به گزارش گروه بین الملل مانا، مطالعه بر روی داده های کلارکسون بر روی این مسئله دلالت دارد که ژاپن از لحاظ سفارش ساخت کشتی های جدید، جایگاه بالای جدول را در سال 2015 به خود اختصاص داده است.
بر اساس برآوردهای تخمین شده، شرکت های ژاپنی سرمایه گذاری به ارزش بیش از 10.2میلیون دلار را برای ساخت کشتی های جدید انجام داده اند، که این رقم با افزایش 13 درصدی، این کشور را در مقایسه با رقبایش در صدر جدول قرار داد.
تقریبا تمامی سفارشات که شامل 77 فله بر، 30کانتینربر، 55 تانکر، 12 حمل کننده گاز طبیعی مایع ، 10تانکر گاز طبیعی مایع و انواع دیگری از کشتی ها بودند، به عهده کارخانه های کشتی سازی ژاپنی و یا کارخانه های تابع شان درخارج، گذاشته شدند.
برخی از پیش بینی کننده های شرایط بازار، به این مطلب اشاره کردند که ژاپن به دنبال نوسازی ناوگانش با تقاضای بالای سفارش ساخت کشتی جدید رو به رو شده است.
رئیس گروه تحقیقی بنچروبرا به این مطلب تاکید کرد: با توجه به افت ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا در طی دو سال اخیر، ژاپن نسبت به فروش کشتی های قدیمی اش به بازار فعالیت بیشتری از خود نشان می دهد. علاوه بر این، شرکت های کشتیرانی ژاپنی علاقه مندی بیشتری به بازارهای داخلی هند و اندونزی به دلیل نرخ بالای کرایه حمل کالا در بازارهای مذکور، از خود نشان داده اند،
در آخر باید به این نکته اشاره کرد: تلاش ژاپن برای جایگزینی تناژهای قدیمی در ناوگان های بین المللی اش، باعث ایجاد رغبت در افزایش تقاضا برای سفارش ساخت کشتی های جدید شده است .