به گزارش گروه بین الملل مانا، شاخص قیمت ساخت کشتی به 832 واحد در دسامبر سال 2015 نزول کرد و به عقیده تحلیلگران لویدزلیست، کشتی سازان چینی در سال 2016 حتی با افت بیشتری نیز روبه رو خواهند شد. این میزان همچنین نشانگر کاهش 9.9 درصد در ماه نوامبر است.
براساس آمار گرفته شده از 18 کارگزار مطرح کشتی، شاخص ماهانه قیمت کشتی در چین در ماه دسامبربا شاخص 851 واحد نیز مواجه شد که از آغاز زمان شاخص گیری در سال 2011، کمترین میزان را نشان می دهد.
دراین میان شاخص قیمت فله برها نیز با 1.1 درصد کاهش بیشتر به 832 واحد رسید که از مدت مشابه در سال 2012 نیز میزان کمتری را نشان می دهد. بسیاری از سفارشات ساخت فله برها در سال گذشته لغو شد و تحویل 40 درصد از کشتی های ساخته شده در سال 2015 و 2016 به تعویق افتاد.
در همین حال قیمت کانتینربرها و کشتی های تانکر نیز از این قاعده مستثنی نبود و شاخص قیمت آنها با 0.6 و 0.8 درصد کاهش به 873 و 945 واحد رسید.
در حالی که انتظار می رود این کاهش قیمت در سال 2016 ادامه یابد، یکی از تحلیگران نیز از کاهش فعالیت در کشتی های حمل مایع سخن به میان آورد که همراه با افزایش قیمت کشتی های تانکر دست دوم، این کشتی ها قادر به بازیابی جایگاه خود در بازار نیستند.
بسیاری از سفارشات کشتی های تانکر در کارخانجات کشتی سازی کره جنوبی و ژاپن لغو شد که دلیل آن به عقیده تحلیلگران درس هایی است که کشتیرانی ها از خرید بی رویه فله برها و در نتیجه سقوط بازار این کشتی ها گرفتند.
تحلیلگران لویدزلیست معتقدند میزان خسارات در کشتی سازی های چینی بدون احتساب سیاست یارانه ای خرید در ازای اوراق، شرایط وخیم تری را تجربه می کرد.
از جمله نکات مثبت که در سال 2015 در این خصوص می توان اشاره کرد پایین آمدن ارزش یوان و اعمال قانون محدودیت تولید NOx توسط سازمان جهانی دریانوردی بود که باعث افزوده شدن برخی تجهیزات بر روی کشتیهای در حال ساخت از سوی کشتیرانی ها می شود.
تحلیلگران همچنین معتقدند که روند نزولی قیمت کشتی های چینی دست کم یک سال دیگر ادامه دارد.
در نوامبر سال گذشته، موسسه مالی تامین بودجه کشتی دانمارک نیز از کاهش 10 درصدی سفارشات ساخت در مقیاس cgt از اکتبر سال 2014 خبر داد که منجر به توقف فعالیت برخی از کشتی سازی ها در طول یک یا دو سال آینده می شود.
بازار کنونی ساخت کشتی به وخامت دهه های 70 و 80 میلادی رسیده است و انتظار می رود برخی از کشتی سازی ها اعلام ورشکستگی کنند.
به هر حال به گفته یکی از مقامات چینی، بسیاری از کشتی سازی های چینی، با اتخاذ سیاست "انتظار" چشم به سال 2016 دوخته اند.
از این گذشته مدیر موسسه شاخص قیمت کشتی چین اظهار داشت: کشتی سازان چینی تمام تلاش خود را برای باقی ماندن در صحنه می کنند و حتی برخی از کشتی سازی های ورشکسته سخن از بازسازی و ورود دوباره به عرصه کشتی سازی سخن میان آورده اند.