرخطر جنوب فیلیپین و تنگۀ مالاکا دست یافتند.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۶۵۹۹۲
ایجاد کریدور ترانزینی برای مقابله با دزدان دریایی
به گزارش گروه بین الملل مانا، وزرای دفاع سه کشور اندونزی، مالزی و فیلیپین در بیانیه ای مشترک از ایجاد یک کریدور ترانزیتی برای تردد شناورهای تجاری و حفظ ایمنی آنها در منطقۀ جنوب فیلیپین و تنگۀ مالاکا خبر دادند. همچنین، سه کشور مذکور به توافقی مبنی بر وجود گشتهای دریایی و هوایی و اسکورت شناورها در این منطقه دست یافتند تا حملات دزدان دریایی و گروگان گیری ها را دفع کنند.
بر اساس این گزارش، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون گروگان گیری 20 نفر از خدمۀ شناورهای کرجی متعلق به اندونزی و مالزی ثبت شده است که این امر خطر حملۀ دزدان دریایی به ویژه گروه ابوسیاف را به شناورهایی که در سواحل سومالی تردد می کنند، افزایش می دهد.
بر همین اساس، مقامات برخی مناطق در بنادر اندونزی از جمله Kalimantan-واقع در جزیرۀ Borneo- صدور مجوز برای ترانزیت زغال سنگ به جنوب فیلیپین را متوقف کردند.
تحلیل گران تجاری در این باره گفتند: سالانه کالاهایی به ارزش 40 میلیارد دلار از طریق دریاهای سلبس- واقع در اندونزی- و سولو- جنوب غربی فیلیپین- ترانزیت می شوند و سوپرتانکرهایی که از اقیانوس هند می آیند نمی توانند از تنگۀ پر خطر و پرتردد مالاکا عبور کنند.
وزیر دفاع فیلیپین با تاکید بر ایجاد ایمنی در مرزهای مشترک سه کشور خاطرنشان کرد: سه کشور باید با یک همکاری سه جانبه برای حفاظت از مسیر آبی در تنگۀ مالاکا مقابل دزدان دریایی تلاش کنند.
لازم به ذکر است، در سال 2002 میلادی نیز، وزرای خارجی سه کشور پیمانی مبنی بر ارتقاء امنیت در منطقه بستند اما هر یک از آنها بطور مستقل در محدودۀ خود با نظارت و حضور گشتهای نظامی کنترل منطقه را در دست گرفته بودند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار