۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶

استراتژی 10 ساله صنایع دریایی تدوین می شود

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی از تدوین استراتژی 10 ساله صنایع دریایی خبر داد و گفت: این استراتژی در مراحل نهایی تدوین است و قرار است با تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت اجرایی شود.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۶۵۱۱۱
استراتژی 10 ساله صنایع دریایی تدوین می شود
احمد رفعت در گفتگو با خبرنگار مانا ضمن بیان این مطلب افزود: وظیفه و رسالت وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت از صنایع داخلی است و در تمام برنامه هایی که تدوین می شود این تفکر وجود خواهد داشت.
وی تصریح کرد: آنچه که در این استراتژی 10 ساله پیش بینی شده این است که در میان مدت بتوان 70 درصد تجهیزات و قطعات شناورها را در داخل تولید کرد.
وی افزود: سایر بندهای این استراتژی نیز در زمینه افزایش توانمندی داخلی ساخت شناور و تجهیزات فراساحلی است.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی یادآور شد: برنامه شورایعالی صنایع دریایی همواره حمایت از ساخت داخل است و بر اساس قانون، شورایعالی صنایع دریایی وظیفه دارد هماهنگی بین ارگان های دریایی را در جهت حمایت از ساخت داخل انجام دهد.
تسهیلات مالی پاشنه آشیل صنایع دریایی
رفعت گفت: پاشنه آشیل صنایع دریایی تامین تسهیلات مالی است برای مثال زمانی که متقاضی ساخت کشتی به شرکت سازنده کره ای مراجعه می کند تنها 10 درصد هزینه ساخت را می پردازد و مابقی را شناورساز کره ای از بانک تسهیلات می گیرد و طی زمانبندی تعیین شده کشتی ساخته می شود .
وی افزود: در ایران اگر متقاضی ساخت کشتی به صدرا یا ایزوایکو مراجعه کند تنها دو یا سه سال طول می کشد که آیا سیستم بانکی تسهیلات بدهد یا ندهد در نتیجه زمان قرارداد به پایان می رسد و همه صنعت را محکوم می کنند که نمی تواند سر موعد کشتی تحویل دهد.
وی اظهارداشت : این در حالیست که این صنعت نیست که مشکل دارد بلکه سیستم بانکی در داخل کشور دچار مشکل است .
وی تصریح کرد: خوشبختانه اخیرا دولت به این نتیجه رسیده است که سیستم بانکی باید متحول شود و اگر دولت بتواند سیستم بانکی را متحول کند و تسهیلات بانکی به سادگی در اختیار تولید و صنعت قرار گیرد طی دو تا سه سال دیگر صنعت دریایی متحول خواهد شد و احتیاجی به ورود حتی یک شناور هم نخواهیم داشت.
وی در خصوص آخرین وضعیت صدرا گفت: در حال حاضر مالک صدرا قرارگاه خاتم الانبیاء است و این قرارگاه برنامه های وسیعی برای احیای کارخانه و قراردادهای قبلی و همچنین انعقاد قراردادهای جدید دارد.
برچسب ها: صنایع دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار