به گزارش مانا عباس آخوندی با اشاره به امضای سند موافقتنامه تأسیس کریدور بینالمللی حمل و نقل و ترانزیت هند٬ ایران و افغانستان موسوم به کریدور چابهار گفت: با تاسیس این کریدور ایران از طریق شبکه ریلی میتواند به آسیای میانه تا چین و روسیه متصل شود.
وی افزود: یکی از یادداشت تفاهمنامه هایی که روز گذشته به امضا رسید اظهار تمایل هند برای سرمایهگذاری در راهآهن چابهار – زاهدان به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که نشان از علاقمندی و تمایل هند برای احداث این خط ریلی دارد.
وی با بیان اینکه از سال گذشته اجرای این خط آهن از بودجه داخلی وزارت راه و شهرسازی آغاز شد و تا کنون زیرسازی پروژه در محور چابهار – ایرانشهر به میزان ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: اجرای این پروژه از سمت زاهدان نیز از چندماه گذشته آغاز شده است. بنابراین برای اجرای این پروژه ریلی صرفا در انتظار حضور هندیها نبودیم اما خوشبختانه کشور هند تمایل خود را برای تامین مالی ادامه پروژه اعلام کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیشبینی میشود راه آهن چابهار – زاهدان طی سه سال آینده به بهرهبرداری برسد افزود: در حال حاضر ایران، یکی از مسیرهای ترانزیتی به سمت افغانستان است که از مرز میلک سیستان و بلوچستان عبور میکند و کل بارهای افغانستان میتواند از این مسیر ترانزیت شود.
آخوندی درباره تاثیر امضای موافقتنامه تاسیس کریدور چابهار (کریدور بینالمللی حمل و نقل و ترانزیت ایران هند و افغانستان) در درمنطقه خاورمیانه گفت: قطعا راه اندازی این کریدور تاثیرات گستردهای خواهد داشت. در افغانستان معادن بسیار زیادی از جمله آهن وجود دارد که این معادن برای هندیها بسیار ارزشمند است لذا در واقع این کریدور مسیری برای انتقال این مواد معدنی به هندوستان است که برای هند به جهت دسترسی به این معادن و برای افغانستان به لحاظ صادرات مواد استخراج شده از معادن اهمیت دارد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای ایران بسیار مهم است که از این مسیر ترانزیتی حداکثر بهره برداری را داشته باشد چراکه منطقه جنوب شرق ایران مدتها از جهت جمعیتی با پراکندگی مواجه است به طوریکه در این منطقه ۴.۸ نفر در هر کیومتر جمعیت داریم و این نشان میدهد باید در منطقه جنوب شرق ایران سرمایهگذاری زیادی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه منطقه جنوب شرق ایران قدرت جذب جمعیت و توریسم بسیار زیادی دارد گفت: در این منطقه به آبهای آزاد دسترسی داریم اما به دلیل اینکه توسعه پیدا نکرده جمعیت کمی دارد.
آخوندی اظهار کرد: برای فعال کردن کریدور چابهار در حال حاضر برای ترانزیت زمینی حدود ۵۰ درصد هزینه ترانزیت تخفیف داده شده است؛ در بخش دریایی نیز برای پهلوگیری و هزینههای ترمینالی تخفیفهای ۳۰ درصدی و ۵۵ درصدی پیش بینی شده است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه امیدواریم کریدور چابهار یک مسیر توسعهای در جهت صلح و پایداری کل منطقه و توسعه ایران، هندوستان و افغانستان باشد گفت: روز گذشته سران سه کشور ایران، هند و افغانستان اعلام کردند که راه اندازی این کریدور از پایداری صلح در منطقه حکایت دارد و بدون داشتن چشم انداز بلند مدت امکان امضای این موافقت نامه وجود نداشت. ضمن اینکه آثار سیاسی بسیار گسترده ای خواهد داشت و توسعه روابط استراتژیک سیاسی بین ملت های منطقه را آغاز خواهد کرد.