۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
با توقف مصرف سوخت مازوت در نیروگاه نکا؛

تالاب بین المللی میانکاله در دریای خزر احیا می شود

دبیر انجمن دیده بان میانکاله گفت: توقف مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا که از یک ماه پیش اجرایی شده است، تاثیر بسیار زیادی در احیای تالاب بین المللی میانکاله خواهد داشت.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۷۰۸
تالاب بین المللی میانکاله در دریای خزر احیا می شودحر منصوری عبدالملکی در گفتگو با خبرنگار مانا در این باره گفت: با پیگیری های مستمر صورت گرفته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست پس از چند سال این سازمان موفق شد تامصرف سوخت مازوت در نیروگاه نکا را متوقف کند.
وی افزود: پیش از این، نیروگاه نکا به عنوان یکی از پرمصرف ترین کارخانه های سوخت مازوت، روزانه هشت هزار تن مازوت مصرف می کرد.
منصوری عبدالملکی با تاکید بر اینکه هم اکنون ورودی های سوخت مازوت به نیروگاه نکا، پلمپ شده است، اظهار داشت: به این ترتیب به تدریج شاهد کاهش اثرات سوء فعالیت نیروگاه نکا بر تالاب بین المللی میانکاله که در هفت کیلومتری این تالاب بین المللی واقع شده است، خواهیم بود.
به گفته دبیر انجمن دیده بان میانکاله مصرف مازوت در نیروگاه نکا علاوه بر آلودگی آب میانکاله و تهدید جانورانی که در این تالاب زیست می کنند، باعث آلودگی هوا نیز شده بود و نیز کشاورزی منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود.
وی با اشاره با اینکه نیروگاه نکا یکی از مهمترین عناصر شهرستان بهشهر محسوب می شود گفت: با افتتاح این نیروگاه روستاهای بهشهر در شرایطی صاحب گاز شهری شدند که بسیاری از شهرهای ایران فاقد لوله کشی گاز بودند.
منصوری عبدالملکی با بیان اینکه نیروگاه نکا 9 درصد گاز ایران را تامین می کند، عنوان کرد: متاسفانه با ورود سوخت مازوت به چرخه این نیروگاه از سال 85 به بعد روز به روز شاهد اثرات منفی این کارخانه بر محیط زیست منطقه میانکاله و سلامت ساکنین روستاهای اطراف بودیم.
دبیر انجمن دیده بان میانکاله خاطرنشان ساخت: در شمال ایران به دلیل نزدیکی کوه، دریا و جنگل؛ هر گونه آلودگی خاک، آب و هوا به شدت به هم وابسته اند و باعث انتقال آلودگی به یکدیگر خواهند شد.
وی تاکید کرد: هم اکنون با توقف مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکا که کمتر از یک ماه از اعمال آن می گذرد، شاهد وضعیت مناسب تر هوا در منطقه هستیم.
این فعال محیط زیست با بیان اینکه تالاب بین المللی میانکاله یکی ازمهمترین پناهگاههای حیات وحش کشور محسوب می شود، اذعان داشت: تالاب بین المللی میانکاله در سایه فعالیت این نیروگاه با سوخت مازوت در حال نابودی بود که در حال حاضر امیدواریم به زودی شاهد احیای این تالاب باشیم.
وی عنوان کرد: طی یک دهه گذشته تلاش های زیادی از سوی فعالان محیط زیست جهت حفاظت از حریم تالاب بین المللی میانکاله صورت گرفته است.
منصوری با اشاره به تلاش برای ممنوعیت سوخت مازوت در نیروگاه نکا،خاطرنشان کرد: از اواسط دهه 80 نیز قرار بود که پالایشگاه بهشهر در سه کیلومتری تالاب میانکاله احداث شود که با تشکیل کمپین های محیط زیستی و پیگیری از طریق دفتر رهبری، ساخت پالایشگاه به 10 کیلومتر عقب تر از مکان اولیه منتقل شد.
دبیر انجمن دیده بان میانکاله همچنین ممانعت از ساخت جاده میان گذر میانکاله را یکی دیگر از اقدامات مهم در راستای حفاظت از تالاب بین المللی میانکاله در دریای خزر عنوان کرد.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان مازندران، همواره در راستای حفاظت از تالاب بین المللی میانکاله که طی سالهای اخیر به دلیل پسروی آب خزر دچار معضلات زیست محیطی زیادی شده است، اقدامات موثر را انجام دهیم.
تالاب بین المللی میانکاله واقع در جنوب شرقیِ دریای خزر، در دوازده‌کیلومتری شمال شهرِ بهشهر دارای بیش از شصت‌وهشت‌هزار هکتار مساحت و ارتفاع آن بینِ ۱۵ تا ۲۸متر کم‌تر از سطحِ دریای آزاد است.
میانکاله از سال ۱۳۴۸ به عنوان «منطقه حفاظت‌شده» تعیین شد و هم اکنون با عناوین پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.
یکی از دلایل اهمیت میانکاله این است که در تمام سواحل جنوبی دریای خزر هیچ منطقه‌ای جز آن وجود ندارد که محیط طبیعی آن در وضعیتی نسبتاً دست‌نخورده باقی‌مانده باشد. تمامی سواحل دیگر به طور گسترده با ساخت‌وسازهای انسانی همچون جاده، شهر و روستا و کارخانه‌ها دگرگون شده‌اند. به همین دلیل سلامتی این منطقه اهمیت بسیاری در حفظ سلامتی کل دریای خزر دارد.
این تالاب علاوه بر اینکه مکان بسیار امنی برای تخم گذاری ماهیان استخوانی و خاویاری محسوب می شود ازسوی دیگر پناهگاه هزاران پرنده مهاجری است که از اواخر پاییز تا اوایل بهار در این تالاب زیست می کنند.
برچسب ها: سوخت مازوت نکا
ارسال نظرات
آخرین اخبار