۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰

نقدینگی مشکل اصلی صنایع دریایی کشور

وضعیت موجود صنایع دریایی کشور قطعا رضایت بخش جامعه دریایی نیست اما حرکت رو به جلو است.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۵۸۲۲۲
نقدینگی مشکل اصلی صنایع دریایی کشور
به گزارش خبرنگار مانا دبیر هفدهمین همایش صنایع دریایی صبح امروز در نشست خبری با اعلام برگزاری این همایش طی روزهای اول تا چهارم دی ماه سال جاری در جزیره کیش گفت: هدف ما این است سطح برگزاری این همایش از ملی به بین المللی ارتقاء یابد و امیدواریم در سال های آینده این بحث به صورت جدی تری برگزار شود.
دکتر عباس نوبختی با بیان اینکه امسال 16 تا 17 مقاله و به همین تعداد کارگاه آموزشی در هفدهمین همایش صنایع دریایی برپا خواهد شد ادامه داد : مقدمات حضور معاون اول ریاست جمهوری، وزراء ، فرماندهان سپاه و ارتش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این همایش فراهم شده است و به موازات برگزاری این همایش، بازدیدهای دریایی نیز انجام خواهد شد.
نوبختی گفت: امسال نیز همانند سال های گذشته انتخاب برترین استاد، دانشجو، کتاب و مقاله و غیره... توسط کمیته های تخصصی انجمن انتخاب خواهند شد.
وی درخصوص نتایج حاصل از برگزاری همایش ها گفت : برگزاری این همایش ها باعث شده مسئولین به اهمیت و امکان رشد اقتصادی در دریا توجه بیشتری داشته باشند به گونه ای که علی رغم اینکه در برنامه پنجم توسعه هیچ بند دریایی وجود نداشت در برنامه ششم بحث دریا به شکل قوی تری مطرح شده  دولت به سواحل مکران توجه خاصی داشته است.
وی با بیان اینکه اهمیت شناساندن بحث دریا حاصل تلاش جمعی است گفت: شاید به این نکته که دریا محور توسعه باشد نرسیده ایم اما قطعاً تلاش ها بی تأثیر نبوده است و انجمن صنایع دریایی ایران سعی کرده است با برگزاری این همایش‌ها پتانسیل کشور در بخش دریا را نشان دهد.
منابع مالی مشکل اصلی صنایع دریایی کشور 
دبیر هفدهمین همایش صنایع دریایی بحث نقدینگی را یکی از مشکلات صنایع دریایی مطرح کرده و گفت: تلاش کرده‌ایم تا بانک‌ها سرمایه‌ای را به صورت مشخص برای این صنعت قرار دهند تا با سود حاصله از آن بتوانند تسهیلات پرداخت کنند.
دکتر نوبختی گفت: در این همایش بندهای دریایی برنامه ششم و موانع رشد و توسعه صنایع دریایی در  دو میزگرد جداگانه عنوان خواهد شد.
در ادامه این نشست خبری مهندس پیمان مسعود زاده دبیر هفدهمین نمایشگاه صنایع دریایی طی سخنانی گفت: نمایشگاه صنایع دریایی تحت عنوان ایران آیمکس 2015 بزرگترین نمایشگاه دریایی ایران است که هر دو سال یک بار در کیش برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه مساحت اختصاص یافته به نمایشگاه صنایع دریایی در کیش شش هزار متر است که چهار هزار و 700 مترآن تاکنون ثبت نام شده است گفت: 80 شرکت داخلی و 10 شرکت خارجی تاکنون برای شرکت در هفدهمین نمایشگاه صنایع دریایی کیش تاکنون ثبت نام کرده‌اند.
مسعود زاده گفت: تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاه‌های سالهای قبلی این است که بحث تحریم‌ها و برجام باعث شده شرکت‌های خارجی بسیاری تمایل به شرکت در این نمایشگاه را داشته باشند به گونه‌ای که در حال مذاکره با یک برگزار کننده نمایشگاه در روسیه و دو نمایشگاه اروپایی هستیم.
وی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در بخش دریایی گفت: در کنار این نمایشگاه، نمایشگاه عکس و نقاشی با هماهنگی روابط عمومی منطقه آزاد کیش برای دومین بار برگزار خواهد شد.
دبیر هفدهمین نمایشگاه صنایع دریایی در ادامه به مشکلات صنایع دریایی کشور اشاره کرد و گفت : وضعیت موجود قطعا رضایت بخش جامعه دریایی نیست اما حرکت رو به جلو است.
نوک پیکان تحریم ها، دریا و نفت بود
وی با بیان اینکه نوک پیکان تحریم ها به سمت دریا و نفت بود افزود: رکود و تحریم صنعت دریا را دربرگرفته است ضمن اینکه ما با تحریم های بیمه ای، تامین تجهیزات، مشکلات پورت اپراتورهای بندری، کلاس های رده بندی و کشتی سازی مواجه بودیم اما صنایع دریایی با تمام این مشکلات به کار خود ادامه داد.
مسعود زاده یکی از دلایل مشکلات صنایع دریایی را نبود تقاضا و سفارش ساخت عنوان کرد و گفت : علت این امر نبود اعتبار مالی از سوی سفارش دهندگان و افزایش نرخ بهره بانکی از سوی کارفرمایان است.
وی یادآور شد: طی سالهای گذشته به دلیل زمانبر بودن ساخت پروژه های دریایی و حجم بالای نقدینگی، منابع مالی اندکی به سوی این صنعت روانه شد و این مسائل در قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و نیز صندوق توسعه صنایع دریایی دیده شده اما هنوز منابع مالی مورد نیاز تامین نشده است که لازم است دولت منابع ترجیحی مانند وجوه اداره شده برای این صنعت اختصاص دهد.
دبیر هفدهمین نمایشگاه صنایع دریایی خلاء آمار رسمی مانند ضریب اشتغال در صنعت دریایی یا رصد رشد اقتصادی از تولید ناخالص ملی را از جمله مشکلات این صنعت عنوان کرد و گفت : انجمن مهندسی صنایع دریایی ایران با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قدم هایی را جهت تهیه آمار نامه رسمی، نقشه راه فناوری، کتاب شناورهای ساخت ایران و اطلس کشتی سازی ایران برداشته است.
برچسب ها: صنایع دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار