۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴

جابجایی کانتینری بنادر چین افت کرد

نتایج نامطلوب واردات وصادرات در ماه نخست سال جاری بر رشد جابجایی کانتینری بنادر چینی نیز سایه افکند.
نویسنده: فاطمه مونسان
کد خبر: ۶۰۴۴۳
جابجایی کانتینری بنادر چین افت کرد
به گزارش گروه بین الملل مانا طبق آمارهای منتشرشده از انجمن بنادر چین،مجموع جابجایی کانتینری در اولین ماه 2016 در بنادر این کشور به مرز 18.1 میلیون TEU در ماه نخست سال جاری رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 2015،تنها 0.3 درصد رشد را نشان می دهد این میزان رشد پایین ترین نرخ رشد از سال 2010 برآورد شده است.
هان یچا او،تحلیل گر بندر شانگهای خاطر نشان کرد: دلایل اصلی کاهش حجم کانتینری را می توان  از یک طرف به ضعیف شدن اقتصادآمریکا به عنوان بزرگترین شریک تجاری چین و به طبع کاهش تقاضا برای صادرات کالاهای چینی و از طرف دیگری  به وضعیت نامطلوب کل اقتصاد دنیا که روند کاهشی رشد تجاری جهانی را بی نصیب نگذاشته است، ربط داد.
قابل توجه اینکه در ماه ژانویه حجم صادرات و واردات روند نزولی را به ترتیب 11.2 درصد و 18.8 درصد تجربه کرد،از سوی دیگراین میزان کاهش فراتراز حد انتظار تحلیل گرا بود وآن ها را شگفت زده کرد. روشن است که، به دنبال شرایط حاکم ، چندین بنادر چینی کاهش چشم گیری را در حجم جابجایی کانتینری مشاهده کنند.
شایان ذکر است، بندر شانگهای به عنوان شلوغ ترین بندر کانتینری جهان ، در ژانویه سال جاری شاهد کاهش 5.8 درصدی در حجم جابجایی کانتینری بود در حالیکه درمدت مشابه سال گذشته میزان جابجایی کانتینری در بندر مذکور حدود 2.98 میلیون TEU اعلام شده بود. همچنین جابجایی کانتینری بندر دالین افت 9.1 را نشان داد در حالی که بنادر شانگهای و گانگزو به ترتیب روند نزولی 0.8 و 1.3 درصدی را به نمایش گذاشتند.اما از این نکته نیز نباید غافل شد که بنادر دیگری در چین وجود دارند که در جهت معکوس عمل کردند و علیرغم شرایط ناخوشایند بازار نتایج مطلوبی را کسب کردند.
به عنوان مثال،بندر نینگ بو –زوشان رشد 6 درصدی را در ماه گذشته به نمایش گذاشت و توانست جایگاه هنگ-کنک به عنوان چهارمین بندر شلوغ در جدول ، را تسخیر کند.بندر کواینگدائو نیز  سیر صعودی 6.3 درصدی را دنبال کرد.
در پایان باید به این مطلب اشاره کرد: بنادر شمالی عملکرد بهتری را نسبت به بنادر جنوبی از خود نشان دادند.چانچه بندر شمالی بوهایی ریم رشد 0.62 درصد را نشان داد و از طرف یانگتز و پیرل به عنوان بنادر جنوبی به ترتیب کاهش 0.31 و 0.09 درصدی را به معرض نمایش گذاشتند.
برچسب ها: چین بنادر چین
ارسال نظرات
آخرین اخبار