۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸

راه‌اندازی خط دریایی ایران–سنگال در دستور کار قرار گرفت

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: تمامی محوطه ها و اراضی بندر شهید رجایی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و خطوط کشتیرانی متردد از آفریقا به این بندر، طبق نرم استاندارد در بخش نفتی و غیر نفتی خدمات دریافت خواهند کرد.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۶۵۵۲۶
راه‌اندازی خط دریایی ایران–سنگال در دستور کار قرار گرفت
به گزارش مانا ابراهیم ایدنی در نشستی مشترک با هیئت دیپلماتیک- اقتصادی کشور سنگال در بندر شهید رجایی گفت: با راه اندازی مسیر دریایی بین بنادر شهید رجایی و داکار، صادرات کالا از ایران به بازار آفریقا تسهیل می شود.
وی افزود: بندر داکار نیز می تواند کالاهای منطقه غرب آفریقا را از طریق بندر شهید رجایی در تنگه هرمز به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا ترانزیت کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به موقعیت استراتژیک دو بندر در منطقه، خاطرنشان کرد: بندر شهید رجایی می تواند دانش و مهارتهای فنی خود را در زمینه حفاظت از ساحل، آموزش های دریانوردی و بندرسازی به کشورهای غرب آفریقا انتقال دهد.
ایدنی به هیئت سنگالی پیشنهاد داد: افزایش تجارت دریایی بین دو کشور از طریق وزارت خارجه و سازمان بنادر و دریانوردی با انعقاد یک تفاهم نامه پیگیری شود.
وی با اشاره به تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بنادر این استان گفت: درحال حاضر دانشگاه های تخصصی دریایی و آموزشگاه های تحت نظارت سازمان بنادر، مسئولیت تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بنادر این استان را برای آموزش های دریانوردی و هدایت شناورهای کوچکتر برعهد دارند. 
ایدنی با اشاره به انعقاد قراردادهای بلند مدت با سرمایه گذاران خارجی عنوان کرد: به منظور همکاری با سرمایه گذاران خارجی، قراردادهای بلند مدت 15 تا 25 ساله در قالبBOT پیش بینی شده و براساس حجم سرمایه گذاری، تخفیفات و افزایش طول مدت زمان قرارداد مدنظر قرار می گیرد.
به گفته این مقام مسئول، تمامی محوطه ها و اراضی بندر شهید رجایی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و خطوط کشتیرانی متردد از آفریقا به این بندر، طبق نرم استاندارد در بخش نفتی و غیر نفتی خدمات دریافت خواهند کرد.
ایدنی با تاکید بر توسعه زیر ساخت های بندر شهید رجایی اظهار داشت: در بخش توسعه زیر ساخت ها در بندر شهید رجایی، سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات مناسبی انجام داده و در مواردی هم از مشارکت شرکت های خارجی استفاده می کند.
مدیرکل بندر داکار نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: با پیشرفت بندر شهید رجایی در دوره تحریم ها، تلاش خواهیم کرد تا از تجارب ایران در این زمینه استفاده کنیم.
کونته با اشاره به نزدیکی فرهنگی و دینی دو کشور اعلام کرد، سنگال قصد دارد فعالیت های بندری و حمل بار در منطقه غرب آفریقا را با محوریت بندر شهید رجایی ایران انجام دهد تا زمینه توسعه بیشتر تجارت دریایی بین دو کشور فراهم شود.
وی مسیر دریایی سنگال به جنوب ایران را نزدیک ترین مسیر دسترسی از غرب آفریقا به ایران عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی ایران می تواند برای فعالیت های بندری در کشور سنگال فعالیت کند.
مدیرکل بندر داکار هدف از بازدید و سفر این هیئت به بزرگترین بندر ایران را آشنایی و گسترش تجارت بین المللی فعالان بخش خصوصی این کشور از ظرفیت پایانه ها و امکانات بندر شهید رجایی دانست.
کونته خاطرنشان کرد: بندر داکار با 600 هکتار وسعت می تواند مقصد کالاهای ایرانی مانند خودرو، فرش و نفت و گاز باشد و سنگال نیز می تواند مواد معدنی خود را برای فرآوری به ایران صادرکند.
لازم به ذکر است، سفیر سنگال در ایران به همراه هیئت دیپلماتیک و اقتصادی این کشور پس از این نشست از پایانه ها و اسکله های تخلیه و بارگیری کالای کانتینری، فله و نفتی بندر شهید رجایی و پسکرانه نگهداری کالا در این بندر بازدید کردند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار