۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
ابتکار:

چابهار به سرنوشت ماهشهر و عسلویه دچار نشود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نگرانی ما دربخش های شیلات خلیج چابهار، گونه های دریایی و جانوری است که باید مورد ارزیابی های کارشناسی قرار گیرند، همچنین انتقال مرجان های دریایی نیز حتما باید به صورت کارشناسی و با نظر محیط زیست انجام شود.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۶۰۳۷۰
چابهار به سرنوشت ماهشهر و عسلویه دچار نشودبه گزارش مانا، معصومه ابتکار در جریان بازدید از مجتمع پتروشیمی چابهار در جمع مدیرانی سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: امروزه یکی از مولفه های مهم در توسعه، ظرفیت های زیست محیطی است که امکان سنجی از ظرفیت های زیست محیطی نظیر دریا، آب، خاک و هوا باید قبل از اجرای هر طرح و برنامه توسعه ای در هر منطقه مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه توجه به اصل محیط زیست می تواند توسعه را همگام با خواسته های دولت و رویکردهایش در هر منطقه به اجرا در آورد، افزود: توسعه سواحل مکران از رویکردهای اصلی دولت است که باید در کنار آن مسائل محیط زیست و محیط انسانی منطقه نیز مد نظر قرار گیرد.
ابتکار در ادامه گفت: سواحل مکران ظرفیت های طبیعی و انسانی زیادی برای توسعه دارد ولی نباید از مسائل زیست محیطی آن در بحث توسعه غافل شد زیرا وجود دریای عمان و گونه های دریایی مختلف در آن حساسیت های زیست محیطی این منطقه را بالا می برد.
وی با اشاره بر اینکه نباید در فرایند توسعه آسیبی به محیط زیست وارد شود، اضافه کرد: سیاست کلی نظام در باره محیط زیست، خط و مشی های مهمی است که مقام معظم رهبری ابلاغ فرموده اند.
رئیس سازمان محیط زیست فرایند توسعه هر منطقه را مبتنی بر رعایت ضرورتهای مسائل محیط زیستی آن منطقه دانست و بیان کرد: چه در بحث پتروشیمی و چه در بخش نفت، صنعت و کشاورزی باید مسائل زیست محیطی همان منطقه لحاظ شود.
ابتکار، مکران را منطقه ای رو به روی دروازه های ورودی جهان برشمرد و گفت: اینکه مکران منطقه ای مهم است، قابل انکار نیست، ولی باید قبل از اجرای فرایند های توسعه ای در این منطقه، امکان سنجی های لازم انجام شود همچنین باید مسائل آن طوری بررسی شود که در آینده مشکلات زیست محیطی به وجود نیاید.
وی اضافه کرد: ما در مورد پتروشیمی ماهشهر و عسلویه در حال حاضر با برخی مسائل و مشکلات زیست محیطی مواجه هستیم که نباید در بحث توسعه و راه اندازی پتروشیمی مکران دچار آن شویم، باید از این اتفاقات درس عبرت بگیرم.
معاون رئیس جمهور افزود: باید قبل از انجام هر فرایندی در چابهار، ملاحظات زیست محیطی آن رعایت شود، شرکت ها و سرمایه گذارانی که می خواهند در این منطقه سرمایه گذاری کنند، باید مسائل زیست محیطی و دریایی را مد نظر قرار دهند.
ابتکار ادامه داد: نگرانی ما در خلیج چابهار در بخش های شیلات، گونه های دریایی و جانوری است که باید مورد ارزیابی های کارشناسی قرار گیرند، همچنین انتقال مرجان های دریایی نیز حتما باید به صورت کارشناسی انجام شود و کارشناسان محیط زیست در این رابطه اعمال نظر کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: محیط زیست در تکمیل فرایند های زیست محیطی پتروشیمی مکران هیچ مشکلی ندارد و نهایت همکاری را هم انجام خواهد داد.
وی در پایان از سرمایه گذاران منطقه خواست تا در مورد مسائل محیط زیست با این سازمان همکاری لازم را داشته باشند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار