src="/files/fa/news/.ir/Upload/Files/Thumbnails/94c3f7fe-3f2d-4af5-b30e-175e1ce9e5e5_260_199.jpg' class='img_convert' title='امضاء تفاهم نامه اپراتوری بندری میان بتاء و HPH' alt='امضاء تفاهم نامه اپراتوری بندری میان بتاء و HPH'>
 به گزارش خبرنگار مانا  در مراسم امضاء این تفاهم نامه مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری بتاء با اشاره به اینکه این تفاهم نامه پس از رفع تحریم ها شرایط اجرایی پیدا می کند افزود: از میان پورت اپراتورهای مایل به سرمایه گذاری در بنادر ایران شرکت بتاء مذاکراتی را با شرکت ( Hutchison Port Holdings ltd  ) داشته که این مذاکرات در حال حاضر به مرحله تفاهم نامه رسیده است که در صورت فراهم شدن شرایط و تامین خواسته های سازمان بنادر هدف این است که با سرمایه گذاری مشترک با شرکت  HPH در حوزه پورت اپراتوری و راه اندازی ترمینال سه و تجهیز ترمینال دو بندر شهید رجایی همکاری کنیم.
داود ترکمان افزود: البته سرمایه گذاری  در ترمینال دو یا سه بندر شهید رجایی بستگی به تصمیمات سازمان بنادر و دریانوردی دارد اما در هر صورت بتاء آمادگی شرایط پذیرش فعالیت های ترمینال دو و سه این بندر را دارد و در این خصوص مذاکرات در سطوح بالا با شرکت HPH انجام شده است و این شرکت آمادگی خود را اعلام کرده است.
وی  در خصوص تاریخچه فعالیت شرکت HPH اظهار داشت: HPH  یک شرکت هنگ کنگی است که با انجام  سالیانه  83 میلیون TEU عملیات پورت اپراتوری، بزرگترین شرکت پورت اپراتوری در دنیاست و از  میان  10بندر مطرح دنیا  عملیات پورت اپراتوری 6 بندر در اختیار این شرکت است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد:  هدف این است به صورت یک شرکت مشارکتی   که یک طرف بتاء و طرف دیگر HPH  باشد درحوزه فعالیت های بندری و سرمایه گذاری در ترمینال سه  یا دو بندر شهید رجایی و سایر طرح ها مشارکت داشته باشیم.
ترکمان خاطر نشان کرد: بر اساس پیش بینی ما  ترمینال دو و سه  بندر شهید رجایی به بیش از 830 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. 
وی افزود: شرکت HPH  تعداد بسیاری بنادر محلی در منطقه خلیج فارس راه اندازی کرده است و هدفش این است در این منطقه یک بندر هاب داشته باشد و با این سرمایه گذاری هاب دیگری در مقابل هاب های منطقه ایجاد می شود که در توسعه ترانشیپ منت و اقتصاد کشور بسیار موثر است و عملا  حجم جا به جایی  بندر را به شکل تصاعدی افزایش می دهد.
وی افزود: قطعا ما باید طبق ساز و کاری که سازمان بنادر و دریانوردی تعریف می کند عمل کنیم. اما طرح های  میان بری را هم تعریف کرده ایم که به سازمان بنادر و دریانوردی ارائه خواهد شد زیرا به واسطه این طرح های میان بر قطعا می توانیم یال غربی بندر شهید رجایی را طی مدت  4 تا 6 ماه تا ظرفیت 50 درصد راه اندازی کنیم. 
ترکمان میزان سرمایه گذاری شرکت HPH را بیش از 830 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این سرمایه گذاری شامل ساخت ترمینال سه، یال غربی و شرقی ترمینال دو بندر شهید رجایی خواهد بود.
در ادامه این مراسم "اریک انگ" مدیر بخش آفریقا و خاورمیانه HPH طی سخنانی گفت: شرکت HPH از سال 2000 علاقه مند  به انجام سرمایه گذاری در ایران بود زیرا ایران یک کشور بزرگ با جمعیت جوان است و موقعیت بندر عباس یک موقعیت استثنایی برای انجام فعالیت های بندری و کشتیرانی است و شرکت HPHعلاقه مند به افزایش سهم خود از منطقه خلیج فارس  با مشارکت با شرکت بتاء است.
وی در ادامه افزود: با امضای این تفاهم نامه ارتباط با یکی از قوی ترین شرکت های اپراتوری داخل ایران مستحکم خواهد شد.
 
مدیر بخش آفریقا و خاورمیانه HPH با بیان اینکه  گروه HPH در حال حاضر عملیات اپراتوری  بیش از 52 بندر را در 26 کشور دنیا به عهده دارد ظهارداشت:  در این همکاری هر دو شرکت سود و منافع خود را بدست خواهند آورد و موجب ارتقاء زیرساخت های بندری کشور ایران خواهد شد  که در توسعه این کشور بسیار مهم است.
وی  خاطر نشان کرد: ما آینده بازار ایران را به دو بخش کوتاه مدت و میان مدت تقسیم کرده ایم که در دوره کوتاه مدت با برداشته شدن تحریم ها بازار ایران به سرعت شروع به فعالیت می کند و حمل ونقل کشتیرانی ایران افزایش یافته و در میان مدت هم اشتغال افزایش پیدا می کند که قطعا نقل و انتقال کالا افزایش خواهد یافت.