به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسه MDS Transmodal پیش بینی کرد تجارت جهانی سالانه پنج درصد افزایش داشته باشد که در این میان کشورهای خاورمیانه و هند منجر به رشد تجارت جهانی شده اند.
این موسسه همچنین رشد 6 درصد تجارت را در سه ماهه دوم سال جاری پیش بینی کرد که حجم 104 میلیون TEU را نشان می دهد.
براساس گزارش این موسسه، بالاترین نرخ رشد در سه ماهه دوم سال 2015 مربوط به کالاهایی می شود که از خاورمیانه و شبه قاره هند رهسپار دیگر نقاط دنیا شدند.
صادرات این منطقه براساس پیش بینی ها در سه ماهه دوم سال جاری هفت درصد افزایش را نشان می دهد. از سوی دیگر کالاهای ورودی به خاورمیانه و شبه قاره هند نیز که عمدتاً از آمریکای لاتین عازم این منطقه شدند، هشت درصد افزایش را نشان می دهد.
براساس این گزارش، در همین حال موسسه MDS Transmodal کالاهای خروجی از اروپا و مدیترانه را شش درصد افزایش و میزان کالاهای ورودی به این منطقه را با 1.8 درصد کاهش اعلام کرد.
گزارش این موسسه در ادامه افزود: براساس تحلیل های به عمل آمده صادرات کل در سال 2015 از شمال اروپا و مدیترانه با نرخ رشد شش درصد ادامه خواهد داشت و در همین حال کالاهای وارداتی به این منطقه نیز افزایش ملایم یک درصدی را تجربه می کند که به دلیل کاهش حجم واردات از آمریکای شمالی بوجود آمده است.
شمال اروپا و مدیترانه- آمریکای شمالی
اگر چه تقاضا در خط اقیانوس آتلانتیک در سه ماهه دوم سال 2015 نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریباً ثابت بود، عرضه کشتی ها در این خط هفت درصد افزایش داشت که منجر به بیکاری کشتی ها با تخمین 60 درصد شد. به هر حال در سه ماهه سوم سال جاری نیز با کاهش عرضه نیز، این خط و کشتیرانی های فعال آن شرایط بهتری را تجربه کردند. در این میان کشتی های با سایز پنج تا 9 هزار و 999 TEU با 30 درصد افزایش به کارگیری نسبت به سال 2014، بیشترین سایز مورد تقاضا بودند.
به هر حال در خط اقیانوس آتلانتیک نیز علی رغم ثبات تقاضا، کشتیرانی های فعال در این خط در سه ماهه دوم سال جاری سود کردند.
این موسسه همچنین کاهش 35 درصدی هزینه سوخت رسانی را پیش بینی کرده بود اما در عمل این رقم 12 درصد شد.
در حوزه تقاضا نیز بیشتر شاهد حمل ونقل سبزیجات و میوه جات بودیم. اما این موسسه پیش بینی می کند در حالی که تقاضا برای میوه و سبزیجات دو درصد کاهش خواهد داشت، حمل و نقل نوشیدنی ها نیز هشت درصد افزایش را تجربه خواهد کرد.
شمال اروپا، مدیترانه، خاورمیانه و شبه قاره هنددر ادامه این گزارش موسسه MDST هفت درصد رشد حجم تجارت در خط شمال اروپا و مدیترانه – خاورمیانه و شبه قاره هند را پیش بینی می کند.
اما به هر حال بکارگیری 18 درصد عرضه کشتی جدید تاثیر منفی در افزایش تقاضا در این خط برجا گذاشته اند.به تبع عرضه کشتی، این موسسه از کاهش 9 درصدی به کارگیری ناوگان در این خط خبر داد.
کشتی های به کار گرفته شده در این خط اغلب ظرفیت 12 هزار و 500 TEU به بالا را داشته اند که 48 درصد افزایش را از سه ماهه دوم سال 2014 تا سه ماهه 2015 نشان می دهد.
هزینه های هر واحد چهار درصد کاهش را نشان می دهد و برخلاف سود هر واحد میزان 15 درصد، خطوط عبوری از اقیانوس آتلانتیک سود خوبی را نصیب کشتیرانی های فعال در این منطقه کردند.
در میان سال مالی 2014 و 2015 موسسه MDST هفت درصد افزایش حجم محمولات و کالاها در این خط را تخمین می زند و در این خطوط به سمت شرق نیز با 9 درصد نسبت به جهت مخالف و رقم پنج درصد، میزان بیشتری از حجم کالا را تجربه می کنند. این موسسه همچنین میوه و سبزیجات پارچه و اقلام ساخته شده را بیشترین کالای حمل و نقلی در این خط عنوان کرده است.
این اقلام به ترتیب هشت و چهار درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان دادند.
در این میان انتقال میوه و سبزیجات در مسیر غرب به شرق با دو درصد و پارچه و اقلام کامل نیز در مسیر شرق به غرب با سه درصد بیشترین کالاهای مورد تقاضا بودند.
شمال اروپا و مدیترانه – آفریقادر شمال اروپا و مدیترانه – آفریقا خط موسسه MDST کاهش به کارگیری کشتی ها در سه ماهه دوم سال 2015 را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. این موسسه همچنین از پیشی گرفتن عرضه نسبت به تقاضا در این خط سخن به میان آورد.
اغلب کشتی های به کار گرفته شده در این خط ظرفیتی بین سه تا هفت هزار و 499 TEU داشتند به طوری که 45 درصد کل ناوگان در این خط در سه ماهه دوم سال جاری را به خود اختصاص دادند. کالای انتقالی در این خط در میان سال های 2014 تا 2015 سه درصد افزایش را تجربه کرد و به 2.5 میلیون TEU رسید. در این میان خطوط شمال به جنوب چهار درصد و شمال به جنوب نیز دو درصد افزایش را تجربه کردند.
سود به ازای هر واحد 13 درصد کاهش داشت که سوددهی در این خط را متوقف کرد.
کالای انتقالی در سال مالی 2015 ماهی و مشتقات آن به علاوه چای، قهوه، کاکائو و ادویه اعلام شده است.