چند روز پس از انتشار یک خبر از سوی سایت خبری نزدیک به انجمن مهندسی دریایی ایران مبنی بر حاشیه های یک مناقصه [واگذاری راهبری، تعمیر و نگهداری 6 فروند از شناورهای جستجو و نجات بندر شهید رجایی] که در آن اداره بندر مذکور را تلویحا به رانت و عدم اجرای ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی متهم ساخته بود، روابط عمومی بندر شهیدرجایی طی پاسخی کوتاه با اشاره به بند، بند خبر منتشره، به رفع ابهامات این مناقصه پرداخت.
پیشتر، در نامه ایی که از سوی وزیر راه و شهرسازی صادر شد، این وزارتخانه، سازمان بنادر و دریانوردی را مکلف کرده بود که از این پس، حق واگذاری و انعقاد هر نوع قرارداد اعم از پیمانکاری، اجاره دارایی های مولد، قراردادهای BOT و BLT نظایر آن، و همچنین قراردادهای خرید خدمات با اشخاص حقیقی و حقوقی به نحوی از انحاء با کارکنان این شرکت/ سازمان اعم از شاغل و بازنشسته (مانند صندوق های بازنشستگی، شرکت ها و صندوق های تعاونی کارکنان، صندوق های پس انداز کارکنان را ندارد.
در همین رابطه، پژمان رجبی، مدیرعامل تعاونی دریانوردان بحر خزر در توضیح اجرای قرارداد مناقصه مذکور در گفتگو با مانا، به ابعاد جدیدی از فرایند و مراحل مناقصه و سوابق این تعاونی پرداخت که زوایای جدیدی را برای فعالان بندری باز گشود.
مدیرعامل شرکت دریانوردان بحر خزر درباره مدت و مبلغ سرمایه گذاری مناقصه راهبری، تعمیر و نگهداری 6 فروند شناورهای جستجو و نجات اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: مدت قرارداد راهبری و تعمیر و نگهداری شناورهای جستجو ونجات اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان یک سال و مبلغ آن ششصد و دو میلیارد و هفتصد و سی و چهار میلیون ریال است و در طول اجرای این قرارداد، شرکت دریانوردان بحر خزر مسئول انجام امورراهبری، تعمیرات جاری و اساسی 6 فروند شناور ناجی( جستجو نجات ) و یک فروند قایق RIB است.
وی افزود : اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بررسی شایستگی شرکت های حاضر در فرایند این مناقصه و پس از اخذ قیمت از این شرکت ها، مبادرت به اعلام برنده مناقصه جهت انجام امور راهبری و تعمیرات جاری و اساسی شناورهای جستجو ونجات کرده است.
وی با اشاره به اینکه شرکت دریانوردان بحر خزر با اهتمام به این امرکه منابع انسانی به عنوان یکی از باارزش ترین منابع هر سازمان قلمداد می شود تصریح کرد: این شرکت مصمم به سرمایه گذاری در حوزه ارتقا دانش و توانمند سازی پرسنل عملیاتی و ستادی فعال در حوزه جستجو ونجات استان هرمزگان است. مسئولین شرکت معتقد هستند که با این سرمایه گذاری گامهای موثری جهت افزایش بهره وری وعملکرد تیم های جستجو ونجات برداشته خواهد شد.
مدیر عامل شرکت تعاونی دریانوردان بحر خزر درباره ارائه خدماتی که این شرکت در آینده خواهد داد گفت: این شرکت در نظر دارد جهت افزایش توانمندی منابع انسانی، براساس الزامات قرارداد و کنوانسیون بین المللی SAR، دستورالعمل اجرایی IMSAR و پس از شناسایی ریسک های موجود در هر منطقه عملیاتی محدوده قرارداد نسبت به برگزاری دوره های آموزشی مرتبط، ایجاد برنامه های متناوب تمرینی و برگزاری مانورهای جستجو و نجات منطقه ای اقدام کند.
رجبی با تاکید بر اهمیت موقعیت جغرافیایی این قرارداد افزود: محدوده جغرافیایی این قرارداد حد فاصل طول جغرافیایی 53 درجه شرقی تا 58 درجه شرقی و به عبارت دیگر از غرب به مرز استان هرمزگان و استان بوشهر( بندر پارسیان و جزیره لاوان ) و از شرق به مرز استان هرمزگان و سیستان بلوچستان (بندر جاسک ) محدود می شود اما براساس کنوانسیون بین المللی سار، در شرایط اضطرار و انجام عملیات نجات شناور های جستجو و نجات موظف به انجام عملیات در خارج از این محدوده وانجام عملیات در تمامی آبهای سرزمینی و حتی بین المللی است.
