با نزدیک شدن به اتمام تحریمهای طولانی علیه ایران، این کشور قدمهایی در جهت آمادهسازی برای ورود به دوره جدید بر میدارد.
به گزارش گروه بینالملل مانا، وال استریت ژورنال در گزارشی که روز گذشته منتشر شد نوشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تصمیم خود برای به روز رسانی و جوانسازی ناوگان خود و ورود به بازار بینالمللی حمل و نقل و در عین حال عقد قراردادهای همکاری پس از خروج ایران از تحریمهای بینالمللی و لغو محدودیت کشتیهای ایرانی از ورود به بنادر اروپایی و آمریکایی خبر داد.
براساس این گزارش دکتر سعیدی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با نشریه وال استریت ژورنال گفت: طبق توافق هستهای میان ایران و غرب در ماه ژانویه از تحریمهای بینالمللی خارج خواهیم شد. ما به مدت بسیار طولانی از صحنه بینالمللی دور بودیم و ورود دوباره به بازارهای بینالمللی از اولویتهای اول ما محسوب میشود.
این گزارش در ادامه افزود: IRISL با بهرهگیری از 158 فروند کشتی شامل فلهبر کانتینربر و کشتیهای تانکر بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی محسوب میشود.انتظار میرود IRISL که از جمله اولین شرکتهای مدل تحریم در سال 2008 بود پس از توافق امسال در آغاز سال 2016 به بازارهای جهانی بازگردد.
دکتر سعیدی که پیش از این در سمت معاون رئیس انرژی اتمی ایران فعالیت داشت اظهار داشته است: حجم تجارت سالانه میان ایران و اتحادیه اروپا پیش از تحریمها به 15 میلیارد دلار میرسید و انتظار داریم تهران قادر به دستیابی به این میزان در سه سال آینده شود.
وی همچنین از ورود دوباره کشتیهای ایران به بنادر آمریکایی برای اولین بار پس از سال 1357 و زمانی که تجارت میان دو کشور متوقف شد اظهار امیدواری کرد.
مایکل استورگارد به عنوان سخنگوی شرکت کشتیرانی مرسک در این خصوص نیز اظهار داشت: پس از لغو تحریمها ایران پتانسیل بالایی برای فعالیتهای تجاری خواهد داشت.
آن کرونبرگ به عنوان مدیرعامل شرکت کشتیرانی مرسک در عمان، کویت و عراق نیز گفت: حجم حمل و نقل شرکت IRISL در زمینه صادرات و واردات به ایران در مجموع نیمی از میزان کالای انتقالی توسط این شرکت قبل از موج جدید تحریمها در سال 2012 است.
این گزارش در ادامه گفت: شرکت IRISL از بکارگیری کانتینربرهای غولپیکر با گنجایش بیش از 18 هزار TEU سخن به میان آورده است.
دکتر سعیدی در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر ناوگان IRISL از 41 فروند کشتی کانتینربربا ظرفیت حمل 14 هزار کانتینر برخوردار است و پیوستن به جمع کشتیرانیهایی با کانتینربرهای غولپیکر از جمله اهداف اولیه ما محسوب میشود.
شایان ذکر است کشتیهای غولپیکر کلاس Triple E تنها در خدمت 15 کشتیرانی برتر دنیا هستند و این کشتیرانیها با عقد توافقنامههای بسیاری با اشتراک گذاری کشتیهای خود بیشترین سهم حمل و نقل در شلوغترین خطوط دریایی و بنادر دنیا را از آن خود کردهاند.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسالامی ایران در این خصوص اشاره کرد: IRISL قصد دارد پس از افزایش ناوگان خود به یکی از این توافقنامهها بپیوندد و در کشورهای اروپایی نظیر یونان، آلمان، قبرس، فرانسه و دانمارک به فعالیت بپردازد.
آغاز مذاکره با کشتی سازی ها
وی همچنین ادامه داد: طی ماه آینده میزان کشتیهای مورد نیاز برای IRISL مشخص خواهد شد و پس از آن مذاکرات با سرمایهداران و کشتیسازیها آغاز میشود.
وال استریت ژورنال ادامه داد : IRISL به منظور انجام این کار ابتدا با بانکها و کشتیسازیهای چینی وارد مذاکره خواهد شد.
از جمله بانکهای چینی میتوان به بانک توسعه چین (China Development Bank) و صادرات - واردات چین (Export – Import Bank) اشاره کرد که در صورت ورود سفارشات ساخت کشتی به کشتیسازیهای چینی، میلیاردها دلار وام را برای کشتیرانی مورد نظر فراهم میکنند.
جرج خیراداکیس به عنوان مشاور بانک توسعه چین در این خصوص گفت: بانکهای چینی هرگز کار با ایران را متوقف نکردهاند و سفارشات ایرانیان تجارت بزرگ دیگری محسوب میشود که روانه کشتیسازیهای چینی خواهد شد.
وی همچنین از تسهیل اعطای وام برای چنین سفارشاتی خبر داد.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفتگو با وال استریت ژورنال با اشاره به توقف تجارت میان دو دولت ایران و آمریکا از سال 57 تاکنون خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت آمریکا تصمیم به بازگشایی بنادر خود به ایران را بگیرد سردمداران صنایع الکترونیکی آمریکا نقش مهمی ایفا خواهند کرد.
وی افزود: صنعت الکترونیکی ما در پنج سال گذشته با مشکلاتی عدیدهای دست و پنجه نرم کرده است و ما مایل به همکاری با شرکتهای آمریکایی نظیر ویستینگهاوس، جنرال الکتریک و شرکت IBM به منظور تأمین تجهیزات فناوری اطلاعات و انتقال این کالاها از طریق کشتی به ایران هستیم.
وی در پایان گفت: ما یک بازار هشتاد میلیون نفری هستیم و درهای ایران بار دیگر به روی تجارت باز شده است.