وی در ادامه گفت: لازم به شرح است که این محدوده به دلیل قرارگرفتن در کریدور تردد شناور های سنتی، انجام بالاترین حجم مسافرت های دریایی و بیشترین تردد کشتی های تجاری به دلیل وجود تنگه هرمز، دارای اهمیت به سزایی از جهت بالابودن ریسک خطرات دریایی است، به طوری که حدود 75 درصد عملیات جستجو ونجات دریایی کشور در این منطقه انجام شده است. لذا این امر باعث اهمیت بیش از پیش موضوع این قرارداد شده است و این شرکت با برنامه ریزی گسترده مصمم به انجام با کیفیت ترین خدمات در این محدوده است.
رجبی درباره تجهیزات این شرکت خاطر نشان کرد: این تعاونی دارای سه فروند شناور ملکی شامل: دو فروند لایروب کاتر ساکشن و یک فروند شناور جمع آوری زباله های سطحی است که تمامی آنها با سرمایه گذاری سهامداران شرکت خریداری شده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگارمانا منبی بر اینکه آیا این شرکت تجربه چنین خدمات دهی در بنادر کشور داشته است،گفت: این شرکت طی دو قرارداد جداگانه راهبری، تعمیر و نگهداری شناورهای جستجو و نجات بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد و اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران ( بندر نوشهر) را به مدت دو سال عهده دار است و در بنادر فوق برنامه های گسترده ای در زمینه ارتقاء دانش و توان عملیاتی پرسنل جستجو نجات از جمله برگزاری دوره های متعدد آموزشی، گشت های دریایی و تمرین الگوهای جستجو براساس دستورالعمل اجرایی IMSAR و کنوانسیون سار و ... و تعمیرات جاری و اساسی شناور های تحت راهبری از جمله نصب راه اندازی سیستم مونیتورینگ شناور ناجی یک و تعمیر اساسی موتور سمت راست و نصب سیستم ضد خزه التراسونیک بر روی شناور ناجی شش و... را انجام داده است که این روند کماکان ادامه دارد.
رجبی درباره ارزیابی مقدماتی و کیفی این شرکت نسبت به دیگر رقبا خاطر نشان کرد: با توجه به سوابق شرکت در انجام امور راهبری، تعمیر و نگهداری شناور های ملکی و انجام قراردادهای جستجو و نجات در بنادر امیر آباد و نوشهر و در پی آن دریافت رضایت نامه از بنادرانزلی، امیر آباد و نوشهر و پس از بررسی توان فنی، برنامه ریزی، مدیریتی و مالی شرکت و نهایتا ارائه مناسب ترین قیمت در فرایند برگزاری مناقصه، شرکت دریانوردان بحر خزر موفق به کسب امتیازات لازم و به عنوان برنده معرفی شد.
آیا حاضرید مبانی قیمت شما در مناقصات قبلی و فعلی در حضور کارشناسان بی طرف بررسی گردد تا مشخص شود به قیمت پایه دسترسی نداشته اید ؟
آیا حاضرید اسامی سهامداران واقعی خود را منتشر کنید تا مشخص گردد چند نفر از شاغلین و بازنشسته گان سازمان و وابستگان در شرکت شما سهامدارند ؟
آیا واقعیت دارد لایروب های شما بعلت واردات غیر مجاز و عدم پرداخت حقوق دولت و استفاده از رانت توقیف هستند ؟
دلیل عدم بازگشایی پاکات شما در بندر انزلی چیست ؟
ایا معتقدید قیمت شما با توجه به اینکه 13% زیر قیمت پایه کارشناسان بندر شهید رجایی می باشد مناسب ترین قیمت است و آنها در تعیین قیمت اشتباه کرده اند ؟
آقای مدیرعامل، لطفأ نام سهامداران شرکت، درصد سهام هر یک و نام اعضاء هیات مدیره را اعلام فرمایید تا مشخص شود که این شرکت وابستگی به سازمان بنادر و شرکت های ذیل آن ندارد.
با تشکر
1 - شرکت دلفین تاپ فعال در حوزه لایروبی بنادر جنوب کشور
2 - شرکت آماکو فعال در حوزه لایروبی بنادر جنوب و اجاره کننده شناورهای لایروب سازمان بنادر
3 - شرکت خط نقره ای قشم فعال در ترمینال داری بندر شهیدرجایی
4 - شرکت محور طلایی
5 - شرکت بناگستر کرانه
الف - آیا درست است امتیاز فنی این شرکت 40 بوده و بعد از فشار مسئولین امتیاز این شرکت به 65 تغییر پیدا کرده ؟!!!
ب – آیا تغیر رای اعضا کمیسیون فنی با وجود اینکه قیمت این شرکت 13% زیر قیمت کارشناسی بوده واقعیت دارد ؟؟؟؟
ج – چه تضمینی وجود دارد که به تمام بندهای قرارداد در خصوص تعهدات عمل گردد و در ضمن با توجه به قیمت پایین این شرکت ( 13% پایین تر از قیمت کارشناسان خبره اداره کل بنادرودریانوردی استان هرمزگان ) کیفیت انجام کار کاهش پیدا نکند ؟؟؟
د – دوست عزیز ابلاغیه وزیر محترم درراستای ارتقا سلامت اداری و مقابله با فساد و در خصوص تمام شرکت های سازمان ( مانند صندوق های بازنشستگی ، شرکت ها و صندوق های تعاونی کارکنان ، صندوق های پس انداز کارکنان و....) می باشد و به نظر میرسد حتی یکبار ابلاغیه وزیر محترم را نخوانده اید ؟؟ !!!!!!
ح – تشکیل و حمایت از این گونه شرکت ها فقط برای ایجاد حیاط خلوت برای مدیران خاص است و نه حمایت از بازنشستگان یا بخش خصوصی و یا تعاونی ها ، و نتیجه آن نیز بدنام کردن بازنشستگان خدو م سازمان ( به اسم آنها و به کام دیگران )
در پایان
این مطالبی که دوستان در بالا نظر دادند همه از روی کم بینی خودخواهی است فقط منافع شخصی شما برایتان اهمیت دارد اگر یک شرکت دیگری و رقیب دیگری را احساس کنید با وصله های فراوان و به هر طریق ممکن در فکرتان میباشد طرف مقابل را می خواهید نابود کنید اگر امکان برای شما وجود دارد یک کمی نظر مثبت به اطراف داشته باشید با این نظر مثبت می توانید راحت زندگی کنید
http://marinenews.ir/fa/news/30913/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D9%88%D8%A7%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%B5%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%AD%D8%B1-%D8%AE%D8%B2%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%B2%D9%84%DB%8C
واقعا جایی بس تاسف می باشد که عده ای جهت منافع شخصی خود شرکت مذکور را که توسط کارشناسان اداره کل بنادر با توجه به صلاحیت و داشتن امتیازات مقبول مورد تایید قرار گرفته است را اینگونه بی رحمانه مورد قضاوت قرار می دهند.
چقدرضعیف اندوالبته کوچک...
آنهایی که وقتی اشتباه میکنند نه توانایی اقرار به آن رادارند و نه قدرت عذرخواهی...
نامش را میگذارند "غرور" و به آن افتخارمیکنند...
چه "حقیرند" و چه "حقیرانه" رفتارمیکنند...
عجب دنیاییست!
در کله پزی ها هم زبان از مغز گرانتر است!
درست مثل جامعه که چرب زبانها از عاقلان ارزشمندترند!
آقایانی که نظرات خود را به هر طریق که مغزشان فتوا می دهد بر علیه مدیران صدیق می نویسند و سعی می کنند شرکت فوق الذکر را مورد تهمت خود قرار دهند باید بدانند اکثر سهامداران آن از ایثارگران(رزمنده ، خانواده شهید ، جانبازان و آزادگان) جنگ تحمیلی می باشند حالا سازمان بنادر راه درست را در پیش گرفته شما دایه بهتر از مادر شدید و دانسته و ندانسته تهمت و افترا را نثار این شرکت که از ایثارگران تشکیل شده می کنید. خواهش می کنیم در هر کاری سریع قضاوت نکنید و نظر غیر واقعی و تند ارسال نفرمایید که این امر در پیشگاه خدا مورد پسند نیست.
قبل از اظهارنظر در رابطه با نظرات برخی از دوستان خواستم این رو بگم که پس از هر مزایده و یا مناقصه صحبتهایی که گفته میشه عادیه و نشان از شکست برخی از شرکتها است. اما خواستم بگم که برنده شدن در این چنین مناقصه هایی مطمئنا نشان از لیاقت و شایستگی مدیران ارشد شرکت مذکور دارد که با تو جه به کاراییشان قطعا به بهترین نحو از پس این پروژه برخواهند آمد. با آرزوی توفیق روز افزون برای زحمت کشان عرصه بنادر و دریانوردی و به خصوص مدیران شایسته و کارآمد شرکت مذکور